Gå til innhold

Svømmehall for muslimske kvinner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å bygge en slik svømmehall i kommunal/offentlig regi syntes jeg blir feil. Offentlige tilbud, i dette tilfellet bad, skal være for alle, men om de klarer å bygge og drifte en slik privat, så har jeg ikke noe stort problem med da dette ikke blir stort forskjellig fra andre private foretak. Men om de klarer å få nok besøkende til at hjulene går rundt, stiller jeg meg noe tvilende til.

Tror nok det er mer kulturelle og andre "tradisjoner" som gjør seg gjeldende her, enn religiøse. Men dette vet jeg langt i fra nok om.

Jada, finanserer og drifter de det selv så må de absolutt få lov til det.

Men at staten skal finansere dette blir noe feil.

 

Mener dette går under muslimsk "sømmelighet"

 

Sømmelighet er en verdi i Islam som omfatter at alle typer sex mellom mann og kvinne skal kun skje innenfor ekteskapet. I dette inngår også muslimske kvinners bruk av slør, burka og hijab, og også at de mye av sin tid må oppholde seg i hjemmet. Denne verdien oppfattes, spesielt av ikke-muslimer, som kvinneundertrykkende.

Seksuell kontakt og nytelse kan skje gjennom alle de fem sansene (lukte, kjenne, høre, se, smake), og målet er å hindre alle mulige kontakt og nytelser gjennom alle fem sansene mellom menn og kvinner utenfor ekteskapet. Det finnes for eksempel en regel som kan forklares slik: «kvinner og menn får ikke snakke til hverandre. De har ikke lov til å hilse på hverandre heller. Hvis de skal gi beskjeder til hverandre, da må de be en eldre kvinne eller mann gi beskjeden for dem. Hvis det går ikke, da må de bruke en seriøs stemme når de gir viktige beskjeder til hverandre.» Og denne regelen kan forklares med for å hindre noe som helst seksuell kontakt og nytelse gjennom hørselen. Kvinner skal imidlertid være uberørte inntil de er gift. Det samme gjelder også for for menn, men regelen praktiseres strengere for kvinner, fordi islam ser forskjellig på kvinner og menns seksualitet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Seksuell_renslighet_(Islam)

Lenke til kommentar
Dem må vel ikke ha et eget bad? Dem bruker et offentlig bad men stenger det i to timer to ganger i uka elns, samme som barnebad, voksenbad, damebad, herrebad osv der badene ikke lenger er offentlige men reservert for et kjønn, ei aldersgruppe osv.

Nei, men det er slik jeg oppfatter hva hun ønsker/etterspør

svømmehal, som både er inne og ute i sola men med fullt sikkerhet og tildekket område med alt det vil si lignende til ostfoldbadet bare for kvinner her i oslo og for barn til 5 år. hvis dere er intresert til å åpne en slik svømmehal med meg
(min understrekning)

Hva som legges i full sikkerhet er noe uvisst, men jeg vil tro at det er nok at mennene ikke slipper inn før alle kvinnene har kommet seg ut av rommet/hallen med bassenget i, og evt inn i garderoben slik at det ikke blir noe uønsket kontakt.

Lenke til kommentar

Jeg synes som mange av dere andre at dette er tragisk, men det er faktisk tradisjon og lov i Islam og bare for folk fra andre deler av verden som vi etniske nordmenn ikke er helt vant til.

 

Synes vi skal respektere hva de tror og mener, og de må da få lov til å søke om å få et bad bare for kvinner hvis de vil? Det skader da ingen av dere om svømmehallen bare er for kvinner en eller annet tidspunkt. Dere mener da ikke at bading for handikappede er noe galt?

 

Det jeg synes er tragisk er hvis muslimske kvinner møter opp i såkalte badeburkaer på offentlige bad, eller at de FORVENTER å få bade i fred f.eks.

Lenke til kommentar
Er det sånn at når de har faste-periode i alle disse araberlandene, er det forbudt for oss turister å kjøpe og spise mat?

 

edit: ikke at jeg noen jævla gang kommer til å plante mine føtter i et av de landene.

Joda, ramadan er ikke gøy, det er like kjedelig å satse på restaurantbesøk på fredager siden de fleste da er opptatt med fredagsbønnen. Har opplevd det noen ganger og det er like "argh" hver gang, men rutine har lært meg at det finnes fornuftige folk i ethevert land som holder åpent og bare later som de tror på det store muhammedeventyret.

(Der får en tilogmed brennevin og grisekjøtt om en vil det ;) )

Jeg skulle ønske Iran, Irak og Afghanistan ble farbare for turister, der er det enormt gammel og interessant kultur, men desverre kan en ikke oppleve dette uten fare for liv og lemer ennå.

Lenke til kommentar
Uansett kommer jeg aldri til å besæke et land der sjansjen for å komme tilbake fra ferie i live er 50-50, avhengig om selvmords-høytidene er på topp eller ikke.

Tunisia er rimelig safe, billig er det også, hehe ;)

Kan trygt anbefale Djerba. God mat, fine dykkermuligheter og lekre franske (og enkelte engelske) damer ute etter mannebein ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skulle ikke kvinner få denne muligheten?

For å være ærlig, så hadde det nok vært minst like mange etnisk norske kvinner som hadde satt pris på dette, som muslimske. Er jo ikke alle som liker å vise kroppene sine for menn.

 

Synes det er tragisk når folk mener at man burde latterligjøre sånne forslag.

Hvorfor? Hvorfor i all verden burde man det? Kvinnen som skriver det der er like norsk som Ola Nordmann, og skal bety like mye for kommunene som han gjør. Folk må innse at en nordmann er så mye mer enn et arisk menneske. Norge er et land som inneholder flere multikulturelle samfunn, og i hvert samfunn er jo målet og få alle til å ha det bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med menn som ikke liker å vise kroppen for kvinner? skal de få en egen svømmehall? Hva med en for homser? La oss bygge en svømmehall for samiske budeier i samme slengen. Hva med en hinduistisk svømmehall, den kan være vegg i vegg med svømmehallen for jehovas vitner. Eller kansje mennesker som er såpass tynget ned av problemer at de ikke greier bade sammen med andre får bygge seg et privat svømmebaseng...

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden skulle ikke kvinner få denne muligheten?

For å være ærlig, så hadde det nok vært minst like mange etnisk norske kvinner som hadde satt pris på dette, som muslimske. Er jo ikke alle som liker å vise kroppene sine for menn.

 

Synes det er tragisk når folk mener at man burde latterligjøre sånne forslag.

Hvorfor? Hvorfor i all verden burde man det? Kvinnen som skriver det der er like norsk som Ola Nordmann, og skal bety like mye for kommunene som han gjør. Folk må innse at en nordmann er så mye mer enn et arisk menneske. Norge er et land som inneholder flere multikulturelle samfunn, og i hvert samfunn er jo målet og få alle til å ha det bra.

 

Er enig i dette. Det er heller ikke slik at hun krever et basseng kun for seg og sine, hun snakker om en søknad. Dog må jeg innrømme at jeg synes det er litt rart, ettersom de allerede har en slik ordning for kvinner, det nevnte hun jo selv. Selv om den ordningen tydeligvis ikke fungerer skikkelig må det vel være mye lettere å stramme opp rutinene/reglene enn å bygge et helt nytt basseng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden skulle ikke kvinner få denne muligheten?

For å være ærlig, så hadde det nok vært minst like mange etnisk norske kvinner som hadde satt pris på dette, som muslimske. Er jo ikke alle som liker å vise kroppene sine for menn.

 

Synes det er tragisk når folk mener at man burde latterligjøre sånne forslag.

Hvorfor? Hvorfor i all verden burde man det? Kvinnen som skriver det der er like norsk som Ola Nordmann, og skal bety like mye for kommunene som han gjør. Folk må innse at en nordmann er så mye mer enn et arisk menneske. Norge er et land som inneholder flere multikulturelle samfunn, og i hvert samfunn er jo målet og få alle til å ha det bra.

 

Er enig i dette. Det er heller ikke slik at hun krever et basseng kun for seg og sine, hun snakker om en søknad. Dog må jeg innrømme at jeg synes det er litt rart, ettersom de allerede har en slik ordning for kvinner, det nevnte hun jo selv. Selv om den ordningen tydeligvis ikke fungerer skikkelig må det vel være mye lettere å stramme opp rutinene/reglene enn å bygge et helt nytt basseng.

 

Det er jeg enig i. Burde vel egentlig ikke vært et problem heller.

 

Når det gjelder likferdl sitt innlegg : Sorry, det blir for usaklig til å svare på.

Endret av jente_12
Lenke til kommentar

Nå samler denne kvinnen inn stemmer og viser dem til kommunen, og om kommunen mener det er forsvarlig å bruke en del penger på at noen muslimske kvinner skal få muligheten til å svømme (mulighet i den forstand at nok mange muslimske kvinner lar være å svømme pga dagens forhold), går det kanskje gjennom. Ikke at det er sannsynlig i det hele tatt. Uansett ser jeg ikke hvordan dette er et "krav" fra ekspansjonistiske muslimer. De sier kun fra om at dette er ønskelig, og spør om det er mulig å få det gjennomført. Noe det trolig ikke er på det nåværende tidspunkt.

Lenke til kommentar
Når det gjelder likferdl sitt innlegg : Sorry, det blir for usaklig til å svare på.

 

Du kan jo kansje begrunne hva som er så usaklig? Mener du at muslimske kvinner fortjener egne svømmehaller mer en homofile? Mer en hinduister? Hvorfor? Hvorfor skal våre skattepenger gå til å bygge en svømmehall til personer som åpenbart hater norske menn så mye at de ikke greier å være i samme rom`?

Lenke til kommentar
Når det gjelder likferdl sitt innlegg : Sorry, det blir for usaklig til å svare på.

 

Du kan jo kansje begrunne hva som er så usaklig? Mener du at muslimske kvinner fortjener egne svømmehaller mer en homofile? Mer en hinduister? Hvorfor? Hvorfor skal våre skattepenger gå til å bygge en svømmehall til personer som åpenbart hater norske menn så mye at de ikke greier å være i samme rom`?

 

Var ikke frogner badet i Oslo et ganske beryktet sted for homofile menn for en stund siden... Men de tok seg mer eller mindre til rette selv hvis jeg ikke husker feil...

 

To homoer i et badekar fyllt med knakk pølser er ihvertfall toppen av forvirring... :)

 

 

Eller er jeg enig med deg. Det kan ikke bare være slik at så fort muslimene roper opp om noe på grunn av sin religiøse forvirring så får de det. Det er jammen mange nok som har ventet på både det ene og andre i åresvis som fortjener å få ting før de.

 

Og dette kunne jo ordnes med at de kvinnene gikk litt før eller de slapp mennene litt senere inn i badet....

 

Blir litt som ei venninne av min søster, som er sammen med en iraner og når han for noen år siden sa at gulvet i blokk leiligheten der de bodde var så kaldt om vinteren når han skulle ligge der å be kjøpte kommunen i form av trygde kontoret likesågodt vegg til vegg teppe til ham.... :) Slik blir bare for dumt....

Lenke til kommentar

...men så får de det jo heller antagelig ikke, siden dette altså er en søknad som kommunen må behandle. Hvem er det egentlig dere kritiserer? Dersom denne muslimske kvinnen hadde fått stor og positiv respons på sitt forslag fra en stor mengde mennesker, hadde jo dette vært et bra forslag som kanskje burde kommet gjennom. Men nå får hun antagelig bare noen få underskrifter fra dette muslimske forumet, og da går det neppe gjennom. Men hvorfor fremstilles det som et KRAV?

Lenke til kommentar
Dere mener da ikke at bading for handikappede er noe galt?

Syntes denne sammenligningen blir feil, da funksjonshemmede kan ha behov som det må legges til rette for (innenfor de grenser ett offentlig bad kan være forventet å kunne tilby). Her er det snakk om funksjonsfriske personer.

 

Har ikke noe stort problem om bassenget er reservert for kun kvinner i f. eks en time eller to, men det må være en grense ett sted for hvor mange grupper det skal kunne reserveres for? Her i sandefjord har svømmehallen disse fire gruppene: Voksne – damebad, Pensjonist/voksen, Familiebad og Voksne. Samtidig så kan det være lokale stupe-, svømme-, vannpolo-, vann aerobic- klubber som har behov for ett basseng å trene i. For å sette det på spissen så kan det bli så mange grupper at man kun får en time i uke til rådighet, eller at det må bygges mange flere offentlige bad. Så jeg tror det enkleste er at offentlige bad er åpne for alle meste parten av tiden.

 

Som andre har nevt så kan det være så enklet som å stramme opp rutinene litt, evt gjøre en liten endring på tidene. Hvis "dame svømming" er satt av fra kl 14-16, og neste gruppe begynner kl 16 så er det to muligheter. Som nevnt, gå opp av bassenget litt tidligere, eller tiden må endres slik at "dame svømming" er fra kl 14-15:45 evt neste grupper begynner 16:15, slik at det er en pause i mellom.

Det er ikke gitt at de mennene som kommer inn "for tidlig" er klar om hvordan noen ser på det. Hvis det er åpnet for menn fra kl 16, og de kommer inn kl 16, så gjør de ikke noe galt. Om de glor, slenger kommentarer o.l, så er det ett annet problem, med de menn som gjør det, og ikke menn generelt.

 

Men for all del, hun skal få lov til å ytre sitt ønske til kommunen. Så er det opp til kommunen om dette er noe de ønsker å bruke penger på. Er vel slik systemet vårt fungerer(?) og skal fungere.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette handler om religion, men "regler" de har. Minner meg litt om slik det var her for 100 år siden. Da undertrykte vi kvinner på samme måte. Håper disse kontrollfrikene som holder denne latterlige tradisjonen ved like snart mister sin makt, slik at muslimske kvinner får et like verdig liv som mennene.

Dessuten finnes det kristne her i landet som er like fanatiske som disse muslimene, men de viser det på en annen måte.

Lenke til kommentar
Synes det er tragisk når folk mener at man burde latterligjøre sånne forslag.

 

Hva synes du om mitt forslag om egne nudist strender og toppløs strender i Saudi-Arabia for alle amerikanerne og europeerne som jobber der da?

 

Helt greit det - så lenge det er nok mennesker som faktisk er nudister.

 

Det er jo snakk om å tilrettelegge samfunnet for alle, og let's face it, det er flere muslime enn kristne i dette landet.

Endret av jente_12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...