Nitrius Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Etter at jeg installerte Ubuntu, oppdaterte den til en ny kernel versjon, og når jeg booter opp har jeg fortsatt muligheten til å boote til den gamle kernel versjonen. Så jeg lurer på om det er noe vits å den gamle kernel versjonen liggende? Hvis ikke, hvordan kan den fjernes? Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Det er lurt å ha den bakhånden hvis noe skulle gå galt med den nye. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Regner med at du bare vil slette valget om å boote den gamle kjernen fra GRUB menyen? I så fall er det bare å slette/kommentere ut riktige linjer i denne filen: /boot/grub/menu.lst Hvis du mener å slette den gamle kjernen fra systemet ditt kan du se her. Kjernene dine ligger i /boot Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Tenkte egentlig på begge deler, men først og fremst er jeg interessert i å vite om det er noe vits å ha den gamle kernelen liggende, noe roberth1990 nevnte at kunne være lurt. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Du kan trygt fjerne gamle kjerneversjoner når du har testet at den nye kjernen vil starte opp. Avinstallasjonsskriptet som kjøres når du avinstallerer linux-image-pakkene via pakkesystemet, APT, sørger for å fjerne de riktige linjene i /boot/grub/menu.lst, så ikke bli kreativ ved å begynne å maltraktere filen. Husk å teste den nye kjernen med eventuelle ekstramoduler/drivere som du har lagt til FØRST. Du kan gjøre denne prosessen enklere ved å bruke DKMS, slik at dette gjøres automatisk hver gang du booter en ny kjerne for første gang. Endret 10. januar 2009 av Manuel Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Les denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0&hl=kernel Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Du kan trygt fjerne gamle kjerneversjoner når du har testet at den nye kjernen vil starte opp. Avinstallasjonsskriptet som kjøres når du avinstallerer linux-image-pakkene via pakkesystemet, APT, sørger for å fjerne de riktige linjene i /boot/grub/menu.lst, så ikke bli kreativ ved å begynne å maltraktere filen. Husk å teste den nye kjernen med eventuelle ekstramoduler/drivere som du har lagt til FØRST. Du kan gjøre denne prosessen enklere ved å bruke DKMS, slik at dette gjøres automatisk hver gang du booter en ny kjerne for første gang. Kan du forklare det litt nærmere? Åpne pakke behandleren i Ubuntu og finne den gamle kernel og fjerne derifra mener du? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Du kan trygt fjerne gamle kjerneversjoner når du har testet at den nye kjernen vil starte opp. Avinstallasjonsskriptet som kjøres når du avinstallerer linux-image-pakkene via pakkesystemet, APT, sørger for å fjerne de riktige linjene i /boot/grub/menu.lst, så ikke bli kreativ ved å begynne å maltraktere filen. Husk å teste den nye kjernen med eventuelle ekstramoduler/drivere som du har lagt til FØRST. Du kan gjøre denne prosessen enklere ved å bruke DKMS, slik at dette gjøres automatisk hver gang du booter en ny kjerne for første gang. Kan du forklare det litt nærmere? Åpne pakke behandleren i Ubuntu og finne den gamle kernel og fjerne derifra mener du? Korrekt. Når du er sikker på at du har startet opp med den nye (fungerende) kjernen, så dobbelsjekk versjon/utgivelse med kommandoen uname -r. Let så etter pakkene som har navn på formen linux-image-<versjon> og linux-headers-<versjon> hvor <versjon> er den gamle kernelversjonen/utgivelsen. Ikke fjern metapakkene som bare heter linux-image og linux-headers siden disse alltid refererer til nyeste kernelversjon. Med mindre du har prøvd deg på en wannebeproffis i GRUB sin menu.lst, så vil de gamle kernelene også fjernes herfra. Før du restarter eller skrur av maskinen, så sjekk igjen at linux-image-<DENNEversjon> fortsatt er installert. Tips: Kommandoen dpkg-query gjør det lett å kjøre en spørring mot pakkesystemet slik at du kan finne ut hvilken pakke en bestemt fil tilhører, liste installerte pakker osv. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Burde de fjernes helt? Altså alt av konfigurasjons filer osv ...? Eller bare "vanlig" fjernes? Edit: Fjerna alt, og det funger, så regner med at det var riktig. Er ikke store dealen uansett, da jeg bare eksperimentere med Ubuntu foreløpig. Takk for hjelpen =) Endret 11. januar 2009 av Nitrius Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Du kan godt bruke purge-flagget med mer (fjerne dem helt), for å fjerne resulterende tomme kataloger og endrede innstillingsfiler, skjønt jeg ikke kan komme på hvorfor det skulle være noen av sistnevnte art i en pakke som inneholder Linuxkjerne og -headere. På en annen side så er det ikke slik at systemet blir sirupstregt av å ha noen ubrukte filer og kataloger som ikke er assosiert med noen pakke i pakkesystemet PS: Skal du være skikkelig pirkete, så kan du gå gjennom loggen til APT etter at du har fjernet pakkene. Da vil du gjerne se linjer som indikerer at APT ville fjerne en katalog, men ikke kunne gjøre det fordi den ikke var tom. Et veldig typisk eksempel på dette er /lib/modules/<kernelversjon>. Hvis du har lagt til en egen modul der, så vil ikke APT klare å gjøre rede for denne filen(e). Det du kan gjøre i slike tilfeller, er å sjekke katalogen "for hånd". Hvis den ikke inneholder filer som tilhører en eller flere andre installerte pakker, så kan du fjerne katalogen. For å sjekke hvilken pakke som er eier av en bestemt fil, så kan du på et Debian-basert system bruke dpkg-query -S, f.eks dpkg-query -S /etc/passwd. Filer som et program oppretter (etter installasjon) er det ikke mulig å spore - bare programmet og dette sine tilhørende filer. Du vil f.eks få et tomt resultat hvis du prøver å finne ut hvilken pakke som er eier av .bashrc-filen i hjemkatalogen din. Endret 11. januar 2009 av Manuel Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Hmm interessant. Har alltid likt å prøve å fjerne ting så godt som mulig, liker ikke tanken på at det ligger igjen ubrukte filer Men men foreløpig bruker jeg bare ubuntu til å eksperimentere som sagt, og så langt har det funket ganske så greit, selv om det var litt strev å få til knappene på musen min å virke, bortsett fra det har alt ellers godt smertefritt, og det er jo flott! Uansett nok off topic, hehe. Takk for hjelpen Manuel, nok en gang =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå