Gå til innhold

Hjemmenettverk ute av drift

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er svært lite kyndig når det gjelder dette med DNS-servere, gatewayer, subnet mask og ipadresser. Det kan godt være noe av grunnen til at vi ikke kommer oss på nett.

Kjøpte for to måneder tid siden Linksys WRT54GL router, som jeg klarte å koble opp til modemet med en switch i mellom. Det har fungert fint sammen med det kablede nettet vi også bruker. Likevel sluttet det plutselig å fungere - alt sammmen. Jeg mistenker at det er modemet, men routeren blir anklaget av familiemedlemmer.

Modem -> Switch -> 1.Linksys-router 2. PC 1 3. Switch

Routeren brukes av to laptoper, den andre switchen går til PS3 og PC 2

Denne visuelle forklaringen er et forsøk på å vise åssen det er satt opp. Det har utrolig nok fungert. Jeg tenker sånn at om kun routeren hadde vært ødelagt, ville jo de to pcene fungert, men det gjør de ikke. Derfor tror jeg det kan være modemet.

Er det noen andre årsaker som er mulige?

Takk for all hjelp!

Endret av Neglisjerbar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

#1 Hva gjør den switchen mellom modem og router?

Mine tips:

Du sier at maskinene ikke virker.

Utydelig om du bare mangler Internett eller også lokalnett.

Ta først strømmen av alle nettverkskomponenter inklusive modem og start dem opp igjen.

Når alt har stabilisert seg logger du deg på router og kontroller om denne har koblet seg til internett. (Wan status/IP etc).

Bruk eventuelt Start -> Kjør -> cmd -> ipconfig/all -> default gateways adresse i nettleser for å komme på router.

Om router ikke er tilkoblet modem, så kontrollerer du innstillinger i router, deretter kontakter du din ISP for en kontroll av modem.

Om router er tilkoblet modem så burde alt være greit frem tilogmed router.

Jeg håper du har støtt på ett eller annet problem innen nå. Ta med det hit igjen så er det nok noen med flere ideer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...