Gå til innhold

God subwoofer-kabel .

Anbefalte innlegg

Heisann.

Bruker nå den medfølgende sub kabel til min aktive subwoofer. Den er 3m lang og veldig tynn(lakris kabel)

Har kun et strekk på 2m, og siden kabelen er på 3 m har jeg surret den en opp litt. Siden suben også trenger strøm er signalkabelen nødt til å ligge relativt nærme strømkabelen, så det ville kanskje vært lurt av meg å bytte til en bedre subkabel med god skjerming. Ønsker ikke å lage kabel selv og ser helst at kabelen er på 2m, ikke 3m.

Noen som har noen gode kabler og anbefale? Y-ledd er ikke nødvendig. Ser helst at prisen ikke stiger over 500kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker Eagle Cable MC-70'er selv, og er veldig fornøyd med de. Jeg vet at de fleste HiFi forretninger selger de, men vet ikke om 2m varianten finnes innenlands for tiden. Hadde tatt en tur innom Soundgarden eller lignende, siden de har noen ganger tilbud på de.

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte subwooferen min på soundgarden, så tenkte jeg å kjøpe med en MC-70, men de hadde ikke på lager. Virker som en grei kabel, men den er litt for lang. Takk for svar:)

Andre forslag?

Hva tror dere om Denne? Står ikke produsent, men 1,5m passer meg ypperlig og hvis det på siden er sant virker den meget passende.

Lenke til kommentar
Heisann.

Bruker nå den medfølgende sub kabel til min aktive subwoofer. Den er 3m lang og veldig tynn(lakris kabel)

Har kun et strekk på 2m, og siden kabelen er på 3 m har jeg surret den en opp litt. Siden suben også trenger strøm er signalkabelen nødt til å ligge relativt nærme strømkabelen, så det ville kanskje vært lurt av meg å bytte til en bedre subkabel med god skjerming. Ønsker ikke å lage kabel selv og ser helst at kabelen er på 2m, ikke 3m.

Noen som har noen gode kabler og anbefale? Y-ledd er ikke nødvendig. Ser helst at prisen ikke stiger over 500kr.

Med mindre du sliter med interferens nå så er nok kabelen du har helt grei, er snakk om korte strekk dette. Strømledninger gir lite forstyrrelser, verre med invertere og ting som produserer høy spenning. Stikk på Clas Ohlson og spar deg noen 100 lapper. "high end" Digital Coax kablene de har der er supre kabler, funker fint til sub :) Om kabelen er 2 eller 3 m betyr fint lite på lydkvaliteten med mindre kabelen har et ENORMT signaltap.

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Vel, jeg sitter ikke å iriterer meg over støy eller noe slik, så kan vel ikke si at jeg sliter med interferens. Leste i en tråd på avforum der flere brukere mente de hadde fått bedre lyd fra bassen etter at de byttet kabler. De snakket om bedre dynamikk og generelt bedre lyd. Er klar over at mange på avforum prater om forskjeller som både kan være placebo og bare tull, men noe av det er jo også riktig. Hva tror dere, muligheter for å hente enda bedre lyd fra suben med en god kabel?

Grunnen til at jeg ønsker en kortere kabel er ikke pga lydkvaliteten, men pga det praktiske. Nå er kabelen litt for lang og har da surret den opp en liten sirkel. Aller helst så kunne jeg tenkt meg og ha strømkabelen til subwooferen og signalkabelen liggende sammen i en kabelstrømpe. Tror dere dette vil gå bra( støyfritt) med den tynne kabelen jeg har i dag. Strømkabelen er av relativt tykk, men er ikke en slik skjermet, dyr kabel.

Lenke til kommentar

Kommer ikke til å være noe problem. Jeg så også for meg at 2m lengden var mer for det praktiske ja, siden det ellers har så lite å si på de korte avstandene som du har nevnt. Alle godkjente strømkabler skal ha en form for isolasjon uansett, og det er mer enn nok til "vanlig" bruk. Men for all del, det kunne jo ha hendt at du bor i en spole fabrikk... ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt meg en tur på Clas Ohlson eller Biltema i allefall. At folk snakker om bedre dynamikk og blabla vil helst gjøre seg gjeldene om du har en dårlig kabel over lengre strekk, og får problemer med signaltap, på dine 2m vil du ikke merke noe vesentlig forskjell, Men å skifte ut skolissen som fulgte med Sub'en kan nok være greit, men hadde ikke giddet å spandere 100 vis av kroner. For å sette det litt på spissen så er nok den eneste forskjellen på en dyr og en billig kabel at den dyre ofte ser litt mer fancy ut :p

Lenke til kommentar

Var voldsomt med skrive feil og dårlige formuleringer i det siste inlegget jeg skrev.

Takk for infoen gutter, dette hjalp virkelig :) Trenger ikke noen fancy kabel da jeg aller helst ikke vil se den. Beholder den jeg har, så kan jeg kjøpe med en annen kabel neste gang jeg skal handle hifi utstyr.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Var voldsomt med skrive feil og dårlige formuleringer i det siste inlegget jeg skrev.

Takk for infoen gutter, dette hjalp virkelig :) Trenger ikke noen fancy kabel da jeg aller helst ikke vil se den. Beholder den jeg har, så kan jeg kjøpe med en annen kabel neste gang jeg skal handle hifi utstyr.

Fornuftig valg. Subkabel er ikke kritisk over kortere avstander, da frekvensområdet som skal overføres også er temmelig snevert.

MEN, du bør ikke snurre den opp i en sirkelformet bunt. Det gir maksimal induksjon av 50Hz støy fra nærliggende strømkabler. Rett ut kabelen, eller klem sammen bunten. Jo større aralet av sirkelbunten er, og jo flere "tørn", jo mer indusert støy. Har selv hørt grelle eksempler på slik støy som har blitt løst på den beskrevne måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...