Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

tv koblet til pc, men får ikke farger...

Jonas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
må sette på pal g eller pal b på TV`n i nvidia option tingen

ø? mener u kontrollpanel, nvidia-greie?? der er det jo ingen ting...

Gå på properties for skjermkortet og still det inn på å bruke composite signal istället .... så får du sikkert farger.

finner ikke noe composite-greie... kan du si hvor knappen er?? trinnvis hvordan man kommer dit

Lenke til kommentar

Ikke composite på S-video kabler.

Men som sagt, gå på nview tabben:

>finn skjermer > skjerm2: > (et eller annet for å endre på innstillinger [sitter i linux nå]) > sett opplegget til PAL-B eller G (det står norge først, tror jeg)

da skal du ha farger.

Har du et gammelt TV er det ikke sikkert du kan få farger med s-video og må bruke composite-kabel

Lenke til kommentar

Jeg pleier å svare dette:

Hvis skjermkort og TV er i orden, burde det holde å lese dokumentasjonen til skjermkortet og brukansvisningen til TV.

De vanligste feilene er:

- Skjermkort ikke stilt til PAL.

- Bruker s-videokabel med overgang til scart på TV som ikke støtter s-video.

- Bruker s-videokabel med overgang til scart og ikke stille TV til å bruke s-videosignal på scartinngangen.

- Bruker s-videokabel med overgang til scart på feil scartkontakt (hvis TV har 2 eller 3 scart er det ofte bare 1 som støtter s-video).

Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spørsmål, men har du sjekket at du har valgt rett inngang på TV'en (dvs. at den inngangen du velger med fjernkontrollen er den samme som du har koblet kabelen på)?

Jeg kjenner en *kremt* som plugget S-video kabelen inn foran på sin Sony 29" noe, valgte inngang 1 med fjernkontrollen og fikk svart-hvitt bilde. Etter mye om og men oppdaget han at s-video inngangen foran var knyttet opp mot (scart-) inngang 2. Valgte denne inngangen med fjernkontrollen og vips! living colour! :smile:

Palsam

Lenke til kommentar
Ikke composite på S-video kabler.

Men som sagt, gå på nview tabben:

>finn skjermer > skjerm2: > (et eller annet for å endre på innstillinger [sitter i linux nå]) > sett opplegget til PAL-B eller G (det står norge først, tror jeg)  

da skal du ha farger.

Har du et gammelt TV er det ikke sikkert du kan få farger med s-video og må bruke composite-kabel

Uhm ..... selvfølgelig kan du få composite på s-video kabler. Det er jo akkurat det samme som at du kan få s-video på scart-kabler ....

Composite fører kompositt signaler, s-video fører s-video og composite signaler, scart fører rgb, s-video og composite...

Lenke til kommentar

Jeg hadde dette problemet til jeg fikk hjelp av en kamerat. Det er to typer på tv'en. Den ene er "AV"og den andre er "SVHS". Da jeg prøvde "AV", fikk eg også bare svarthvitt. Så byttet jeg til "SVHS" og da funket alt helt fint.

Les i tv-manualen vist du ikke er sikker på hvordan du gjør det. :)

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som tv'en du prøver å koble til takler s-video signaler. Det du kan prøve er å gå til skjerminnstillingene, nview-taben. Der hvor du kan velge utdata-enhet, kan du også velge utdataformat. Sett det til composite så sender det et signal som tv'en din kan takle.

PS. Er ikke alle skjermkort som kan endre utdataformat, så det er ikke sikkert du kan gjøre dette, men verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Sesches: OK, det var min feil :oops:

[edit:] jeg så litt på det store bildet ditt.

IKKE bruk windows til dette, bruk nview (altså bruk nvidia-drivere).

Bruker du windows sin måte å handle to skjermer på blir det jo bare kluss...

Og det kan være en jumper på kortet ditt som er satt til ntsc (ikke særlig sannsynlig da) i stedet for pal eller noe sånt.

I norge skal du forresten alltid velge PAL-B eller PAL-G....ALLTID

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...