epqr Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Skal levere inn pc'en min for femte gang idag. Pc'en er litt under 2 år gammel. Jeg har levert den fire ganger før, med tilsammen seks feil. Dette blir den syvende (hardware-relaterte) feilen. Har jeg rett på ny pc? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Hva var feil tidligere da? Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Samme feil 3 ganger gir rett på heving av kjøp eller ny tilsvarende vare. Lenke til kommentar
epqr Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Nei, jeg har ikke hatt samme feil tre ganger, demme regelen er jeg klar over. Men er det ingen lov som sier at du får nytt produkt om det har vært så mange feil med den? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Det er ikke spesifisert antall ulike feil i noen lov, men de aller fleste PC-produsenter har satt "smertegrensen" på 4 eller 5 ganger med ulike feil. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Det er ikke spesifisert antall ulike feil i noen lov, men de aller fleste PC-produsenter har satt "smertegrensen" på 4 eller 5 ganger med ulike feil. Men det at det er spesfisert 2 ganger, så tredeje gang i loven betyr ikke dermed at det er eneste mulighet å heve. Om en ser på §30 , så ser en jo: § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. (merk: min utheving) En kan jo strengt tatt ikke si at avhjelp her har skjedd uten vesentlig ulempe for forbruker, da gjenstanden er såpass beheftet med feil. Støtter meg på: (Kvtl sitt innlegg om samme §) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1032258 Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Du skal selvefølgelig få lov til å mene hva du vil, Christian 86, men så lenge det ikke foreligger rettspraksis på dette punktet så betyr det verken mer eller mindre enn andres mening. Spørsmålet er om man skal kunne se avhjelpen som ikke oppfylt uten vesentlig ulempe samlet for alle manglene, eller kun fra mangel til mangel. Min personlige mening i trådstarters tilfelle er at han burde kunne få heve kjøpet eller bytte til nytt produkt, dersom dette er femte gangen maskinen er inne på service for noe han selv ikke kan lastes for. Endret 15. januar 2009 av Nuffern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå