Gå til innhold

Har jeg rett på ny pc?

epqr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke spesifisert antall ulike feil i noen lov, men de aller fleste PC-produsenter har satt "smertegrensen" på 4 eller 5 ganger med ulike feil.

Men det at det er spesfisert 2 ganger, så tredeje gang i loven betyr ikke dermed at det er eneste mulighet å heve.

Om en ser på §30 , så ser en jo:

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

(merk: min utheving)

En kan jo strengt tatt ikke si at avhjelp her har skjedd uten vesentlig ulempe for forbruker, da gjenstanden er såpass beheftet med feil.

Støtter meg på: (Kvtl sitt innlegg om samme §)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1032258

Lenke til kommentar

Du skal selvefølgelig få lov til å mene hva du vil, Christian 86, men så lenge det ikke foreligger rettspraksis på dette punktet så betyr det verken mer eller mindre enn andres mening.

Spørsmålet er om man skal kunne se avhjelpen som ikke oppfylt uten vesentlig ulempe samlet for alle manglene, eller kun fra mangel til mangel.

Min personlige mening i trådstarters tilfelle er at han burde kunne få heve kjøpet eller bytte til nytt produkt, dersom dette er femte gangen maskinen er inne på service for noe han selv ikke kan lastes for.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...