Loefthal Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Hei! Har nylig oppgradert/skrudd sammen ny pc, men er ikke helt fornøyd med ytelsen ut i fra hva andre systemer med like specs oppnår. Mine spes: Sapphire 4870x2 Phenom 9850 black edition 8GB Corsair TWIN2X 6400 DDR2, CL5 Asus M3A79-T Deluxe hovedkort Corsair 1000W PSU Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2 Blueray/HDDVD drive Aplus monolite kabinett ACER 22" Ferrari edition Vista ultimate 64 bit Dette tatt i betraktning så burde det være en smal sak å kjøre fallout3, FC2 etc., men dette går ikke helt glatt. Har til og med litt lag i Battlestations Midway på de mest krevende områdene. GPU-Z rapporterer heller aldri full load under 3D på noen av kjernene på 4870x2, noe som gjør meg mistenksom, men kan heller ikke tro CPU stanger på 100% under tung 3D. Har formatert, reinnstallert, googlet, oppdatert og "rotet" rundt i BIOS i noen uker nå uten å ha oppnådd de helt store forandringer. Har imidlertid ikke flashet BIOS verken på HK eller GPU da alt annet fungerer som det skal. I halvdesperasjon prøvde jeg forleden å overklokke samtlige cpu-kjerner til 2.8 ghz for å se om dette hadde noen effekt og det gjorde forsåvidt et utslag. Har ikke fraps eller lignende innstallert men en liten forskjell var mulig å se rent fysisk. Ergo, kan noen se om dette er et problem relatert til CPU? Eller evt noe annet? 9850 skal jo være en kraftig liten plugg, og jeg ser aldri at den når 100% load untatt i benchmarks etc. Har styrt unna Intel i mange år nå, men undres nå over om jeg må bite i gresset å skaffe en intelbasert løsning Lenke til kommentar
felaron Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Har den samme cpu som deg. Kjører Crysis på high 2x AA 35 fps, CoD 4 og 5 45-70 Fps, 1680x1050. Kjører den sammen med Asus M3N78 Geforce 8200 EVGA 9800 gtx+ 4GB Corsair Twinx DDR2 800 mhz Alle nyere spill går veldig smooth hos meg ihvertfall. Lenke til kommentar
per_andre Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 tror vell heller hastigheten på rammen din er flaskehalsen i ditt system Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Er jo ikke RAM som er problemet i det oppsettet her, men heller CPUen som trådstarteren mistenker. Phenom (1) er ikke veien å gå i et highend gaming system. Kanskje en litt overklokket Phenom 2 eller helst en kjapp Core2Duo om du hovedsakelig spiller. Bruk av CPU pleier heller ikke å være 100% under spilling. Det kan likevel være et begrensende faktor på spillopplevelsen din. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 Takk for svar Klokket CPU til 3.0ghz nå og skal vel strengt tatt være fornøyd. COD4 & 5, CSS og TF2 går brillefint på max av max så det får greie seg så lenge. Får også se på CCC 9.1 og evt. noen patcher fremover, men det blir vel en Phenom 2 samt noen gig 1066mhz ram før jeg gir opp AMD. Phenom 3 med støtte for DDR3 kommer vel også om ikke lenge. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Det vil fortsatt hete Phenom2, men det kommer da i en AM3 versjon som vil kunne brukes på hovedkort med sokkel AM3 som støtter DDR3 minne. Disse (hovedkort og CPU-er) kommer om ikke så lenge nei Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Ja, tenkte litt feil der Vel, etter en del research, samt en del grubling og grafsing i min lunkne pengepung så har jeg bestemt meg for å prøve en Intel 2 Quad Q9550. Mener denne skal duge til det aller meste innenfor mitt bruksområde. Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Ja, tenkte litt feil der Vel, etter en del research, samt en del grubling og grafsing i min lunkne pengepung så har jeg bestemt meg for å prøve en Intel 2 Quad Q9550. Mener denne skal duge til det aller meste innenfor mitt bruksområde. hvorfor ikke en 940 ? den er minst like bra som q9550 og bedre i andre ting har en selv, men jeg møtte ikke på noen som helst stor bottleneck med en phenom 9850 @ 3ghz. kunne klokke til 3.5 ghz stabilt med den, meen det ble satans varmt under bordet så jeg holdt meg til 3ghz siden det holdt for alle spill. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 940 er kanskje et alternativ om man ikke har lyst til å bytte hovedkort ja. Man merker ofte en ganske god forbedring i FPS når man klokker AMD CPUer, men min 6000+ greide ikke å være særlig stabil under OC så jeg måtte nesten bytte den ut med Intel for å få en ytelsesøkning. Nå har jo Phenom 2 ganske god overklokkingspotensiale sammenlignet med eldre Phenom og Athlon CPUer til AMD, men klokk for klokk så henger de fortsatt etter Intel, dessverre =\ Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 940 er kanskje et alternativ om man ikke har lyst til å bytte hovedkort ja. Man merker ofte en ganske god forbedring i FPS når man klokker AMD CPUer, men min 6000+ greide ikke å være særlig stabil under OC så jeg måtte nesten bytte den ut med Intel for å få en ytelsesøkning. Nå har jo Phenom 2 ganske god overklokkingspotensiale sammenlignet med eldre Phenom og Athlon CPUer til AMD, men klokk for klokk så henger de fortsatt etter Intel, dessverre =\ pris ytelse henger de heldigvis ikke etter, og strømforbruket kommer som ett pluss. de bruker mindre enn intel quads idle/load. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Har gransket 940 litt nærmere, og vil nok gå for denne løsningen i første omgang. Denne skal være noe kjøligere enn 9850 og forhåpentligvis kan den også klokkes like godt om ikke bedre Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 940 vil 90% garantert klokkes langt bedre! Om du er heldig med eksemplaren og har bra nok kjøling så kan du få klokket en god del Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 940 vil 90% garantert klokkes langt bedre!Om du er heldig med eksemplaren og har bra nok kjøling så kan du få klokket en god del altså, bare vit at jeg sier ikke at 940 er bedre, jeg sier bare like bra Jeg regner med at 940 er hakket over, men for deg vil det bli billigere å gå 940 pga ikke nytt hk ol. core 2/phenom 2, ytelse pris per cpu er det ikke noe forskjell på, amd har billigere platform pris. derfor alle som har LGA775 og kan oppgradere til quad uten problemer gjør så, de ekstreme core7(det hjelper lite i spill atm da) De som skal ha ny pc og leter etter mye for penga eller har allerede AM2 mener jeg burde se ann phenom 2. husk folkens, 920'n clocker mye dårligere enn 940!. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Frøken 940 er på vei i posten pr. nå Drøye 2 lapper er absolutt å foretrekke fremfor minimum 4, så takker for tankevekkeren Litt betenkt pga. Intel's drastiske priskutt (angivelig) som er forespeilet, men dette blir nok fortsatt en del dyrere enn å forsette på AM2. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) 9850 ut, 940 inn Med [email protected]. i 3Dmark 06 og gir 19000 poeng. 9850 ble skviset opp til 3.0ghz og ca. 15000 poeng. Konklusjon, tilfreds Takk for alle gode råd! Endret 27. januar 2009 av Ohlja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå