super_1990 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Hei, har satt opp en hjemmeserver/filserver, for en stund tilbake, ikke veldig proffisjonelt opplegg bruker styrer den bare med VNC, og bruker den til å ta backup etc.... og fungerer kjempe bra. Men det jeg lurte på var om jeg kunne forbedre overførings hastigheten til denne serveren, har nå bare en 10/100mbs svitsj som alle pcene er koblet i, så vil jeg merke noe kjappere overførings hastighet om jeg oppgaderer den til en 1000mbs? Og da lurer jeg også på noe annent, vil jeg få noe bedre ovføringshastighet om jeg oppgraderer fra sata 1 til sata 2? Har ikke mulighet får å sette i raid siden jeg bare har en sata disk takk for alle svar Lenke til kommentar
emosbaek Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 jeg la nylig inn diskeeper 2009 som defragmenterer filer når blir endret. min server ble hvertfall raskere. så har du ikke dette kan jeg hvertfall anbefale det Lenke til kommentar
super_1990 Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Serveren er ganske rask i seg selv, er bare overførings hastigheten fra andre Pc jeg lurte på om jeg kunne ha økt Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg tror du tjener fett på og bytte switch... men du må huske på at du må ha gode nok kabler (cat 6) + at det må sitte 1000 mbits kort i alle pcene Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg tror du tjener fett på og bytte switch... men du må huske på at du må ha gode nok kabler (cat 6) + at det må sitte 1000 mbits kort i alle pcene Det går fint md Cat5E kabel også. Dette er vel den mest vanlige og billigste nettverkskabelen du får, og sannsynligvis er det denne typen du har fra før. Les om Cat5E her, link. Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Viss det er litt avstander trenger du en cat 6 kabel. Lenke til kommentar
super_1990 Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Ja, nå bruker jeg Cat5 kabel, avstanden er vel sånn ca 15m fra min pc til svitsjen, mens filserveren så knapt en halv meter unna svitsjen. Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Viss du har nokk penger ville jeg gått for cat 6 kabler overalt. men viss du har dårlig råd vill jeg gått for cat 6 mellom serveren og switchen, og cat 5 mellom resten. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 CAT 6 kabel, forklare Sjekket komplett og tror jeg fant til 100,- kr eller er det litt feil? Lenke til kommentar
super_1990 Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Har bestillt meg ny svitsj nå, tror jeg kjøper noen cat6 kabler på bilteama, har heldig vis ikke fått lagt opp cat 5 kablene skikkelig ennå, så blir ikke noe problem med å ta ned de Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå