Gå til innhold

Installere Ubuntu manuelt, partisjoner.

Anbefalte innlegg

Heisann, trenger litt hjelp til å installere ubuntu manuelt her, ved hjelp av partisjoner. Har allerede lagt av 50GB til Ubuntu, som står som unallocated space. Så det jeg da lurer på er når man kommer til steget hvor man velger hvor Ubuntu skal installeres, så velger jeg manuelt. Hva er det man trenger? Man trenger /(root) men hvor mye burde denne være på ut av de 50GBene? Også en swap partisjon kanskje? Hvor stor burde den være?(Har 4GB ram i maskina, og er 64bit Ubuntu jeg har tenkt til å installere). Er det noe mer jeg trenger da?

Prøvde å velge "Guided - Use the Largest Continuous space" først, men da ble hele den "After" bar'en blå, og det sto 100% Ubuntu 8.10, kan godt hende den bare viser feil, men jeg vil helst ikke finne ut at hele harddisken min, hvor jeg har vista installert også, plutselig bare blir gjort om til en Ubuntu disk.

Disken er på 500GB, i starten ligger Vista på 150GB, så har jeg gjort klar 50GB etter vista partisjonen, og etter de 50GBene, har jeg en annen partisjon hvor jeg har lagret div. ting på.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du skal ha mulighet for suspend til disk bør du ha ihvertfall 4GB swap. Hvis ikke du benytter deg av dette ville jeg lagt meg på en symbolsk størrelse (feks 1 GB), greit å ha noe. Bruker du separat /home, noe jeg vil anbefale, så kan feks 15GB være en fin root-størrelse.

Lenke til kommentar

Så 1GB /swap, 15GB / (root) og de resterende 34GB til /home? Isåfall, hvilken av disse burde være primary/logical/extended? Eller har ikke det stort å si? Vet ihvertfall at det bare er mulig å ha 4 primary partition eller noe, om jeg leste riktig.

Edit: Hvor er det programmer blir installert i Ubuntu? Trenger man en egen partisjon for det også? Eller blir slikt liggende i root?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

(De fleste) Programmer blir installert til /home. Personlig ville jeg ha flyttet 5GB fra /root til /home, men det gjør du som du vil med. Du bruker vel rundt 5GB på /root etter installasjonen, og den kommer ikke til å fylles opp noe særlig mer.

Edit:leif

Endret av epqr
Lenke til kommentar

Du kan kun ha 4 logical ja. Jeg har /home som logical og fungerer bra. mener å huske at windows krever logical(?)

Om du har 10 eller 15gb / spiller vel ikke noen rolle. Kommer ann på hvor mye du skal installere av programmer (ja, programmer ligger i /). Men for de aller aller fleste holder det med 10gb.

Jeg bruker kun 4.2gb av min / på en stor ubuntu installasjon med mye programmer.

Lenke til kommentar
(De fleste) Programmer blir installert til /home. Personlig ville jeg ha flyttet 5GB fra /root til /home, men det gjør du som du vil med. Du bruker vel rundt 5GB på /root etter installasjonen, og den kommer ikke til å fylles opp noe særlig mer.

Edit:leif

Slutt med slik feilinformasjon, vær så snill. Programmer blir som regel installert under /usr/bin eller /usr/sbin , og globale konfigurasjonsfiler legger seg oftest under /etc. Konfigurasjonsfiler for programmene du bruker (firefox, thunderbird feks), lagrer seg under hjemmemappa di, som skjulte filer eller mapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...