Larsenio Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Dette bildet er et av de første bildene jeg tok med kameraet. Det er nesten et år siden, og siden den gang har fiskehjellene blitt jevnet med jorden og det har blitt ett mindre fiskebruk på Andenes. Og jeg har blitt et motiv fattigere. Lukkertid 1/180 sekund ISO 100 f/9.5 55mm brennvidde Lett justert farge på himmelen, croppet lett. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg ser du har hatt et lite dilemma her, og slikt skjer jo av og til. Du måtte opprinnelig velge mellom rett horisont, eller rett linje i rule of thirds. Du har valgt et kompromiss, men nesten umerkelig helling for begge to. Men bare nesten, og det er sikkert noe du vet fra før. Men jeg liker det lille av naturens ved kystens dramatikk, og komposisjonen er enkel og grei. Alt i alt et hederlig bilde som viser at du vet hva du gjør. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Takker for meget konstruktiv kritikk, PM. Ja det stemmer at det var og er et lite dilemma for meg. Opprinnelig var bildet i tillegg enda mere skakt, men brukte cropping for å rette det opp og trodde jeg hadde fått det helt korrekt. Men den gang ei. Uansett ble jeg usikker på om det ble feil å kutte mere av forgrunnen nå, har allerede kuttet "litt". Og syns egentlig småbuska i forgrunnen er såpass viktig for bildet at jeg hadde problemer med å kutte den helt. Kunne selvfølgelig ha brukt kloning, men følte ikke for å klusse med dette bildet, bare justere fargene lett. Ellers noen som har noe å tilføye? Kom igjenn da vel :!: Edit: buske, ikke gresstust som jeg skrev først:) Endret 10. januar 2009 av Larsenio Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg er vel av den oppfatning at bilder blir best når horisonten er rett. Og det tror jeg dette bildet hadde tjent på også. Jeg synes du har valgt riktig utsnitt, og fargene gir et godt utrykk på uværet som er på gang. Flott bilde. Rett horisonten, så er det bare å skrive ut i stor størrelse og henge på veggen. Tom Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Pent bilde, men det virker som om du har bommet litt med hvitbalanse. Snøen virker litt blå. Godt fanget lys i bildet. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Hvitbalansen ja.. Den var ikke helt lett å få hvit, den snøen! Skulle prøvd litt til, men var redd for å overredigere bildet. Legger ut en versjon til der jeg har prøvd å rette horisonten:) Lenke til kommentar
Luddezor Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Det virker som horisonten heller nedover når den kommer til snøkanten, selvom den kanskje egentlig ikke gjør det? Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Etter å ha sjekket og rettet opp horisonten i photoshop, kan det fremdeles se ut som om den er skjev. Men vet ikke om det er en illusjon? Får iallefall ikke rettet opp mer... Lenke til kommentar
Luddezor Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Ja, jeg ser problemet. Virker som det er en illusjon, ja. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Kombinasjonen av uheldige omstendigheter er ikke mulig å unngå her, slik at han må velge et kompromiss. Det blir uansett ikke optimalt, men er et hederlig forsøk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå