Gå til innhold

Jeg vil bli større. (Denne har en liten tvist, vil jeg tro).

Anbefalte innlegg

OK, greia er at jeg har trent i ca ett år. Ikke regelmessig, though. Jeg har altså litt mukler, og jeg har vokst litt også. Men så fant jeg ut at det å bruke vekter kan tulle med høydeveksten min, så nå har jeg lagt vektene på hylla, og vil begynne å tren bare ved hjelp av kroppsvekt.

Jeg har lyst til å få større muskelmasse, men jeg er kjempefornøyd med fettprosenten, og vil deor legge på meg så lite fett som mulig.

Jeg veier 62 og er ca 179 cm høy, om det skulle være relevant.

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du 16 år kan du starte å trene vekter med høy belastning, da du sannsynligvis er ferdig med puberteten. Det som er årsaken til høydeveksten kan hemmes i tidlig alder, er at trening med for høy belastning fører til at epifyseskivene kan lukke seg. Dette skjer ved at skjelettet som i en tidlig fase er hardt og mykt ved nydannet brusk, er lettere for å bli påført skader.

Kilde

Vil du øke muskelmasse så kjør på med:

*Belastning gjør at du klarer 8-15 repetisjoner

*1-2 min pause

*3-6 serier

Generell huskeregel: Rolige utførelse, relativt korte pause og 8-15 repetisjoner. Dette fører til at det blir mer avfallstoffer i musklene dine som stimulerer til hormonutskillelse og muskelvekst.

Endret av Finne
Lenke til kommentar

Jo, det stemmer, prøv å ligg på 1.30min pause.

Hvis det er større du vil bli, så bare reduserer du belastningen sånn at du klarer å holde deg innenfor en 8-15 repetisjonsgrense. Om du tar 15,13,11,14,12 spiller ingen rolle, men det å drive slik trening krever mye av deg, bare til å stå på. Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
trene med kun krppsvekt går ingen veier da:) har jeg funnet ut selv^^

Feil! Bare fordi du ikke får det til, betyr det slettes ikke at alle andre også ikke får det til ;) Se på turnere for eksempel. De er kanskje de sterkeste utøverne ift. størrelsen og de har godt med muskelmasse.

BUMP'D.

Tviler på at jeg er i sluten av puberteten, har ikke hår i ansiktet, engang. Fortsatt en god ide å bruke vektene? Er litt redd for å slutte å vokse.

Ja, kjør på. 16 år er en fin alder å begynne i. Jeg er 18, har minimalt med skjeggvekst, og hadde også det da jeg var 16 og begynte å trene. Jeg har ikke vokst noe i høyden siden da, men jeg er likevel høyere enn begge foreldrene mine, og jeg er høyest i hele familien min. Jeg er på ingen måte noen fasit på hvordan kroppen reagerer hos alle andre, men det illustrerer poenget.

Puberteten har egentlig ikke så mye med saken å gjøre, i og med at den prosessen handler om kjønnsmodning. Du er 179 cm høy, og du kommer neppe til å vokse noe særlig mer i høyden uansett ;) 179 er en fin høyde, og jeg skulle heller ha vært det i stedet for 184 ;)

Lenke til kommentar

IKKE BEGYNN Å TREN BARE FOR DU ER 16 ÅR, DETTE ER BARE ET GJENNOMSNITT FOR NÅR EN ER FERDIG UTVIKLET, OG KAN BEGYNNE OG TRENE!!!

Jeg var selv ferdig utvokst, og kunne begynne og trene da jeg var 14, jeg trente med en venn av meg, han har ødelakt ryggen HELT TOTALT, pga, han ikke var klar i kroppen.

Du MÅ ikke begynne å trene før du har fått kjegg pleier jeg å si, dette har jo selvfølgelig ikke noe med treningen å gjøre, men det er normalt og ha en ferdig utbyggd kropp når skjeggveksten kommer ;)

for all del, IKKE TREN MED FOR TUNGE VEKTER, DET ER LETT Å SKADE RYGGEN FOR RESTEN AV LIVET!

Lykke til =)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal man ikke trene med FOR tunge vekter, men tunge vekter går fint DERSOM du har styrken til det. At en 14-åring overvurderer sin egen styrke og "booster" egoet sitt ved å løfte 30kg for mye i markløften er hans egen feil - og skjer med alle "idioter" på gymmet. I slike tilfeller kan vi utelukke at utvikling har noe med saken å gjøre. (kanskje ikke mental utvikling)

Endret av Patrick de Maar
Lenke til kommentar

Awkard: Jeg sikter mot 181cm, faktisk. Jeg ber til gud om at jeg vokser de to centimeterne. (Ikke spør, føler bare at det er en OK høyde fro en voksen mann. Er fullstendig klar over at det ikke helt stemmer) :p Men takk for infoen.

Jamannen: Takk, må nok bli litt mer kritisk. Skinn og bin? Haha, you nailed it. Jeg har lagt på meg to kilo, men ser ikke en dritt i forksjell, og det kan umulig være muskelmasse. Jeg har ikke trent på flere uker.

Doffen K: Deilig å ikke måtte barbere seg som 15-åring. Men vet ikke om jeg bør vente så lenge. Det med ryggen minner mer om feil trening enn alderen.

Patrick De Maar: I mitt tilfelle er det kun snakk om dumbells og kroppsvekt. Vet ike helt om det er like smart, ettersom jeg må trene resten av kroppen også (ben, rygg), og det hr jeg ikke utstyr til.

Endret av Dark_Nemesis
Lenke til kommentar

det med ryggen er så klart feil trening, men når du er ferdig utviklet, tåler ryggen mye mer, og vis du trener feil med en uferdig bygd rygg, så er det en skade som er verre om mer smertefull en en vanlig ryggskade.

når du er full utviklet reduserer du sjangsen for å få ryggskader veldig mye ;)

Lenke til kommentar
det med ryggen er så klart feil trening, men når du er ferdig utviklet, tåler ryggen mye mer, og vis du trener feil med en uferdig bygd rygg, så er det en skade som er verre om mer smertefull en en vanlig ryggskade.

når du er full utviklet reduserer du sjangsen for å få ryggskader veldig mye ;)

Vis du trener feil og overbelaster deg kan du selfølgelig få skader, men slik er det i alle sporter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...