Gå til innhold

Regjeringen krever åpent format


Anbefalte innlegg

Valgene er gode de, åpne standarder er bra : )

 

"Vett i regjeringen" er jeg usikker på - de har nok bare valgt dette slik at de kan bruke freeware og spare penger. Da har de nok fått eksperthjelp til å finne de beste og mest logiske programmer og standarder å bruke..

 

Jeg mener at det at åpen kildekode er gratis er av mindre betydning. Det er *friheten* som er det viktigste, og som er det forløsende for programvareindustrien på lang sikt. Jeg tror departementet har skjønt dette, men få andre har skjønt det, derfor fokuserer man ofte på gratis-delen, for at "vanlige" folk skal klare forstå (jeg tror ikke det er mange her på forumet heller som har skjønt konsekvensene av fri programvare, ihvertfall hvis man tror det er prisen som er det viktigste).

 

Altså: Jo, det er *mye* vett i fornyingsdepartementet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
H264 + AAC er vissnok stappa full av patent. Vi i Noreg for augeblikket slepp å tenkje på det, men den dagen programvarepatent vert gyldige så vil ein ha eit problem.

 

Med Theora og Vorbis er ein garantert at patent ikkje vert eit problem.

Nå tenkte jeg mer på komprimeringsgrad i forhold til kvalitet og hvor ressurskrevende det er å dekode. Formatet som ble velgt vil vel bli formatet NRK "må" legge ut sendinger på nett på, så da kan det være greit med et bra format.

http://nrkbeta.no/regjeringen-krever-ogg-vorbis-og-theora/

 

nrk er ikke underlagt dette her.

Lenke til kommentar
[...]

Jeg syns regjeringen bør ta en mer pragmatisk holdning til valget av formater. Er det meningen at tante Olga på Toten skal installere Theora, Ogg og ODF-plugins? Man burde i alle fall tatt med flere formater som standard (og ikke bare som en anbefaling). Jeg hadde egentlig forventet en litt mer praktisk tilnærming når en barnehagetante satt som sjef for "Fornyings"departementet. Nå er det et valg som hadde hadde gjort Sir Humphrey Appleby stolt. Slipp ut all informasjonen i formater som ingen greier å bruke. Enhver byråkrats våte drøm :p

De kan vel legge ut i hvilke formater de vil, så lenge de inkluderer disse frie formatene. Forøvrig synes jeg ikke det er mye å kreve at folk skal følge enkle instrukser.

Lenke til kommentar
Er det meningen at tante Olga på Toten skal installere Theora, Ogg og ODF-plugins? Man burde i alle fall tatt med flere formater som standard (og ikke bare som en anbefaling). Jeg hadde egentlig forventet en litt mer praktisk tilnærming når en barnehagetante satt som sjef for "Fornyings"departementet.

 

 

stusset på dette selv, men håper det kommer en god løsning som gjør at ukyndige på hver knaus og nes slipper å ringe nevøer og nieser for å få sett videoer og lest dokumenter fra staten.

 

(og sant skal sies, selv har ikke jeg hørt om Theora før i dag)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Fornuftige anbefalinger, bruk av åpne formater innen stat og kommune er et godt og ikke minst demokratisk valg.

 

Noen her inne ser ut til å knytte dokument formater og verktøy for tett sammen, disse bør begynne å tenke anderledes. Det er ingen direkte binding mellom verktøy og format selv om de som er vant til propriotære systemer lett begynner å tenke slik.

Både iWork og MS Office har full anledning til å benytte ODF, noe de forhåpentligvis også vil gjøre etterhvert.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Høres bra ut dette, men jeg er enig i at tidsrammen virker alt for stor.

Hva om de hadde laget noen gode konverteringsprogrammer for det offentlige, og så gitt to års frist på å konvertere eksisterende materiale.

Det er klart det vil kreve omlegging å få alle over til å lage disse nye formatene, men to år burde holde også her.

Til slutt kunne de tatt intiativ til en softwarepakke for sluttbrukere beregnet på nøyaktig de formatene de skal levere. Iom at alt er snakk om åpne lisenser bør dette kunne gjøres ganske enkelt.

 

Når det gjelder Theora er den ikke helt på nivå med H264 enda, men bla. brukes den på Wikipedia.

Lenke til kommentar
H264 + AAC er vissnok stappa full av patent. Vi i Noreg for augeblikket slepp å tenkje på det, men den dagen programvarepatent vert gyldige så vil ein ha eit problem.

 

Med Theora og Vorbis er ein garantert at patent ikkje vert eit problem.

Theora og Vorbis har ingen patenter, og lisensene er gratis. Men om utviklerne av Theora og Vorbis bryter andre sine patenter så har man uansett et patent-problem. Og så vidt jeg vet kan verken utviklerne av Vorbis eller Theora garantere at de ikke bryter noen andre sine patenter.
Lenke til kommentar
http://theora.org/faq/#24

 

Theora er ikkje fri for patent

 

Nei, men hva er problemet:

 

Q. Isn't VP3 a patented technology?

Yes, some portions of the VP3 codec are covered by patents. However, the Xiph.org Foundation has negotiated an irrevocable free license to the VP3 codec for any purpose imaginable on behalf of the public. It is legal to use VP3 in any way you see fit (unless, of course, you're doing something illegal with it in your particular jurisdiction). You are free to download VP3, use it free of charge, implement it in a for-sale product, implement it in a free product, make changes to the source and distribute those changes, or print the source code out and wallpaper your spare room with it.

For more information, check the VP3 Legal Terms on the SVN page

 

 

Q. What if Xiph.org and On2 decide to break off their agreement?

Because Theora is an Open Source project, the source code will continue to be available and development will continue. Users will still be protected from the On2 patents.

Lenke til kommentar

Hvis Tante Olga klarer å navigere frem til NRK nett-tv, klarer hun nok også å trykke på en knapp som sier "HER ER HVA DU SKAL GJØRE HVIS VIDEO IKKE VIRKER" og legge inn VLC. Enkelhetsargumentene som taler til fordel for Windows proprietære formater er svake, og MS kan LETT legge inn støtte for frie formater. Grunnen til at de ikke gjør det er at det ikke tjener $$$ på det, så da er det da et lite offer av oss brukere å godta dette fornuftige valget som regjeringen har tatt fremfor å sutre oss frem til å kaste flere mynter i lommen på et firma som har nok. Gi heller en tier til en veldedig organisasjon!

 

HÅPER på økt utbredelse av Vorbis, Ogg, ODF osv. så alt fungerer uavhengig av hvilket OS/hvilken plattform vi kjører. OpenSource FTW!

Lenke til kommentar
H264 + AAC er vissnok stappa full av patent. Vi i Noreg for augeblikket slepp å tenkje på det, men den dagen programvarepatent vert gyldige så vil ein ha eit problem.

 

Med Theora og Vorbis er ein garantert at patent ikkje vert eit problem.

Theora og Vorbis har ingen patenter, og lisensene er gratis. Men om utviklerne av Theora og Vorbis bryter andre sine patenter så har man uansett et patent-problem. Og så vidt jeg vet kan verken utviklerne av Vorbis eller Theora garantere at de ikke bryter noen andre sine patenter.

Hvorfor skal vi tenke på programvarepatenter (fra USA)? I Norge har vi ikke slikt tull, dermed fullstendig ugyldig om noen skulle klage.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Slikt tull som heter programvarepatenter kan faktisk komme og infisere oss også, om lovverket blir endret.

 

-----

 

Dette er nok av de bedre tiltakene til den sittende regjering.

 

-----

 

Nå skal dette innføres innen 2012, og det er god tid for leverandører å legge ved programvare som støtter formatene.

Lenke til kommentar
H264 + AAC er vissnok stappa full av patent. Vi i Noreg for augeblikket slepp å tenkje på det, men den dagen programvarepatent vert gyldige så vil ein ha eit problem.

 

Med Theora og Vorbis er ein garantert at patent ikkje vert eit problem.

Theora og Vorbis har ingen patenter, og lisensene er gratis. Men om utviklerne av Theora og Vorbis bryter andre sine patenter så har man uansett et patent-problem. Og så vidt jeg vet kan verken utviklerne av Vorbis eller Theora garantere at de ikke bryter noen andre sine patenter.

Hvorfor skal vi tenke på programvarepatenter (fra USA)? I Norge har vi ikke slikt tull, dermed fullstendig ugyldig om noen skulle klage.

Nå svart jeg på en hypotetisk situasjon da.
Lenke til kommentar

Det virker som gode valg alle sammen, jeg håper forslaget blir godkjent i denne formen. Lock-in med begrensede formater er det bare eierne av formatet som tjener på, og alle andre taper på.

 

Hvor bra er egentlig Theroa + Vorbis i forhold til h264 + AAC? Støtter vanlige avspillingsprogrammer disse kodekene pr. i dag?

Theora er på høyde med og muligens litt bedre enn MPEG4 Part2 video, aka XviD/DivX, men underlegen H.264 på samme bitrate. Hvor mye den er underlegen varierer etter hvilken bitrate som blir brukt. Jeg ser det ikke som en umulighet at du trenger 30% høyere bitrate for å nå samme kvalitet.

 

Vorbis derimot er overlegen MP3 og alle tester jeg har lest (dog minst ett år siden siste) legger Vorbis og AAC som nøyaktig like gode.

 

Når det gjelder "avspillingsprogrammer" er ikke det et enkelt spørsmål. Siden libogg, libtheora og libvorbis fra Xiph alle er BSD-lisensiert kan hvem som helst bruke det direkte i programmet sitt. Det finnes også en rekke andre frie implementasjoner av de som den meget populære libavcodec. VLC og omtrent alle avspillere for *nix bruker på en eller annen måte libavcodec, f.eks gjennom xine eller ffmpeg. For Windows er ffmpeg (som inkluderer libavcodec og f.eks libavformat for å dekode OGG-containeren) tilgjengelig gjennom ffdshow som er en samling frie dekoderfilter satt opp til å fungere gjennom Windows DirectShow-rammeverk, og kan dekode omtrent alt av codecs og formater. Omtrent alle mediaspillere til Windows bruker DirectShow-rammeverket for avspilling, så bare du installerer denne:

 

http://mirror01.x264.nl/x264/ffdshow_rev22...81101_clsid.exe

 

Vil Windows Media Player, Media Player Classic, Winamp, Core Player og hva annet folk bruker som avspillere der, kunne spille av disse formatene, og mer.

---

Så den korte historen er: *nix vil ta alle formatene out-of-the-box, Windows tar ingen formater out-of-the-box, og du må installere filtre, som du må for alt annet.

 

Og så vidt jeg vet kan verken utviklerne av Vorbis eller Theora garantere at de ikke bryter noen andre sine patenter.

For det er en umuliget. Det finnes ikke ett eneste produkt her i verden hvor en slik garanti kan gis for.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det noen selskaper (Apple og Nokia) som krangler på valget av Theora og Vorbis i <video> og <audio> tagene til html 5 med patentløsningen som argument med tanke på det som er kommet frem i tråden?

 

Jeg kan se kvalitetsargumentet mot Theora med tanke på at h.264 er overlegent med tanke på kvalitet, men det er jo ikke det som er brukt som argument og h.264 er vel ikke mindre patentbelagt?

The removal of the Ogg formats from the specification has been criticized by some Web developers. In response to such criticism, WHATWG has cited concerns from influential companies including Nokia and Apple over the Ogg formats still being within patent lifetime and thus vulnerable to unexpected future patent challenges. A follow-up discussion also occurred on the W3C questions and answers blog.

Mer info.

 

Uansett ser det jo ut som det likevel blir nevnte formater som blir brukt i html 5 med tanke på at både Opera og Mozilla nå har tatt skrittet til å implementere det. Har Webkit gjort det samme? :hmm:

Lenke til kommentar
Hvis Tante Olga klarer å navigere frem til NRK nett-tv, klarer hun nok også å trykke på en knapp som sier "HER ER HVA DU SKAL GJØRE HVIS VIDEO IKKE VIRKER" og legge inn VLC. Enkelhetsargumentene som taler til fordel for Windows proprietære formater er svake, og MS kan LETT legge inn støtte for frie formater. Grunnen til at de ikke gjør det er at det ikke tjener $$$ på det, så da er det da et lite offer av oss brukere å godta dette fornuftige valget som regjeringen har tatt fremfor å sutre oss frem til å kaste flere mynter i lommen på et firma som har nok. Gi heller en tier til en veldedig organisasjon!

 

HÅPER på økt utbredelse av Vorbis, Ogg, ODF osv. så alt fungerer uavhengig av hvilket OS/hvilken plattform vi kjører. OpenSource FTW!

 

Sitert for sannheten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...