Itw Skrevet 10. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 Heisann Da begynner vintern igjenn her, og endelig det jeg virkelig liker og ta bilder av, nemlig snø scooter i bevegelse, gjerne med litt action. Begynte med dette i fjor, og må vell si at etter helt fersk med Dslr på fjellet, og mente auto var for pingler så var det vell nesten så jeg grein da jeg kom hjem. Men fikk mange gode råd, og god hjelp her på forumet, og har faktisk aldri byttet over til auto heller, mener M er best, da har man kontroll. Så på slutten av året i fjor syntes jeg bildene begynte og komme seg, og i år har man jo oppgradert fra kit objektiv, så håper jo på enda bedre resultater i år. Men da kan det hjelpe godt på med litt kritikk, og andres øyne på hva som kan forbedres. EXIF: Iso 200 35mm f/11 1/500sec EXIF: ISO 100 18mm f/8 1/500sec Noe jeg alltid prøver er og klare og fyse selve scootern, men fortsatt ha beltet til å være i bevegelse så det ser ut som om det er litt fart i bildet. Noe jeg finner vanskelig er panorering, da det somoftes er blå himmel og snø under, ikke noe fast på en måte. + at det er mye vanskeligere og ta bildet da, og sitte igjenn med noe bra. Se belte og scooter combo her: Huff blei mange bilder nå, men siste er mere kun en ilustrasjon av hva jeg mente, så det trenger ingen komentarer. Så fyr løs, hva bør jeg tenke på i år når lyset kommer tilbake? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 10. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 Kult. Jeg likte de hoppebildene. De var skikkelig stilige. Av disse var det nr.1 jeg likte best. (Fikk kanskje også litt lyst å kjøre skuter igjen. Har tilbud om å bruke min brors RX1 siden den bare blir stående der i år, da han blir borte store deler av vinteren. Men jeg har litt på følelsen at det kan føre til at lysten på skuter blir så stor senere at man gjør som alle andre og bruker pengene på skuter og bensin istedenfor kamerautstyr.) Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 10. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 Likte nr.2 best, det kan se ut som om det ikke er meningen scootern skal være borti bakken i det hele tatt:) Det er et bra utsnitt også. Tøft, i det hele tatt! Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 10. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 Word! Men jeg hadde prøvd en gang å pryse _både_ beltet, snøen og scooteren. Hvis du ser på det siste bildet du hadde, likte jeg ikke at snøen hadde bevegelses uskarphet. Veldig bra bilde Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 10. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Detta har du klart veldig fint vil jeg si. Bilde nr 2 er klar favoritt. Digger hvordan snøen oppfører seg bak scooteren og at bildet er såpass "rent". Blå, rolig himmel og ikke overeksponert snø. Flott Bilde nr3 er også ganske godt, ser virkelig farta her men jeg ønsker å se bakken. Bilde nr1 blir for "flatt". Ønsker mer kontrast så sykkelen kommer tydligere frem og mindre blått, mer hvitt. Endret 10. januar 2009 av Dewil Lenke til kommentar
Itw Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 Yes Dewil du var inne på noe med hvitbalansen på bilde 1, blei klart mye bedre med en liten oppretting i lightroom. Ang bilde 3 så var det mere en ilustrasjon av beltet som "rører" seg og scootern som er skarp. Kunne nok prøvd og fryse det helt som Oyjorn nevner, men er litt redd for at bildet vil virke daft, da det ikke er noe snø som rører seg osv på ett bildet som det. Er også enig i at man trenger noe under scootern der, har ett annet bilde av samme sak der jeg har brukt blits til og lyse opp snøen under, funket ganske bra det og. Men er litt usikker på det med og fryse alt...? Flere synspunkter på det? Bildet 2 er jeg godt fornøyd med, er ikke allverden av hopp eller noe sånt, men bildet i seg selv. Liker også godt når man får mye snø bak, eller i hoppet, da det blir mere liv i bildet da syntes jeg, men man mister jo mange detaljer, og man får alltid mye bilde bak scootern, og helst skal man vell ha litt framfor i rettningen den beveger seg? Eksempel: Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 10. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg mener at man ikke bør fryse sykkelen helt. Ha gjerne så beltene er i bevegelse. Jeg synes det ser best ut, forteller jo noe om farten. Snø som du har i bildet ditt der er flott, det skaper jo liv. Ville vel helst sett at han kjørte mot oss i bildet, eller om du ser han litt på skrå i mot, i stedet for fra som du har på siste der. hvis du skjønte noe av det da Redusert i dag seh Lenke til kommentar
Itw Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Har nok mye og hente ved tanke på vinkel, og slikt... Men satser på jeg klarer og fokusere mere på slikt i år, enn som i fjor da det egentlig kun var lukkertider og slikt det gikk i. Vil Pola-filter ha noen effekt på bilder som dette? Da med tanke på snø og slikt? Legger merke til at recovery i lightroom gir mye mere dybde i snøen i så fall? Erfaringer med det? Og jeg tror nok jeg skal prøve og la belte surre, gir nok mest liv det.. Vinkler: Syntes også slik som bakfra funker bra. Endret 11. januar 2009 av Itw Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 11. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2009 Joda, men der forsvant sykkelen så og si helt. Hadde du kanskje prøvd på et litt større hopp, eller tatt bildet litt senere, så snøen hadde falt ned, da tror jeg det kunne blitt et fett bilde. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. januar 2009 Ja du er inne på noe der, hadde faktisk ikke tenkt på det.. Liker bildet med tanke på solen som skinner kun på scootern, snø kanten den passerer/forsvinner over.. Men du har rett snøen ødelegger litt... Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 11. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2009 Pola filter vil påvirke bildene dine, Du mister mye lys men pleier ikke være noe problem i gode lysforhold på fjellet sånn som her. Du vil få en dypere blå tone på himmelen og refleksjonen fra snøen vil ikke være så intens. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 11. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2009 Bakfrabildet er dritfett for oss som ikke bryr oss om hvilken modell det er på snøscootern. Synes du stort sett har kommet veldig langt siden du tvilte deg frem til å kjøpe en Samsung GX-10! Og HEISANN - du har tatt disse på 18mm?! Sitter du på og hopper av og tar bilde mens du er lufta, eller noe sånt? Lenke til kommentar
Itw Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. januar 2009 Mulig man må invistere i pola filter da til årets sesong, er jo noe jeg har hatt lyst på en stund uansett. Ja må faktisk arrestere meg selv litt, er faktisk bare ett år siden, men hadde alt glemt at jeg begynte med auto og ikke M. Dette kom jeg kun på da jeg irriterte meg over at jeg faktisk hadde slettet de første bildene mine, men så har man jo det fantastiske forumet vårt, og vips så fant jeg den gammle tråden der jeg trygler om hjelp:) Uklart bilde av scooter i fart, hva er gjort galt? Og der står det da sort på hvit at jeg hadde på auto, var brennsikker på at jeg starta på M, men var vell muligens etter denne turen jeg da skjønte at M det var tingen. 18mm ja, husker at kit objektivet mitt blei trukket fram som en dårlig faktor, så er spent og se hvordan det går med 24-70 objektivet i år. Håper på enda råere resultat. Eneste jeg syntes ikke det er så alt for kjapp i fokusen da, så håper ikke det kommer til og bli en demper... Hopper nok ikke av nei, 18mm og crop er jo en fin ting, men er nok til tider ikke mere enn 3-5 m unna scootern, så lenge man ser den hele veien før hoppet er ikke det noe problem, klart og at mann bak spaka vet hva han gjør. Men drar nok ikke opp 10-20mm akkurat fordet:) Er bra st du nevner at du liker bakfra bildet jpsalvesen for jeg mener nok også mere at det er ett stevnings bilde, og ikke onformasjons bilde som du nevner. Men er litt ubestemt om snøen ødelegger, eller rett og slett kun legger mere trøkk i bildet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå