Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Olje i luftfilterboksen audi 80

Anbefalte innlegg

har et problem med audi'n som jeg lurer på er noe big deal egentlig

det har seg sånn at det kommer noe olje opp i luftfilter boksen (forgasser)

men etter så vidt jeg kan skjønne har dette alltid vært sånn, er litt usikker (siden jeg bare har skiftet luftfilter 1 gang på bilen min) og det var i sommer, og da var det ikke særlig med olje der, bare pittelitt, men så her om dagen skiftet jeg olje og oljefilter, da tok jeg en liten titt i luftfilteret, og det var helt svart av olje, og en del olje i luftfilterboksen....

men bilen funker helt fint, jeg kjørte strekningen jølster - fredrikstad på en kvart tank på sommerdekk og strekningen Fredrikstad - jølster (vinterdekk) på en halvtank.

så den bruker jo ikke noe særlig bensin heller? *er litt lost her*

kan legge til at det er 1.6l 91-mod audi 80

Sry for en rotete tråd, men visste ikke helt hvordan jeg skulle ordlegge meg. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei overtrykket fra innsiden fra motoren ledes opp i luftfilterboksen, sånn at denne luften blir forbrent.

Dersom motoren er slitt, så lekker det ekstra mye forbi stempelringer og ventiltetninger. Og dermed pustes det luft med oljedråper opp i luftfilter. Dersom du skru av oljepåfyllingslokket, så kan du se at det kommer damp ut. Dette gjør det ikke på nye motorer.

Men så lenge motoren går fint, så er det ingenting å bry seg meg. Kan være lurt å bytte olje og filter oftere på en sånn motor, pga at det kommer mer sot i oljen på en utett motor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...