apegryn Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Har aldri tenkt noe særlig over det, men når noen sier de har 200 000 eller 350 000 i lønn, hva regner di da? Slik jeg har forstått det skal en regne mnd. lønn * 11 + feriepengegrunnlag * 0,1 eller 0,12 (alt etter ordning). Men er det korrekt, og er det hva folket generelt oppfatter som årslønn når de oppgir det? Det er jo en god del forskjell om en regner mnd. lønn * 11, eller 12, og uteblir feriepengene. Hva er normal oppfatning av årslønn, og hvordan tenker dere om det..? Endret 10. januar 2009 av apegryn Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Tror folk oppfatter dette veldig forskjellig og derfor en del lønnsdiskusjoner blir litt slik at folk snakker forbi hverandre. Mange (bla. meg) har en fast årslønn i kontrakten og dermed er det veldig enkelt. Der står det at jeg har x-hundre tusen i året + overtid. Og da er jo det hele enkelt. Hvis man i stedet har en kontrakt der det er oppgitt bare timelønn så er det flere måter å regne på. Du kan jo f.eks prøve denne: http://www.adekvat.no/kalkulator/kalk2/kalk2.html Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Timelønn varierer nok for mye til at en klarer å regne på det på samme måned. Men års eller månedslønn burde jo gå greit, men da lurer jeg på hvordan en skal regne slikt. Hvordan oppgir du f.eks. din lønn? Årslønn + feriepenger? Eller er det inkl. i årslønnen din? Eller oppgir du kun årslønn eks. feriepenger..? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det vanlige om man jobber 100 % er timelønn * 1950. Da får man årslønn inkl. feriepenger. Det er vanlig å bestemme timelønn ved å velge en årslønn og dele den på 1950. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå