Kenneth Solfjeld Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg ble litt betenkt etter at jeg tok noen bilder på kjøkkenet. Jeg åpnet NEF filen i photoshop, dro litt i levels og curves, men da jeg skulle gi en ekstra trøkk i fargene med hue saturation, fikk jeg heftig posterisering på bare 4-5% Jeg sjekket histogrammet, det så greit ut. Jeg slo av lagene med levels og curves, sjekket histogrammet, ikke noe sprik der. Dro i hue saturation spaken igjen, og der var posteriseringen tilbake på bare 4-5% Har ikke opplevd dette før. Har alltid kunne dra spakene langt uten problemer. Råfilene skal vel tåle ganske mye før den sprekker slik.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Det er ikke skjermdriveren din som har bestemt seg for å jobbe i 16 bits modus da ? Tom Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Skjermen står i hvertfall i 32bit. Lastet noe råfiler som jeg har jobbet med tidligere. Fikk ikke samme problemet, og det bekymrer meg. Hadde jeg blitt plaget med de filene, så hadde jeg i hvertfall visst at det er noe gæli med datan eller bildebehandlingsprogrammet. Nå ble jeg ikke mye klokere. Kan fila være dårlig ut fra kamera? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Høy iso? Eksponert langt mot venstre? Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Iso 200. Ikke langt mot venstre. Jeg kan justere veldig hardt i curves før det sprekker på samme måten. Mulig at det allerede er opp mot max metning i fargene. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Var nå ute og tok et par testbilder. Problemet oppstod på disse bildene også, det skjer i overgangen til skyggepartier, gjerne det som skal være myke overganger. Det er som om de mørke partiene smuldrer opp på en måte.. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Knipset noen bilder av samme motiv på kjøkkenet, men i TIFF. Alt i skjønneste orden! Enten er rawfila korrupt ut fra kamera, eller så er det ACR/Photoshop som har skylda. Skal prøve å reinstallere programmene. Lenke til kommentar
OrjanB Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Hvis du skal gjøre globaler justeringer for hele bildet må du gjøre dette i ACR, ikke i Photoshop med et hue/saturation adjustement layer. I ACR jobber du med rawfilen, når du tar den inn i Photoshop er den konvertert. Du vil antageligvis kunne gjøre litt med bildet før det sprekker i ACR (eller annnen raw-converter). Kan du ikke poste et eksempelbilde? Det kan hende at du har satt opp saturation såpass mye at du klipper i fargekanalene. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Det var det OrjanB! Du hadde rett. Takker så meget. Saturation var skrudd alt for høyt i ACR (hvordan kunne jeg overse dette) Takker og bukker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå