Arne Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Hei! Jeg har følgende behov: 1: En del lagringsplass til film, musikk og spill 2: Dette skal kunne nåes fra hele huset(les:nettverket) 3: OS må være en linux-distribusjon da penger ikke vokser på trær... 4: Må kunne nåes utenfra via f.eks. FTP 5: Bør kunne brukes til webserver m/HTTP/FTP/MyPHPAdmin/diverse greier 6: En stålløsning der data ALDRI vil gå tapt (les:familiebilder) 7: Må kunne fjernstyres 8: Brukes til å laste ned torrents Og siden jeg blir subsidiert av foreldre som gjerne vil lagre familiebilder på en tryggere plass enn den fire år gamle desktoppen som sliter med helsen, og jeg klør i fingrene etter å bygge pc, så vurderer jeg da å sette sammen en pc til å bruke som server. Høres dette realistisk ut? Jeg har aldri bygget server før, men jeg har bygget pcer, så den praktiske delen skulle ikke bli noe problem. Operativsystemet bør være f.eks. fedora, ubuntu, xubuntu eller lignende, da jeg for det første har lyst å sette meg mer inn i det (har prøvt det før), og for det andre, så er det gratis. Da jeg ikke har noen gamle pcdeler liggende, må jeg kjøpe alt inn på nytt. Ser dette greit ut? https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=90429 Som dere ser har jeg ikke tatt med PSU eller vifter, da jeg ikke vet hva som bør prioiteres, og hvor mange/hvilke vifter jeg trenger. Om dere vet om noe annet som funker bedre av kabinett, vifter og PSU, så er det bare å skrike ut! Her trenger jeg feedback på hva som er realistisk å få til og hva jeg kan glemme! Med vennlig hilsen Arne Kristoffer Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Kort kommentar til familiebilder: Du bør aldri stole på én kilde til disse, selv om denne kilden er en ny harddisk. Brenn dem ut på DVD, eller last dem opp på en nettbasert backuptjeneste, i tillegg til å ha dem liggende på serveren. Det hjelper på om man kjører en RAID-løsning, men vil påstå dette ikke er nok. Har sett lite på PC-deler i det siste, så det er vanskelig for meg å kommentere dine valg noe særlig. Det ser ut som en helt grei serverløsning. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Ok. Andre innspill? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Vil dette kunne funke? Hva med linux på serveren? Jeg har tenkt å ha ubuntu el. l. på serveren. VIl dette kunne dele bra med klienter? Jeg har tenkt å bestille i nærmeste fremtid, men kan ikke gjøre det før jeg vet om dette vil klaffe, siden jeg ikke har flere tusen å hive ut vinduet... Lenke til kommentar
radivx Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Ubuntu Server fungerer finfint til dine behov. Er nok fornuftig å sette opp Samba for å gi familien tilgang til respektive hjemmeområder, samt konfigurere felles områder. Er heller ikke noe problem å sette opp Web/FTP servere på maskinen. Ville muligens kjørt 2 harddisker. En til system og aktiv bruk og en til lagring av filer som familiebilder etc. Som nevnt er det aldri lurt å bare ha ting lagret på ett sted (funksjoner som RAID1 og RAID5 virker ofte bra, men kan feile i visse tilfeller hvor filsystemet blir ødelagt, beskytter heller ikke mot menneskelige feil). Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) 1: En del lagringsplass til film, musikk og spill 2: Dette skal kunne nåes fra hele huset(les:nettverket) 3: OS må være en linux-distribusjon da penger ikke vokser på trær... 4: Må kunne nåes utenfra via f.eks. FTP 5: Bør kunne brukes til webserver m/HTTP/FTP/MyPHPAdmin/diverse greier 6: En stålløsning der data ALDRI vil gå tapt (les:familiebilder) 7: Må kunne fjernstyres 8: Brukes til å laste ned torrents Alt dette kan gjøres i linux. Det eneste som ikke er trivielt er nr 6. Du bør ikke annse serveren som en "stålløsning" uansett hva du bygger. Det du bør gjøre er å lagre bildene både på serveren og på den gamle pcen. Jo flere plasser du har dem jo mindre er sjansen for å miste dem. Dette innebærer også å kopiere bildene tilbake til pcen hvis de forsvinner derfra. På samme måte som du ville tatt ny backup hvis de forsvant fra serveren. Spør forøvrig om du vil ha detaljer. Endret 16. januar 2009 av tsoiland Lenke til kommentar
Arne Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Et poeng er at alle filene på serveren må kunne nåes fra alle maskiner - med forskjellige operativsystem, bare gjennom en browser. Mye programvare på serveren går bra, men jeg vil helst unngå å måtte ha mye programvare på klientene, både internt i nettverket og hjemme. Hvis det er mulig, vil jeg kunne sitte på jobben/skolen og laste ned/opp til serveren. tsoiland: Fins det programvare jeg kan kjøre på serveren som hele tiden synkroniserer mappen internt på serveren og på klienten (foreldrene mine sin maskin), der bildene blir lagret? radivx: Hva med å ha to harddisker, en 80gb-IDE-disk og to 1tb-disker som speiles i raid0? Så har jeg bare operativsystemet på IDEen, og alt det andre på de to speilede diskene? I tillegg til å ha bildene på den disken, kan jeg ha de på desktoppen til foreldrene, samt backup-programvare på serveren som kontinuerlig speiler innholdet i bildemappen til mine foreldre til bildemappen på serveren (1tb-raid0-løsningen). Da har jeg vel et idiotsikkert system? For det første har jeg bildene på desktoppen, og så har jeg bildene på to harddisker? Hvordan syns dere jeg skal gjøre det med fjernstyring? Går det an å fjernstyre via internett, typen ftp-fjernstyring, eller noe i den duren? Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Har lest gjennom hva du vil ha av løsninger og har ett godt forslag til deg. Eneste ulempen er at det ikke er linux og derfor ikke helt gratis. Billigeste prisen jeg kan finne er 946,-Men hadde jeg vert deg vil jeg sett nærmere på Windows home Server. Den kan uten problemer gjøre alt det du vil. Samtidig er den ganske rask/lett og sette opp. Vist du absolutt skal bruke linux kan du jo se på http://www.amahi.org/. Hør ikke prøvde denne selv men ser jo veldig bra ut. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 For å være ærlig så er jeg nok mest interessert i Linux, siden jeg har lyst å lære litt om det også. Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 For at alle pcer på nettverket skal få tilgang til filer bruker du samba. Dette er det samme som "delte mapper" i windows. Alle OS støtter samba så vidt jeg vet, så du trenger ikke installere noe på klientmaskinene. På klientene vil du kunne åpne filer og utforske mapper som om de var på en lokal harddisk. Det er mulig med passord og forskjellige brukere osv. hvis det er ønskelig. Når du er på skolen bruker du en kryptert versjon av ftp. På skolemaskinen laster du ned putty sftp klient. På serveren trenger du ikke gjøre noe spesielt ettersom sftp er inkludert i ssh server-programmet som du må ha uansett. For å fjernstyre serveren bruker du ssh. Dvs at du får tilgang til kommandolinjen på serveren fra en annen pc. I windows bruker du putty, og i linux trenger du bare skrive "ssh 192.168.osv.osv" for å logge på serveren. Dette fungerer over internett også. Hvis du skal ha grafisk brukergrensesnitt på serveren bruker du vnc. Til nå har du to programmer som kjører på klientsiden. Putty og putty sftp klient. Disse to er veldig små og trenger ikke installeres. Når det gjelder synkronisering så ville jeg kjørt det på klientpcen. Hvis serveren skulle tatt seg av dette måtte du delt bildene på klientmaskinen og fått serveren til å koble seg til å kopiere bildene. Vet ikke om noen programmer som gjør dette automatisk. Dessuten får du ingen bekreftele på at det er blitt gjort på klientsiden. Speiling heter forøvrig raid1. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Tusen takk for veldig fyldig informasjon. Tror du denne handlekurven vil tjene meg? http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=90429 Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Vel, jeg er ingen hardware ekspert, men det ser greit ut. Trenger ikke noe spesielt til en filserver. Kabinettet så bra ut. Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Hvet ikke hvor mye CPU kraft du trenger, men hvorfor ikke legge i 150kr å få en Dual CPU? Da har du også litt mer å gå på ved å legge til fler funksjoner på serveren. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Joda - det kan jeg sikkert. Men hva trenger jeg C2D til da? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Alternativet til CPUen du har valgt er vel Intel Pentium E2140 eller lignende. Jeg tviler på at du trenger dette til en server. Eneste er om du vil kjøre tunge oppgaver på en kjerne og ha den andre ledig. Tenker da ting som encoding av film eller lignenede. Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Kjekt å ha, får nok helt sikkert bruk for d' en vakker da'. For 150kr tror jeg jeg hadde gått for to kjerner. Men om budsjettet er stramt så er det absolut ikke en nødvendighet. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg får se litt... Men for å teste litt, installerte jeg ubuntu gjennom wubi, og det fungerte helt strålende! Fikk installert LAMP og phpmyadmin, samba og nå er det bare FTP igjen... Men må jeg åpne noen porter for at det skal funke å nå pcen fra internett kanskje? Routeren min er stengt med custom passord, og jeg har fått beskjed fra ISP at jeg skal få låne passordet en liten stund for å åpne de portene jeg vil, før de resetter passordet. Derfor må jeg vite hva jeg skal åpne. Såvidt er det noe når jeg skal kjøre webserver om at jeg må redirecte alle innkommende på port 80 til serveren eller noe. Lenke til kommentar
covah Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 En god grunn til å ha en rask cpu på server, er dersom du feks. vil transcode .mkv til ps3/xbox el. Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Standardport for FTP er 21/22, om jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Port 22 for ssh/sftp. port 80 for web. ftp er 20 og 21, men det trenger du ikke hvis du bruker sftp. Kjør "sudo apt-get install ssh" på serveren. så laster du ned psftp herfra: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatha...y/download.html og prøver å koble til. I linux kan du bruke f.eks filezilla klient Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå