Gå til innhold

[Løst]Plages med uklare bilder

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var i Oslo i midten av denna uka og fikk tatt mange bra bilder som jeg likte og motivene var middelmådige for at jeg er amatørfoto (nå er jeg litt sjøldigger her). Men jeg plages med at bildene er til tider uklare, har jeg på auto når jeg vil ta bilder når det er delvis mørkt så får jeg ekle bilde føler jeg men bruker jeg TV eller P så får jeg de bildene jeg ønsker, men de blir veldig uklare i P fordi det er mørkt så justerer den lukkerhastigheten så den blir veldig lav, og på TV får jeg for mørke bilder fordi jeg justerer lukkerhastigheten for høyt. Men justerer jeg den for lavt så blir det uklare bilder fordi jeg ikke klarer å stå 100% i ro. Vet alt dette jeg sier nå er rot.

Kort oppsummert:

- Hvordan kan jeg få bra bilder som har perfekt lys som ikke blir uklare? Og hvordan få dette til når det er mørkt og det bare er gatelys?

- Hvordan kan jeg få bra bilder av motiver i fart slik at du ser dem tydligere enn dem jeg har tatt (du må ha ekstremt gode øyner får å se hva det er)

Takk til dere som klarer å forstå hva jeg mener og gi meg godt svar!

Mitt kamera er Canon Eos 450D med medfulgt objektiv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er mye lettere å fotografere i AV modusen, (er ganske nybegynner selv)...da får kameraet selv bestemme eksponeringstiden...bruker blenderåpning ca 7, og ikke for høy iso...stativ er viktig. Og tar man i RAW er det mye man kan gjøre i ettertid.

RandiA

Lenke til kommentar

Det første du virkelig trenger, enten om du vil eller ikke, er å bruke stativ. Hvis du skal ta bilder i byen under mørke lysforhold og du vil ha lang lukkertid, så må du bruke stativ. Hvis ikke så rister du på kameraet som du sier og bildene blir uklare. Det du kan gjøre er jo å stille ISO opp. Men da vil du få mye støy i bildet. Hvis du bare skal ha bilder som ikke er så alvorlige og ikke skal stilles opp i konkuranse, for å si det sånn, så er ikke støy farlig. Men hvis du har lyst til å få et fint bilde du vil bli fornøyd med, så må du bruke stativ. Etter det, så kan du stille opp og ned på innstillingene og prøve deg litt fram. Jeg pleier å bruke M-modus på min Nikon. Er ikke sikker på hva det blir på Canon.

Lenke til kommentar

En annen mulighet er å kjøpe seg et objektiv som har bedre lysfølsomhet. Da vil det gjerne være et fastobjektiv med f 1.4 eller 1.8 Nå er jeg ikke veldig erfaren selv, så usikker på om det holder i gatebelyste omgivelser, men innendørs tror jeg det skal hjelpe.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil investere i stativ og/eller ny optikk, så er det et par ting du kan prøve.

For det første, så har 18-55 størst blenderåpning på korte brennvidder, så hvis du tar bildene på 18mm og f/3,5 så får du mye mer lys enn på 55 mm og f/5,6.

Dernest, så kan du skru opp ISO, men jeg mistenker at du må opp i 800 eller mer for å få kort nok lukkertid selv med bildestabilisering.

Når det gjelder å ta bilder av ting som beveger seg, så er det bare kort lukkertid som gjelder. Igjen kan det hjelpe å skru opp ISO og bruke korte brennvidder, men det spørs hva du tar bilder av og hvor kort lukkertid du egentlig trenger. Det er ikke sikkert at du oppnår det du vil med kitobjektivet, er jeg redd. Mulig du må vurdere å investere i mer lyssterk optikk.

Lenke til kommentar

Problemet er at man ikke har noe valg i slike situasjoner. Enten trenger du lysstyrke, høy iso eller antishake. Aller helst alle tre, hvis høy iso er av fin kvalitet. Hvis ikke må det stativ til, enkelt og greit. Vi kan ønske oss solen, månen og stjernene. Men selv julenissen får ikke til å gi oss det. Winnie the Pooh har et litt forenklet syn på det med å få i pose og sekk, men så var han bare en karakter i bøker av A.A. Milne.

Problemet er at man ikke har noe valg i slike situasjoner. Enten trenger du lysstyrke, høy iso eller antishake. Aller helst alle tre, hvis høy iso er av fin kvalitet. Hvis ikke må det stativ til, enkelt og greit. Vi kan ønske oss solen, månen og stjernene. Men selv julenissen får ikke til å gi oss det. Winnie the Pooh hadde et litt forenklet syn på det med å få i pose og sekk, men så var han bare en karakter i bøker av A.A. Milne.

Problemet er at man ikke har noe valg i slike situasjoner. Enten trenger du lysstyrke, høy iso eller antishake. Aller helst alle tre, hvis høy iso er av fin kvalitet. Hvis ikke må det stativ til, enkelt og greit. Vi kan ønske oss solen, månen og stjernene, men selv julenissen får ikke til å gi oss det. Winnie the Pooh hadde et litt forenklet syn på det med å få i pose og sekk, men så var han bare en karakter i bøker av A.A. Milne.

Lenke til kommentar

For håndholdt fotografering i lite lys er det lyssterk (fast)optikk som gjelder, fortrinnsvis i kombinasjon med bildestabilisator (hvertfall så lenge motivene er statiske), og fortrinnsvis med et kamera med god ISO-ytelse. 50mm f/1.4 eller f/1.8 er alternativer som blir dratt frem ganske ofte, disse er dessverre ikke tilgjengelig med bildestabilisering på canon (såvidt jeg vet). Mange syntes 50mm blir for trangt på crop-kameraer, et godt, men kostbart, alternativ er da sigma 30mm f/1.4.

I praksis opplever jeg at et bildestabilisert kit-objektiv på største blenderåpning gir meg omtrent samme "suksess-rate" som et sigma 30mm f/1.4 uten bildestabilisering, når det kommer til skarpe bilder i typisk "gatelyktbelysning". Det er med andre ord ikke sikkert et nytt objektiv løser alle problemer (igjen, dette gjelder for statiske motiver).

Lenke til kommentar
Ekko ekko ekko ... :ermm:

EDIT: Bah. Det var da ment som en flåsete kommentar til PMnormal, og har ingenting med daniel sin post :p

:!:

Jeg forandret innlegget flere ganger mens jeg skrev, og avbrøt opplastingen. Men jeg lar det stå slik det er, for Sutekhs kommentar er så morsomt. Sjekket ikke det ferdige resultatet før jeg forlot posten, he he he. Dear God, selv jeg fikk meg en god latter nå.

Men kanskje jeg forandre størrelsen på teksten for å harmonisere mer med svaret...

Lenke til kommentar
Hvis du ikke vil investere i stativ og/eller ny optikk, så er det et par ting du kan prøve.

For det første, så har 18-55 størst blenderåpning på korte brennvidder, så hvis du tar bildene på 18mm og f/3,5 så får du mye mer lys enn på 55 mm og f/5,6.

Dernest, så kan du skru opp ISO, men jeg mistenker at du må opp i 800 eller mer for å få kort nok lukkertid selv med bildestabilisering.

Når det gjelder å ta bilder av ting som beveger seg, så er det bare kort lukkertid som gjelder. Igjen kan det hjelpe å skru opp ISO og bruke korte brennvidder, men det spørs hva du tar bilder av og hvor kort lukkertid du egentlig trenger. Det er ikke sikkert at du oppnår det du vil med kitobjektivet, er jeg redd. Mulig du må vurdere å investere i mer lyssterk optikk.

Har et godt stativ, men hvis jeg skal invistere i et mer lyssterkt objektiv. Forslag? Ikke alt for dyrt, helt grei pris.

Lenke til kommentar

I praksis vil faktisk en 28mm f/2,8 gi skarpere bilder enn en 50/1,8 for Canons vedkommende. Det er fordi det er lettere å holde 28mm stødig, og fordi alternativet likevel bør blendes ned til f/2,8 for å bli skikkelig skarpt. Da jeg hadde det objektivet vegret jeg meg sterkt for å gå under f/2,5. I nødstilfeller fant jeg 2,2 brukenes, men 1,8 brukte jeg uhyre sjelden. Kun når nøden var størst, for å si det slik.

Pris? Under 1000 for 50/1.8, og rundt 1800 for 28/2,8. Sistnevnte er skarp nok på største blender til å være helt ok til gatefoto om natten.

Lenke til kommentar

Kort oppsummert til trådstarter:

Sett kameraet på M-modusen (manuell) og prøv deg på følgende:

1. Lukkertid: Ikke still denne lavere enn 1/60. Bør nok helst være 1/80 eller raskere.

2. Blender: Ha så stor blenderåpning (lite tall) som mulig. Sett standard-zoomen på 18mm og still inn blenderen på f3,5.

3. ISO: Sett den til 800, eller på 1600 til nød.

Kom gjerne med tilbakemeldinger på hvordan dette funker. Kanskje til og med bilde-eksempler, slik at de her på forumet med trente øyer kan hjelpe deg med å se om/hva du gjør noe feil.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Kort oppsummert til trådstarter:

Sett kameraet på M-modusen (manuell) og prøv deg på følgende:

1. Lukkertid: Ikke still denne lavere enn 1/60. Bør nok helst være 1/80 eller raskere.

2. Blender: Ha så stor blenderåpning (lite tall) som mulig. Sett standard-zoomen på 18mm og still inn blenderen på f3,5.

3. ISO: Sett den til 800, eller på 1600 til nød.

Kom gjerne med tilbakemeldinger på hvordan dette funker. Kanskje til og med bilde-eksempler, slik at de her på forumet med trente øyer kan hjelpe deg med å se om/hva du gjør noe feil.

Takk for veldig godt svar! Testet det ut innendørs, med innendørs belysning og 1/60 i lukkertid ble for mørkt, men ISOen var fin. 1/15 var det jeg fikk best lys på innendørs. Satser på å ta meg en tur utendørs i morgen for å prøve ut hva som er best ISO og lukkertid. Var så skuffet da jeg kom hjem med kule motiver, men uklare bilder.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på om du kjører manuelt, uten å kompensere med iso eller blender når du skrur opp lukkertiden. Bruker du største blender og Av så vil ikke bildene bli mørke, men kanskje uskarpe. Men i en normalt opplyst stue så bør f/3,5 og iso 1600 gi en nesten anstendig lukkertid.

Lenke til kommentar

Som jeg så vidt nevnte tidligere så er jeg ny i fotoverden og vet dermed ikke hvordan jeg skal kompensere ISO med blenderen. Vet nesten ikke hva det betyr, så fersk er jeg, men har lest meg litt frem.

Takk for artikkelen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...