Gå til innhold

[Løst]Problem med Nikon D80

Anbefalte innlegg

Nylig har eg oppdaget nokre meget små lyse punkter på billete teke med Nikon D80. Ved nærmere utgreiing og ved zooming viste det seg at det ikkje dreide seg om støy (då burde ha vært mørke punkter) men kryss-liknende "piksel-defekter". Nokre punkter/krysser er litt grøne. Eg oppfatter det som noko som er relatert til bildesensor. Har noen peiling kva er det for noko? Jeg bruker mitt D80 relativt lite (kjøpte i slutten av 2006), kamera har ikkje datt ned, skjønner ikkje kor kjem disse "kryss-aktige" artefakter frå? Kan jeg reklamere? Tusen takk for hjelpa på forhånd!

post-180461-1231542984.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det bildet er så lite at jeg kun kan se et eksempel på pixelfeil her, og det er ikke nok til reklamasjon. Jeg mener at over 3 er grunnlag, men det er jeg ikke sikker på. Vi får alle slike problemer til slutt.

Eg har bare "cropet" en piksel, på heile bilde finst dog fleire sånne piksler/artefakter(minst 5-6)

Endret av Axx
Lenke til kommentar
Det er en låst piksel, og det er et problem man må regne med oppstår på bildesensorer etter hvert. Jeg tviler på at det regnes som reklamasjonsgrunn.

Det var noko nytt for meg. "Låst piksel". Takk for info. Hos kor mange kameraer oppstår sånn type feil/problem? Oppstår de hos forskjellige merker eller oftere hos noen "utvalgte" produsenter?

Lenke til kommentar
Det var noko nytt for meg. "Låst piksel". Takk for info. Hos kor mange kameraer oppstår sånn type feil/problem? Oppstår de hos forskjellige merker eller oftere hos noen "utvalgte" produsenter?
Du må nok forvente at det oppstår på alle kameramerker og sensortyper, og de fleste kamerahus vil etter hvert få noen låste og/eller svarte piksler med tiden. Det skyldes naturlig degradering av bildebrikken, og hvis man skulle garantere fullstendig mot det ville det antageligvis gjøre det alt for dyrt å levere kameraer.

Jeg vet ikke helt om D80 har den muligheten eller ikke, men det begynner i hvert fall å bli vanlig at man kan innstille kamerahuset til å ignorere de låste pikslene.

Lenke til kommentar
Du må nok forvente at det oppstår på alle kameramerker og sensortyper, og de fleste kamerahus vil etter hvert få noen låste og/eller svarte piksler med tiden. Det skyldes naturlig degradering av bildebrikken, og hvis man skulle garantere fullstendig mot det ville det antageligvis gjøre det alt for dyrt å levere kameraer.

Jeg vet ikke helt om D80 har den muligheten eller ikke, men det begynner i hvert fall å bli vanlig at man kan innstille kamerahuset til å ignorere de låste pikslene.

No har eg fleire dumme spørsmål samtidig:

Kva betyr "innstille kamerahuset til å ignorere de låste pikslene"? "Nullstille" meiner du? Korleis gjør man det?

"Lightroom" - er det navn til programme/software? Noenslags retusjering?

Lenke til kommentar
Kva betyr "innstille kamerahuset til å ignorere de låste pikslene"? "Nullstille" meiner du? Korleis gjør man det?
Låste piksler er et fysisk problem med selve sensoren. Det går ikke an å reparere det uten å bytte hele sensoren, og i motsetning til PMnormal tror jeg ikke 5-6 piksler av over ti millioner etter mer enn 2 år regnes som grunn til reklamasjon. Det man gjør er å legge inn i kameraet at det ikke skal avlese de låste pikslene når du tar bilder. Antagelig må du få gjort det av et verksted, men akkurat det kan det godt være går på reklamasjon. Mulig det går an å gjøre med programvaren som fulgte med kameraet også, jeg vet ærlig talt ikke. Jeg har som sagt ikke brydd meg siden Lightroom gjør jobben automagisk.

"Lightroom" - er det navn til programme/software? Noenslags retusjering?
Det er et bildebehandlingsprogram (en spinoff av Photoshop). Laget for å behandle store mengder bilder relativt raskt, så veldig kjekt hvis du tar bilder i råformat.
Lenke til kommentar

Ai, jeg gikk et øyeblikk ut fra at det var nytt. Bør nok få med meg det i parentes også. Nei, det er nok ikke grunnlag for reklamasjon i det hele tatt. Slike problemer får vi alle til slutt, for det er sensorens natur at noen faller av etterhvert. Digital-teknologi er ikke så feilfritt som man kanskje skulle ønske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...