Gå til innhold

Skal kjope meg brukt speilrefleks, trenger hjelp.


Anbefalte innlegg

Blah, det siste tar jeg som en spøk, i og med at optikken er enda viktigere enn oppløsningen for å skille mellomformat fra småbildeformat. Normalobjektiver uten retrofokus, større og mye dyrere konstruksjoner osv. Men den lar vil ligge, for det er å tvære ut noe som er uinteressant for trådstarter.

 

Men jeg har gjort meg en observasjon omkring D70 vs 20D. Og det er at det tilsynelatende virker som om en større andel D70-eiere har blitt fristet til oppgradering enn 20/30D-eiere. Eller tar jeg feil der? Det er sannelig ikke mange aktive D70 her for tiden, men ganske mange som bruker 30D, og noen som bruker 20D også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen tvil om at 20D er tidenes kamerahus. 30d var forøvrig en større oppgradering en noen opdaget, merkelig egentlig.

Ikke med tanke på bildekvalitet, og for meg som kun bruker et fokuspunkt og Av (noen ganger M) så har det oppgraderingen liten betydning.

 

Edit: På grunn av forskjell i signalbehandlingen har vel 20D litt bedre støyegenskaper på ekstrem iso, men det kan hende jeg husker feil.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

I frykt for å bli halshogget av nikonianerne så vil jeg henvise til Luminous Landscapes brukertest av Eos 20D. Når man leser denne testen må man huske på at D70 allerede var på markedet.

 

"With the 20D, it's my perception that, for Canon lens owners at least, the DSLR has reached maturity."

 

Jeg liker testene deres, fordi de rett og slett er brukerrapporter fra proff-fotografer.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg vil kjope meg brukt digitalt speilreflekskamera, men jeg har ikke peiling pa hva jeg skal se etter! Er sa mye, og jeg aner ikke hva det beste kjopet vil vaere.

 

Sa hvilke kamera skal jeg se etter? Budsjettet mitt ligger paa rundt 2500 kroner (det forklarer vel hvorfor jeg er paa jakt etter et brukt kamera, hehe). Om det er Nikon trenger ikke objektiv vaere inkludert i prisen, siden faren min har et jeg kan overta.

 

Jeg er selv Canon-bruker (vesentlig) og ser noen anbefaler deg 20D eller andre Canon modeller i steden for en brukt Nikon. Og det forstår jeg ikke. Har du tilgang på noen Nikon objektiver skal det veldig mye til for å kompensere for det du må betale ekstra i optikk, selv om du kanksje får marginalt bedre bildekvalitet fra Canon-modeller i den bruktprisklassen du snakker om. Unntaket er hvis objekitvet du får er en 18-55, og de to? andre objektivene du kan låne er vanskleig tilgjengelig. En brukt 18-55 er ikke verdt mange kronene.

 

Mitt råd er å skaffe et så billig hus som mulig, gjerne en D50 eller D70 bare de er i bra stand. De er ikke like bra som en D80, og bildekvaliteten fra en D40 eller D60 er muligens også bedre. Men hva betyr det? Vi snakker om små forskjeller og hvis du ikke vet hva du vil så er en billigst-mulig løsning en bra start. Bruk 1000, eller kanksje litt mer og sammen med objektivet du arvet kommer du i gang. Om et halvt år eller et år vet du mer om hva du vil og hva du trenger.

 

Kan ikke se at du svarte på hvilket objektiv du kan overta. D70 ble solgt med både 18-55 og 18-70. Er det 18-70 er det en rimelig bra standardzoom, men ikke sikker på om den vil gi autofokus med et D40/D60. Kanskje en Nikon-bruker vet det?

Lenke til kommentar
D40 virker greit, men jeg er litt skeptisk med tanke på at det er et nybegynnerkamera, og på grunn av det er det mindre innstillingsmuligheter. Jeg vet egentlig ikke hva jeg snakker om, men det er det inntrykket jeg har fått.

 

Mulig jeg misforstår, men er det ikke nybegynner du er?

D40 vil holde deg engasjert, og ta seg av utviklingskurven din til du får råd til et entusiasthus som D80-D90-D300 eller hva det måtte hete om et par-tre år.

Lenke til kommentar
Jeg er selv Canon-bruker (vesentlig) og ser noen anbefaler deg 20D eller andre Canon modeller i steden for en brukt Nikon. Og det forstår jeg ikke. Har du tilgang på noen Nikon objektiver skal det veldig mye til for å kompensere for det du må betale ekstra i optikk, ...

Det er bare et objektiv det er snakk om, så vi må vite om det er noe som er verdt å basere valg av system på. Jeg bygger mitt premiss på at det er en gammel normalzoom for rimelig slr, uten at det er blitt bekreftet. Men i ettertankens lys tror jeg fremdeles at 20D har tålt tidens tann bedre enn D70, men det er kanskje bare meg. Som jeg skriver lenger oppe så har nok flere av D70-eierne gått videre til nyere modeller enn 20D-eierne, og det forteller kanskje litt. Kanskje.

Lenke til kommentar
Mitt råd er å skaffe et så billig hus som mulig, gjerne en D50 eller D70 bare de er i bra stand. De er ikke like bra som en D80, og bildekvaliteten fra en D40 eller D60 er muligens også bedre. Men hva betyr det? Vi snakker om små forskjeller og hvis du ikke vet hva du vil så er en billigst-mulig løsning en bra start. Bruk 1000, eller kanksje litt mer og sammen med objektivet du arvet kommer du i gang. Om et halvt år eller et år vet du mer om hva du vil og hva du trenger.

 

Skulle gjerne svidd av en tusenlapp på et Nikon D50/70, men problemet er at folk vil ha ufattelig mye for kameraene sine i dag. Jeg ser jeg må ofte opp i 2500 og vel så det for et D50 eller D70.

 

EDIT:

 

NorthWest:

 

Jo, nybegynner er jeg. Kan hende jeg går for et D40, men da må jeg få tak i et objektiv med autofokus, med mindre det faren min har liggende har det.

Endret av Flaringo
Lenke til kommentar

Står det AF-S på din fars objektiv får du autofokus på d40. Den eneste innstillingen/egenskapen d40 mangler som jeg kan komme på i farten er muligheten til styre Nikons blitser trådløst. I tillegg lager ikke Nikon batterigrep selv til d40. Jeg anser likevel ikke disse som vesentlige mangler, spesielt ikke hvis du har et trangt budsjett å forholde deg til.

Lenke til kommentar

Hvor kom all denne snakken om 20D vs. D70 fra? Trådstarter sier jo bare at han kan få tak i objektivet fra en D70, ikke at han skal ha det kamerahuset :ermm:

 

NorthWest:

 

Jo, nybegynner er jeg. Kan hende jeg går for et D40, men da må jeg få tak i et objektiv med autofokus, med mindre det faren min har liggende har det.

Hvis faren din har kjøpt D70 med det opprinnelige kitobjektivet (AF-S 18-70 f/3,5-5,6) eller som billigkit med den rimeligere AF-S 18-55 f/3,5-5,6, så vil du uansett få autofokus på D40. Alle objektiver med betegnelsen AF-S gir autofokus på D40 og dets yngre slektninger.

 

Hvis han har kjøpt en pakke med D70 hus og et tredjepartsobjektiv så stiller saken seg annerledes. Men om du kan finne ut hvilket objektiv det er han har liggende, så er det garantert folk her på forumet som kan fortelle deg hvordan det funker på D40.

 

Hvis det er AF-S 18-70, så er det et objektiv som i sin tid var kremen av kitobjektiver til cropkameraer, og selv om det i dag har blitt overgått av AF-S 16-85 VR så er det fremdeles et utmerket objektiv som du nok vil være fornøyd med lenge. Kombiner det med en D40, og du har et utmerket kamera som du vil få masse fotoglede av.

 

Når det gjelder bruktpriser: ikke vær redd for å prute. Hvis annonsen har ligget ute en stund uten at kameraet har blitt solgt, så har antageligvis kjøper priset seg ut av markedet. Det finnes mange der ute som ikke helt forstår hvor mye ting som kamerahus og annen elektronikk faktisk faller i pris.

Lenke til kommentar

Er det bare ett objektiv faren din har?

Finn ut mer om objektivet, så får du vite om det er verdt å binde seg til Nikon pga av det.

 

Alle kjedene kjører tilbud på entrylevelmodeller til rundt 2500 nå, så hvis du ser på Pentax K-m, Canon 1000D, Sony A200 og Olympus så er det gode alternativer til Nikon D40 eller eldre D50/70

 

 

Ellers så søk på foto.no og Finn etter brukte....

Lenke til kommentar
Jeg er selv Canon-bruker (vesentlig) og ser noen anbefaler deg 20D eller andre Canon modeller i steden for en brukt Nikon. Og det forstår jeg ikke. Har du tilgang på noen Nikon objektiver skal det veldig mye til for å kompensere for det du må betale ekstra i optikk, ...

Det er bare et objektiv det er snakk om, så vi må vite om det er noe som er verdt å basere valg av system på. Jeg bygger mitt premiss på at det er en gammel normalzoom for rimelig slr, uten at det er blitt bekreftet.

Han skrev i et tidligere innlegg (nr 4) at han overtar et objektiv, og det fulgte med en D70. Siden fryktelig mange D70 ble solgt med 18-70, i hvertfall i starten er det en bra sjanse for at det er et OK standardzoom. Han skriver i samme innlegg at han kan låne et par andre også. Men siden han tilsynelatende ikke vil fortelle hva slags objektiv det er selv etter å ha blitt spurt eksplisitt flere ganger er det vel ikke så mye mer fornuftig å si.

Endret av se#
Lenke til kommentar

18-70 vil være et utmerket objektiv til alt av Nikon-hus. Men 50 f/1,8 og 85 f/1,8 vil dessverre ikke gi autofokus på D40, D40x og D60. Så det kan være verdt å prøve å få tak i et brukt D80. Det var en annen bruker her som hadde fått ett til ca. 3000, og i dag er ikke det en usaklig pris. 4000 som står i annonsen nevnt tidligere i tråden er nok i meste laget mtp. at et nytt D80-hus ligger på ca. 4400, så ikke vær redd for å prute.

Lenke til kommentar
Prøvde å prute meg ned til 3000 på D80, men hun som solgte det hadde allerede fått bud på 4200(!).

 

Fant nettopp et rimelig EOS 1000D. Er dette noe tilsvarende Nikons 40D?

 

 

Den siste idioten er vel ikke skyti enda, 4200 for brukt d80.

 

Får jo faktiskt d200 får 4000 på brukt markedet har jeg observert.

Lenke til kommentar
Prøvde å prute meg ned til 3000 på D80, men hun som solgte det hadde allerede fått bud på 4200(!).

 

Fant nettopp et rimelig EOS 1000D. Er dette noe tilsvarende Nikons D40?

 

1000D er nok litt bedre en D40.

 

Men hvis du har tenkt og lære deg og bruke kamera ordentlig så er ikke 1000D optimalt,det er slanket bort endel justering/bruksmuligheter som du vil savne ettervert som du lærer og bruke kameraet.

 

Det var bra. Det er et perfekt objektiv til f.eks. D60 eller D40.

 

Jeg regner med du mener 18-70, for de to andre får han trøbbel med autofokus på d40-60 .

 

 

Ikke for og være vanskelig men PM svarte før Edit ble tilført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...