Phyltre Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Har mekka en ny pc: Lian Li pcv1000z tower (med 6 hotswap bays) Rampage II extreme Hovedkort 3x2 GB Corsair Ram (kjøpte super bundlen på komplett) Nvidia 8800 GTS skjermkort (fra den gamle pcen min. Tankte oppgradere dette senere Thermaltake (tror jeg) 580W PSU fra den gamle pcen 6 interne disker av forskjellig merke og størrelse er montert internt i 6 hotswap bays + 5 - 6 eksterne disker OS er Windows Vista SP1 64 bit / Ubuntu 8.10 Problemet er som nevnt i Topic at diskene min ser ut til å dø i tur og orden. Alder på diskene er 1-2 år. For S.M.A.R.T feil melding når jeg booter opp pcen. Disker har død for meg før men aldri så mange. Lurer påom dette kan være ett hardware problem, evntuelt hovedkort eller noe hardware i toweret som gjør ar diskene dør ? Diskene fungerte knirkefritt i min forrige pc med XP Pro. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Altså det første som jeg reagerer på er at med det oppsettet du har, så er PSUen din for liten. Etter min mening bør du ha minimum 700W, om ikke større hvis du tenker på å oppgradere grafikk kort. Jeg har kun 4 hard disker, 2 DVD drev, HD 4870 grafikk kort og Quad Q9550,pluss noe annet snacks, men har en PSU på 850W. Jeg har nevnt det i en tidligere post, men en PSU med oppgitt effekt på 580W, vil nesten aldri ha samme utgitte (effektiv) effekt, kanskje gir din PSU ut ca 550W, og da kan du risikere at spenningen faller til komponentene i PCen din. Har ikke diskene nok spenning, så kan det nok hende at de begynner å feile. Endret 9. januar 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
TRL Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Yup, er enig med han over. Har selv hatt power problem som jeg ikke tok alvorlig. Mista noen disker på det, samt at jeg kasta bort penger på en PSU som var for svak. Trodde jeg tok i når jeg kjøpte en ganske stor en men trengte mer.... Ja, jeg har jo 12 disker i kabinettet så... Andre ting du merker ved å ha et kraftig nok power er at maskinen blir mer stabil. Til og med applikasjoner som kan ha vært kranglete før kan fungerer bedre fordi det blir færre feil med stabil strøm. Trond Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Altså det første som jeg reagerer på er at med det oppsettet du har, så er PSUen din for liten. Etter min mening bør du ha minimum 700W, om ikke større hvis du tenker på å oppgradere grafikk kort. Jeg har kun 4 hard disker, 2 DVD drev, HD 4870 grafikk kort og Quad Q9550,pluss noe annet snacks, men har en PSU på 850W. Jeg har nevnt det i en tidligere post, men en PSU med oppgitt effekt på 580W, vil nesten aldri ha samme utgitte (effektiv) effekt, kanskje gir din PSU ut ca 550W, og da kan du risikere at spenningen faller til komponentene i PCen din. Har ikke diskene nok spenning, så kan det nok hende at de begynner å feile. 580 Watt er mer enn nok til å drive hans oppsett. Men jeg er nok enig i at PSU kan være en sannynlig synder, ikke fordi den er for liten, men fordi den kan være for dårlig, eller et feilprodukt. AtW Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hvor gammel er Thermaltake-PSUen? Har hatt et par av de eldre Purepower (produsert av tvilsomme OEMer) og har opplevd en del ganger at disker har tatt kvelden, fordi PSU var noe skikkelig jallamekk. (Eksempelvis Thermaltake Purepower 680W som overhodet ikke var 680W i det hele tatt, mer noe i nærheten av halvparten). Etter at jeg byttet til kvalitetsstrømforsyninger for et par år tilbake har jeg egentlig ikke opplevd døde disker/komponenter. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) 580 Watt er mer enn nok til å drive hans oppsett. Men jeg er nok enig i at PSU kan være en sannynlig synder, ikke fordi den er for liten, men fordi den kan være for dårlig, eller et feilprodukt. AtW 580W er nok for lite å drive det oppsettet hans. Jeg fant en web side som kalkulerer PSU, fylte inn riggen til Phyltre (måtte gjette på CPU) og fikk til svar 577W. Og det er en gammel PSU han har, som mest sannsynligvis ikke har en utgitt effekt på 580W. Endret 12. januar 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
TRL Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 580 Watt er mer enn nok til å drive hans oppsett. Men jeg er nok enig i at PSU kan være en sannynlig synder, ikke fordi den er for liten, men fordi den kan være for dårlig, eller et feilprodukt. AtW 580W er nok for lite å drive det oppsettet hans. Jeg fant en web side som kalkulerer PSU, fylte inn riggen til Phyltre (måtte gjette på CPU) og fikk til svar 577W. Og det er en gammel PSU han har, som mest sannsynligvis ikke har en utgitt effekt på 580W. Det er flere som kunne ha glede av den siden som kalkulerer psu behov...... TRL Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 PSU-kalkulatorer bør tas med en neve salt, 577W høres altfor mye ut, spesielt for et system med kun et 8800GTS. De eksterne diskene bruker jo antageligvis heller ikke noe særlig strøm fra den interne strømforsyningen siden de (om de er 3.5") har sin egen strømforsyning. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 580 Watt er mer enn nok til å drive hans oppsett. Men jeg er nok enig i at PSU kan være en sannynlig synder, ikke fordi den er for liten, men fordi den kan være for dårlig, eller et feilprodukt. AtW 580W er nok for lite å drive det oppsettet hans. Jeg fant en web side som kalkulerer PSU, fylte inn riggen til Phyltre (måtte gjette på CPU) og fikk til svar 577W. Og det er en gammel PSU han har, som mest sannsynligvis ikke har en utgitt effekt på 580W. Websiden tar feil, se på målinger av reelle oppsett, og hvor mye de trekker, jeg har et system med 20 disker og en Core Duo, det peaker på ca 350 watt, riktinok er det ikke noe kraftig skjermkort i mitt, men det er vesentlig flere disker, jeg er villig til å vedde mye på at hans system bruker langt under 577 Watt. Disse kalkulatorene viser ofte alt for høyt forbruk. AtW Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 PSUen er vel ca 1-2 år og skal oppgraderes. Har kjørt denne psuen med en AMD xp 5600+ cpu tidligere og 12-15 disker uten problem. Men som sagt den skal byttes ut etterhvert. Har fjernet de diskene som jeg har fått feilmelding på inn til videre. System virker ok nå. Takker for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå