Gå til innhold

Forslag til film til norsk fordypningsoppgave (VG3)

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå som siste innspurten av VG3 er godt i gang så var vi så heldige å få enda en oppgave ... Nemlig; "Fordjupningsoppgåva i norsk VG3." Hvor vi skal velge et emne som "interesserer deg og som skal gi deg oppleving, inspirasjon og sjølvutvikling."

Endelig får jeg velge et emne som faktisk interesserer meg så jeg tenkte å ha om en eller annen film, eller et eller annet innen film.

Kravene er litt vage for øyeblikket så jeg antar at det skal være mulig å binde dette til norskfaget på noen måte.

Har noen av dere noen forslag til filmer eller emner innen film som jeg kan prate om? Helst noe annet enn de "vanlige" bok til film - oppgavene. Er det kanskje mulig å ha noe innen Hitchcocks verden? Har ikke sett noen av hans filmer så jeg klarer ikke å komme på noe selv for øyeblikket.

På forhånd takk.

(Postet tråden her istedenfor Skole og leksehjelp i håp om at jeg treffer en større masse med "eksperter" innen film. Hvis tråden fortsatt sees på som feilplassert, vennligst flytt.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta for deg norske filmadapsjoner av norske romaner. Det er nesten umulig å gå feil.

Jeg hadde om Elling. Av de tre bøkene og to filmene jeg skulle vurdere opp mot hverandre, kun lest 2 av bøkene, hvorav den ene ble lest 3 år tidligere, og jeg hadde kun sett en av filmene 2 år tidligere.

Alt jeg gjorde var faktisk å finne en fem-seks film- og bokanmeldelser som jeg slo sammen til en sammenhengede rapport. Tok meg to dager etter skoletid å gjøre hele greie og jeg endte med 4+ (gj.sn. lå på 4-).

Lenke til kommentar
Ta for deg filmer fra Andre verdenskrig som feks Max Manus og Helter i Telemark, les mye litteratur om WWII og finn ut om filmen gir et realistisk bilde av krigen/begivenhetene de er basert på.

Det kan faktisk være veldig interessant, spesielt ettersom vi skal se Max Manus med skolen i morgen. For å feie det spesielt under norsk kategorien så kan jeg kanskje sammenligne virkemidlene i norske Max Manus med utenlandske Helter i Telemark e.l.

Dansk dogmefilm kan fungere. Gikk ihvertfall bra når jeg skrev særemne om det.

Hm, har aldri hørt om dogmefilm før så jeg frykter at dette kan bli en smule avansert, men er notert! Er filmene så spesielle at de kan være vanskelige å oppdrive her i Norge?

Jeg hadde problemstillingen "Norsk films utvikling de siste 40 år". Siden læreren ikke hadde sett noen filmer fra før 1990 slapp jeg å se filmene(fant anmeldelser på nett). Jobba 20 min om dagen de siste 2 ukene, og haia til meg 5+. Latterlig lett, det var digg^^ Men som Otth sier, tar du bok-til-film kan du nesten ikke feile.

Norsk filmutvikling kan være spennende å se på (spesielt ettersom mitt syn på norsk film ikke er veldig bra). Husker du titlene til noen av de filmene du så/ leste om?

Takker så mye for forslagene :)

Lenke til kommentar
Dansk dogmefilm kan fungere. Gikk ihvertfall bra når jeg skrev særemne om det.

Hm, har aldri hørt om dogmefilm før så jeg frykter at dette kan bli en smule avansert, men er notert! Er filmene så spesielle at de kan være vanskelige å oppdrive her i Norge?

Næh, Festen (anbefales!) og Idiotene burde være relativt uproblematisk å anskaffe, vaffal.

Lenke til kommentar
Norsk filmutvikling kan være spennende å se på (spesielt ettersom mitt syn på norsk film ikke er veldig bra). Husker du titlene til noen av de filmene du så/ leste om?

70-tallet: Lasse & Geir, Flåklypa og Olsenbanden(mer generelt)

80-tallet: Orions Belte, Veiviseren, Kamilla & Tyven, X(den så jeg aldri, men sjarmtroll som jeg er merka ikke læreren det)

90-tallet: Kristin Lavransdatter, Døden På Oslo S, Telegrafisten, Eggs

00-tallet: Litt mer generelle tendenser, men hovedfokus på Izzat, Brysomme Mannen, Elling og Slipp Jimmy Fri.

Lenke til kommentar
  • 11 år senere...
Bob_3 The Builder skrev (På 10.1.2009 den 2.35):

Jeg hadde problemstillingen "Norsk films utvikling de siste 40 år". Siden læreren ikke hadde sett noen filmer fra før 1990 slapp jeg å se filmene(fant anmeldelser på nett). Jobba 20 min om dagen de siste 2 ukene, og haia til meg 5+. Latterlig lett, det var digg^^ Men som Otth sier, tar du bok-til-film kan du nesten ikke feile.

Hvor mye skal du ha for hele oppgaven din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...