Gå til innhold

Problem med disker på Marvell IDE-kontroller

sunh

Anbefalte innlegg

Har da bygd min første PC på lenge, og problemer dukker opp underveis som vanlig :) Etter noe googling og søking kan jeg ikke finne noen med eksakt samme problem, men jeg har sett mange som mener Marvell er søppel dessverre. Likevel gir jeg dette et forsøk.

Det sitter da en Marvell IDE-kontroller på mitt Asus P5Q SE, og jeg hadde håpet å kjøre et par av mine gamle IDE-disker på denne. Disse er av merke Hitachi HDS722525VLAT80 og HDT72252DLAT80. Den ene disken er nyere, men begge er 250 GB.

Problemet er at diskene detekteres som 33,8 GB men med riktig modellnummer i det IDE-kontrolleren gjør sitt arbeid før Vista bootes. Inne i Windows bes jeg om å formatere diskene før de kan brukes, her også er de på 33 GB. En Western IDE på 160 GB detekteres og fungerer perfekt uten noen av probleme med Hitachiene..

Har prøvd å henge på begge diskene samtidig, samt prøvd en og en. Bytta litt master/slave/cable select, men alt gir like skuffende resultater :roll:

Setter pris på om noen har forslag til løsning på dette!

Endret av sunh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytta litt master/slave/cable select

Du må sikre deg at det er ikke... bytta litt..med de diskene der.

-Bruk 80 tråders cable

-bruk riktig jumpers (eventuelt kan du tegne for oss hvilken settning har du brukt)

-og se at, riktig gode drivere for marvell er installert før du kopler på diskene.

Når det gjelder Marvell, ja, jeg er mest irritert på Asus jeg.

De driver i lange tider nå, å komme med produkter til jævlige priser, sammensatt av komponenter som trives dårlig med hverandre.

Lenke til kommentar

Thank you very much :)

Fint du ba meg sjekke jumpere på nytt, for det var jaggu problemet. Det står jo jumpersettings for 4 ulike tilfeller bakpå diskene, så det er lett å drite seg loddrett ut. Bytta også kabel, da det viste seg at den ytterste tråden hadde fått seg en smell og mista litt isolasjon, den kaaan jo også ha vært problemet.

Problem solved, ikke noe som er bedre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...