foenix Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Trenger man egentlig å jorde pcén? Jeg har hørt at jording av el-utstyr gjør at disse blir mer utsatt med hensyn på lyn-nedslag. Jeg ødela selv et modem pga dette engang. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Det er nok mye rart å høre, ja. At et modem blir ødelagt av tordenvær er ingen nyhet, telefonledningen er spesiellt utsatt. Jording eller ikke er uvesentlig i den sammenheng. Det kan være visse fordeler med å jorde en PC. Men når den står i et rom som ikke har jordet stikkontakt så skal den ikke jordes. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Det er nok mye rart å høre, ja. At et modem blir ødelagt av tordenvær er ingen nyhet, telefonledningen er spesiellt utsatt. Jording eller ikke er uvesentlig i den sammenheng.Det kan være visse fordeler med å jorde en PC. Men når den står i et rom som ikke har jordet stikkontakt så skal den ikke jordes. Det er vel ikke uvesentlig siden lynet søker mot jordens motsatte ladning. Derfor vil vel en gnist eller utladning lettere oppstå i et jordet apparat. Ihvertfall var det det min ingeniør-utdannede lærer fortalte meg da jeg gikk på svakstrømslinjen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Hvis lynet slår ned så spiller det ingen rolle om apparater er jordet eller ikke, alt blir helt ødelagt uansett. Det kan ikke sammenlignes med en liten gnist. Lynet bryr seg ikke om slike småting etter å ha vandret en kilometer eller to gjennom løse luften. De fleste lynskader er ikke relatert til nedslag, men til overspenning. Lynet går mellom to skyer, med en strømstyrke på 40000 - 100000 Ampere. Dette vil gi et voldsomt magnetfelt som induserer strøm i alle nærliggende kabler. Jo større sløyfe som befinner seg i dette feltet, jo større indusert spenning. Derav følger at telefonlinjen er svært utsatt. Og hvis du har gått svakstrømslinje så skjønner du nok at jording her er irrelevant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå