Fjernkontroll1 Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Hei Jeg fikk den nye routeren og det nye modemet i dag. Også det nye abonnomentet fra Eidsiva. Jeg bestillte abonnomentet "ADSL Maks - Så mye linjen klarer. Inntil 16000/700Kbs". Før lastet jeg max ned på 370kb/s, men nå laster jeg ned på max 320kb/s. Hvorfor? Router: 3Com 3CRWER200-75 Modem: Allied Telesis AT-iMg634 Nettverkskort: RaLink RT61 Turbo Wireless LAN Card (Det er uansett like tregt på alle pcer i huset, så det har vel ikke så mye å si?) Takker for alle svar Lenke til kommentar
steveak Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Det var jo ganske treigt til å være "16000" eller 16mbit. Nå kan det jo være at linja di ikke tåler mer da. Men jeg har 12mbit, og jeg laster ned på rundt 1200-1300kb/s. Skjer ofte dog (vet ikke om det er relevant) at jeg ikke får full spiker med f.eks. nettleseren. Må gå via download manager som laster ned i flere segments. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Det kan være utgående tjener som ikke klarer å levere høyere hastighet. Det kommer jo litt an på hvilken tjener du bruker. Hvis du bruker peer-to-peer så kan det være oppsettet av brannveggen din som gjør at du ikke oppnår høyere hastighet. Lenke til kommentar
Fjernkontroll1 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Jeg laster ned på rundt 320kb/s uansett om jeg bruker Firefox, IE eller laster ned via Torrent. Er det noen porter jeg må åpne i brannmuren som gjør at det går fortere kanskje? Lenke til kommentar
steveak Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Spørs om ikke modemet ditt bare synker på 3-4mbit da. Du bør vel finne ut tilkoblingshastigheten ved å gå inn konfigurasjonen på modemet. Vil jo ikke gå fortere om modemet (og linja) er satt til den hastigheten... Sjekk det først. Jeg laster ned på rundt 320kb/s uansett om jeg bruker Firefox, IE eller laster ned via Torrent. Er det noen porter jeg må åpne i brannmuren som gjør at det går fortere kanskje? Og: Du kan jo også sjekke ved å koble deg direkte på modemet med kabel. Så vet du om evt. routern er begrensningen. Mange routere som har mye morsomme innstillinger. Som f.eks. hastighetsstyring på ulike porter osv. osv. Kjenner ikke til din router dog. Verdt et forsøk. Lenke til kommentar
Fjernkontroll1 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Kan prøve Kan legge til at surfing går kjappere enn før da, så det er bare nedlasting som går saktere Lenke til kommentar
steveak Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Jada, det går sikkert kjappere å surfe. Vet ikke hva du betaler for "Maks" linja di, men du er ikke nærheten hastighetsmessig i alle fall. Mer som 4mbit eller 3mbit ADSL hastighet det der. Lenke til kommentar
Fjernkontroll1 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Prøvde å koble meg rett på modemet. Får bare 320kb/s På alle speedtester så får jeg 2.5mbit Men det er jo litt rart om Eidsiva sendte med et modem som max kan gå til 2.5mbit Lenke til kommentar
steveak Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Ja. Foreslår du klager til Eidsiva. Er du uheldig, takler ikke linjen din mer og modemet klarer ikke å synke seg opp mot mer enn denne hastigheten. Men det kan jo godt være at det er koblet feil i sentralen eller at de har satt feil hastighet på deg. Har opplevd det selv. Flere ganger. Sjekk med de. Liten vits å evt. betale for hispeed hvis du ikke kan få mer enn 2-3mbit adsl.. Lykke til! Prøvde å koble meg rett på modemet. Får bare 320kb/sPå alle speedtester så får jeg 2.5mbit Men det er jo litt rart om Eidsiva sendte med et modem som max kan gå til 2.5mbit Lenke til kommentar
Fjernkontroll1 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Tenker jeg ringer i morra Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå