PelleP Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Jeg har prøvd å lage en metode som måler tiden for et program som jeg har laget. Jeg trodde jeg kunne bruke metoden x = calendar.get(Calendar.SECOND); // ved starten av programmet Y = calendar.get(Calendar.SECOND); // ved slutten av programmet Det viser seg imidlertid at det metoden kun gir tidpunktet for når programmet blir startet opp. Både X og Y blir altså lik det sekundet som programmet startet opp. Jeg har søkt litt på internett, men har ikke funnet noen annen metode. Er det noen som kan hjelpe meg? (Uten å gjøre det altfor komplissert!, jeg er nybegynner!!) Endret 11. januar 2009 av PelleP Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Jeg skjønner fortsatt ikke hva jeg gjorde for feil, men nå har jeg klart å få det til. Beklager at jeg startet dette emnet! Lenke til kommentar
___ Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Når man skal måle kjøretid, er det lurest å bruke System.currentTimeMillis() som returnerer gjeldende tidspunkt som antall millisekunder siden 1.1.1970. Eks: long start = System.currentTimeMillis(); // ved starten av programmet long stop = System.currentTimeMillis(); // ved slutten av programmet long runTime = stop - start; Werner Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Jeg trodde currentTimeMillis returnerte antall millisekunder siden programmets oppstart? Aja, nei, ser det nå. Lærer noe nytt hver dag. Fra dokumentasjonen: Returns:the difference, measured in milliseconds, between the current time and midnight, January 1, 1970 UTC. Endret 10. januar 2009 av LostOblivion Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Når man skal måle kjøretid, er det lurest å bruke System.currentTimeMillis() som returnerer gjeldende tidspunkt som antall millisekunder siden 1.1.1970. Eks: long start = System.currentTimeMillis(); // ved starten av programmet long stop = System.currentTimeMillis(); // ved slutten av programmet long runTime = stop - start; Werner Ja, det fungerete fint (etter en del knoting)! Dersom man skal kommunisere med en bruker så ønsker man kanskje å angi tiden i minutter og sekunder, heller enn som millisekkunder. Finnes det en ferdig metode for å presentere feks 115000 ms som 01:55? Lenke til kommentar
funkyorange Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Du kan jo lage en egen metode som omdanner X antall millisekunder til en streng med minutter og sekunder. 1000 millisekund = 1 sekund Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Du kan jo lage en egen metode som omdanner X antall millisekunder til en streng med minutter og sekunder. 1000 millisekund = 1 sekund Jo det kan jeg nok, men da vil det kanskje være lettere å bruke meteoden calendar.get(Calendar.SECOND); og calendar.get(Calendar.MINUTE); , slik som jeg førtst hadde tenkt. Da må jeg også skrive en del kode for å trekke starttiden fra stopptiden, men heg tror allikevel det blir lettere. Jeg synes imildlertid at det er veldig rart at det ikke finnes ferdig metode for det. Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Når man skal måle kjøretid, er det lurest å bruke System.currentTimeMillis() som returnerer gjeldende tidspunkt som antall millisekunder siden 1.1.1970. Eks: long start = System.currentTimeMillis(); // ved starten av programmet long stop = System.currentTimeMillis(); // ved slutten av programmet long runTime = stop - start; Werner Hva skjer dersom man kjører programmet på natten fra 23:59 til 00:01? Da vil runTime bli negativ, ikke sant? Endret 11. januar 2009 av PelleP Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Nei. Hvis du leser noen linjer opp ser du at metoden returnerer tidspunktet som antall millisekunder siden midnatt 1. januar 1970. Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Nei. Hvis du leser noen linjer opp ser du at metoden returnerer tidspunktet som antall millisekunder siden midnatt 1. januar 1970. Ops!! Jeg har etter en del googling funnet en metode for å konvertere tid angitt i millisekunder til formatet tt:mm:ss. Det fungerte utmerket! Endret 11. januar 2009 av PelleP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå