2ore Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Hiphop-attituden ja.. *Grøss* Tror det holder å se på bildene for meg jeg hehe. Det holdt i massevis Huff jeg blir nesten flau. De fleste av dem er ikke så "gangsta" som de gir seg ut for å være ikkesant? Både håper at de ikke er det, og at de er det. Nja, vil si en del av dette er stereotyper i likhet med at alle metallband kun består av homser med trange bukser og langt hår. Det finnes selvfølgelig rappere som har "jobbet" som doplangere og har opplevd å se kamerater og familie blitt banket/drept (TV-serien "The Wire" anbefales), og de som ikke har gjort det. Grupper som N.W.A. kan man selvfølgelig ikke ta 100% seriøst. Du finner rappere/grupper som rapper om alt mellom himmel og jord. Enten det skulle være fremtiden, politikk, mat eller jazz så lenge du tar en litt nærmere titt enn Kid Cudi, 50 Cent og Drake. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Lifesaver av Guru, min absolutte favorittlåt.(Jazz beat) En tekst du kan høre på er Immortal technique, Dance with the devils. Der snakker vi tekst. Freedom of speach sangen; "Its a freedom of speach, but you control the way I speak". Ellerså har man låter fra artister som Tech n9e, den her er litt mer "mainstream", link. Jeg er mest fasinert over syk flow, råe beats, men tekst er jo såklart en ekstrem faktor. (Immortal technique er en av mine favoritt artister.) Klesstil, ikke døm for det, please. Jeg går ikke i saggeklær, store gensere (untatt de 3xl genserne jeg har fra tech n9ne, brukes ikke til hverdagsbruk) til vanlig, men om du ser på gamle artister, så går de i gensere som kanskje har malingsflekker osv på seg, fordi de vokste opp i ghettoen osv eventuelt. Ikke alle har peng, og dette har gjort rap til noe personlig med personlige tekster. Mine meninger. Lenke til kommentar
MKej Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 The Last Emperor - Meditation http://www.youtube.com/watch?v=rXG1WQEd_4g Sanger som dette som gjør at jeg liker hiphop. Er pga av folk som 50 cent, lill wayne og vår norske tulling : Jesse Jones. Som gir hiphop dårlig rykte. Som Last Emp sier: "Rhyming is a gift and not an option" 2 Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Noen som har peiling på kontrakter og royalties etc? Tenker på DJ Khaled - mannen som roper i starten på alle låter der et team av andre rappere driver låten. Ikke produserer han, ikke rapper han, han bare roper og har sitt eget navn på sangen. Jeg mener, han må jo betale alle disse artistene og produsentene han leier inn, så hvordan kan han gå i pluss. La oss si at en singel (Eks. All I do is win) selger 500.000 digitalt. Da må jo T-Pain, Ludacris, Rick Ross etc ta en stor del av kaka + alle produsentene og ikke minst plateselskapet som gir ut denne driten, så hvordan får denne DJ Khaled det til å rundt? Jeg har googlet, men får ikke svar. Noen som kan begripe dette regnestykket? Lenke til kommentar
Random Hero Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Han har gitt ut noen skiver selv, som han sikkert har tjent greit på, i tillegg så må man tenke på at artister nå om dagen, og spesielt de mest kommersielle, tjener mye penger på andre ting enn musikk, i form av konserter, sponsorer, de får betalt for å gå på fester, tv opptredener, private fester/konserter, reklame osv. Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Jau, men på de skivene er det jo igjen ingen tracks han selv har produsert, ei heller "performer" på foruten om å rope litt i starten. Lenke til kommentar
Tremolo Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Del er mer enn et samarbeid med Gorillaz. Ganske unikt sound. Del The Funky Homosapien - Madness http://www.youtube.com/watch?v=lzj9F-ShaHE Lenke til kommentar
stoltz Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Tror hip hop er en vanskelig sjanger å begynne å like siden det er så mye dritt på overflaten. Selv begynte jeg å høre på hip hop på barneskolen, og da var jo alt gangstajuggelet dødskult. Derimot når jeg anbefaler virkelig gode låter til folk som gjerne vil gi sjangeren en seriøs sjanse er det sjeldent noen som kan nekte at det er mye skillz inni bildet. Big L er blant de som aldri slutter å imponere. Hahah ser nå at jeg lå en sider bak dere andre. Gir forhåpentligvis litt mening likevel .. whatev Endret 10. mars 2011 av stoltz Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 Om du er glad i beats så sjekk ut litt instrumental hip-hop, også kalt trip-hop. Noen fine starters: Hold on, sier du triphop = instrumental hiphop? Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Instrumental = fravær av vokal. Triphop = egen sjanger. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Noen som har peiling på kontrakter og royalties etc? Tenker på DJ Khaled - mannen som roper i starten på alle låter der et team av andre rappere driver låten. Ikke produserer han, ikke rapper han, han bare roper og har sitt eget navn på sangen. Jeg mener, han må jo betale alle disse artistene og produsentene han leier inn, så hvordan kan han gå i pluss. La oss si at en singel (Eks. All I do is win) selger 500.000 digitalt. Da må jo T-Pain, Ludacris, Rick Ross etc ta en stor del av kaka + alle produsentene og ikke minst plateselskapet som gir ut denne driten, så hvordan får denne DJ Khaled det til å rundt? Jeg har googlet, men får ikke svar. Noen som kan begripe dette regnestykket? Vel, antakelig så tjener han penger på dette. Hvorfor skulle han ellers holde på, når han ikke har talent for noe. Kanskje han har talent for å "matche" kjendiser og "gjøre en greie" med dem, hehe. Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Khaled er DJ. En plagsom en sådan. Kan ikke si jeg kjenner DJ Khaleds karriere ekstensivt, men regner med han følger formelen til alle andre hiphop-DJs. Han samler opp tunes fra artister på kompilasjonmixtapes eller artister kommer til han og spør om han kan hoste et album for de. De mixtapene tjener han sikkert fett på, siden han lager så jævlig mange. På mange av mixtapene hans har han sikkert fint lite med å få artistene til å lage låter/produseringen, det får de til selv. Artisten er også keene på den hypen de får med disse mixtapene fordi de har lyst til å signere en nice alubmdeal med et major label. Noen av mixtapene er vel free downloads, men downloads = hype. Og det er forsåvidt derfor også alle kommer til han/er med på mixtapene hans, fordi han har hype. Og hypen hans bruker han til å skape flere lyttere til radioprogrammet (programmene?) han hoster, og da blir radiostasjonen hans glad. Han får kontakter, og får være DJ for mange store ræppere, producerjobber for store ræppere, etc etc etc etc. Basically, hype = $$$. Endret 11. mars 2011 av ehs5 1 Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Ja, når det gjelder mixtapes er det vel vanlig butiikk å ikke ta seg betalt, men dette gjelder album og singler. Han skal jo ikke kunne kjøre samme prinsipp der med mindre artistene er jævlig greie og faktisk har lyst til å spille inn flere låter gratis, som bare Khaled og labelen hans skal tjene penger på. Jeg ser ikke for meg et verken Snoop Dogg eller Ludacris ville gjøre dette av veldedighet for denne Dj Khaled, men kanskje jeg tar feil. Forøvrig en utrolig rar måte å lage et album på. Basically, kan man jo si han kjører samme prinsippet som Absoulutte Music. Og når denne mannen skal ut på turne kan det ikke være mye live performance ute å går. Han kommer jo bare til å stå å rope mens han spiller andres musikk, dvs. det andre har produsert og andre har rappet på. Er vel dette som kalles å være DJ. Utrolig hva man kan tjene penger på. Kan fortsatt ikke se for meg at mannen innbringer millionbeløp på dette tullet sitt, men hva vet vel jeg. Lenke til kommentar
stoltz Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Noen som har hørt Lupe Fiasco - Lasers enda? Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 Noen som har hørt Lupe Fiasco - Lasers enda? Ja, og det var veldig skuffende. Overall var andre albumet var helt okei, men jeg likte Food & Liqour-Lupe mye, mye mer. Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Ja, når det gjelder mixtapes er det vel vanlig butiikk å ikke ta seg betalt, men dette gjelder album og singler. Han skal jo ikke kunne kjøre samme prinsipp der med mindre artistene er jævlig greie og faktisk har lyst til å spille inn flere låter gratis, som bare Khaled og labelen hans skal tjene penger på. Jeg ser ikke for meg et verken Snoop Dogg eller Ludacris ville gjøre dette av veldedighet for denne Dj Khaled, men kanskje jeg tar feil. Forøvrig en utrolig rar måte å lage et album på. Basically, kan man jo si han kjører samme prinsippet som Absoulutte Music. Og når denne mannen skal ut på turne kan det ikke være mye live performance ute å går. Han kommer jo bare til å stå å rope mens han spiller andres musikk, dvs. det andre har produsert og andre har rappet på. Er vel dette som kalles å være DJ. Utrolig hva man kan tjene penger på. Kan fortsatt ikke se for meg at mannen innbringer millionbeløp på dette tullet sitt, men hva vet vel jeg. Er ganske sikker på at DJ Khaled også kan være DJ i tradisjonell forstand ved at han faktisk bruker to platespillere og en mikser, når han vil. Tror du generelt undervurderer DJens rolle, spesielt i hvor viktig det er for promotering av artister. Endret 11. mars 2011 av ehs5 Lenke til kommentar
MKej Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Noen som har hørt Lupe Fiasco - Lasers enda? Nei, vet ikke om jeg gidder det en gang. Etter jeg fant ut at Atlantic Records tvang han til å lage et radiovennlig album! Jeg siterer: "We wanted Lasers to be a humongous record," he says, lounging on a sofa in a meeting room in Atlantic's west London offices. "There are so many ways of doing that. You can approach it in a very sleazy way – just throw money at it, go get a lot of the big-name artists, let them hijack it for you and just ride that wave into success. Or you can knuckle down and try to make a really great, different, classic, Kid A kind of thing, with commercial appeal and broad subject matter. The label wanted to do it the sleazy way." Lenke til kommentar
stoltz Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Ja, vet ikke om jeg gidder å høre gjennom flere ganger. Var knapt en eneste god låt på dritten. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Kommet en del album denne uka. Anbefaler å sjekke ut Raekwon - Shaolin vs Wu-Tang, og REKS - Rhythmatic Eternal King Supreme. Nyter virkelig disse to! Raekwon leverer jo som alltid på flow og lyrikk, kombinert med fete beats og kung-fu lydklipp. REKS er elsk, 25th Hour som jeg postet tidligere i denne tråden, og Cigarettes (postet nedenfor) er bare en nytelse å høre på. Noen andre som har sjekket disse ut? WC kom også med ny plate på tirsdag, Revenge of the Barracuda, men har ikke fått tatt en gjennomlytting enda. REKS - Cigarettes ft. Lil Fame (Fizzy Womack) http://www.youtube.com/watch?v=Upaiw6VMRYs Endret 11. mars 2011 av medlem-105082 Lenke til kommentar
Hemen112 Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Lupe Fiasco album lasers har kommet ut den er jævlig bra http://www.youtube.com/watch?v=2M7NM2f9JXg&feature=related Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå