Gå til innhold

finnest de dårlig hdmi kabel?

Steiken

Anbefalte innlegg

Det du skreiv i det første innlegget ditt er jo feil?

Enten støtter kabelen 1080p, ellers kommer det ikke noe signal i det heletatt.

HDMI er digitalt, og derfor er det fullt signal, eller ingenting.

Det er jo ikke nødvendigvis helt slik, og hvis du veit hva du snakker om (som du mener andre her ikke gjør) så kanskje du skulle utdypet det du skrev her litt mere?

Enten støtter kabelen 1080p ellers kommer det det ikke noe signal, skriver du. Hvilken kabel snakker du om da? En HDMI-sertifisert kabel, laveste standard for å få HDMI-merkingen) trenger kun 720p/1080i støtte. HVIS HDMI-kabelen står oppført som at den skal støtte 1080p, så kan man riktignok få en feilvare som pga det ikke funker med 1080p, men likevel takler lavere båndbredde og kan derfor virke sammen med utstyret ditt i 720p/1080i. Så 1080p eller ingenting mener jeg ikke stemmer helt.

Det med HDMI er nå også en gang sånn at en kabel ofte greier 1080p uten å være sertifisert for så høy bånbredde, og at man derved kan greie seg med billig kabel. På noe utstyr kan også selve HDMI-utgangen/inngangen være dårlig/gi svakere signal, slik at kabelen din som virker med din ene avspiller ikke greier å bevare signalet godt nok fra andre aktuelle utstyr. F.eks. jeg har en billig HDMI kabel, kun sertfisert opp til 720p/1080i. Men den funker fint fra Xbox 360 i 1080p. Men bruker jeg den fra min Panasonic BD/DVD spiller i 1080p så vil den ikke synce skikkelig med projektoren. Det eneste som her er forandret er altså avspiller. Samme oppløsning, samme kabel, samme fremviser er brukt. Så, mulig signalet fra panasonicen er svakere ut enn det fra 360'n, slik at kabel funker fint med noe utstyr, mens ikke med annet.

At HDMI er digitalt betyr ikke at det er enten fullt signal eller ingenting som du skriver. Det som skjer med det digital signal ved dårlig forbindelse er at det kommer jo signaler fram, men deler av signalet kommer ikke fram. Når "nok" informasjon ikke kommer fram, så kan man fortsatt oppleve bilde på skjermen, men bildet kan være plaget av "gnistring" som viser at ikke nok informasjon er kommet fram. Hvis mer og mer informasjon forsvinner underveis, så vil man komme til et punkt der man får svart skjerm, man har altså "falt ned den digitale klippe" der så mye informasjon er tapt at bildet ikke kan gjenopprettes hos mottaker. Svart skjerm er jo ganske åpenbart, men også slik gnistring bør være rimelig greit å spotte slik at man er ikke i tvil om man har noe feil i systemet sitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...