Gå til innhold

finnest de dårlig hdmi kabel?

Steiken

Anbefalte innlegg

sitter litt i fustrasjon pga eg bare får bilde i ps3en med og koble den i siden på tven, og probelemt me de er at eg bare får 520p.. kobler eg den bak tven får eg ikkje noe bilde, kan heller ikkje bytte til 1080p når den er kobla til i siden. ja eg har full hd tv..

så da er spørsmålet om de finner noen hdmi kabler som bare er noe dritt? den eg bruker er no eg fekk fra min far som han tok med fra jobb..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det finnes jo litt forskjellig byggekvalitet, og til en viss grad forskjell i hvilken båndbredde de kan overføre.

Men alle hdmi kabler kan sende mer enn 520p :p

gå på clas ohlson og kjøp deg en ny for en femtilapp og test :)

høres ut som det er noe med tven kanskje siden du ikke får bilde i den bakerste utgangen?

Så ps3en nekter deg altså å velge 1080 når du kobler i siden på tven? hvilken tv har du forresten?

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar
Sikkert ein feil med kabelen. Kanskje difor han fekk den. :p

håper de er noe me kabelen, har ikkje lyst og stresse me bytting av dill og dall..

tv2hjelper deg anyone :p

men i mårra så ska no gammlingen utover me ein av sine kabler, får se da..

den han gav til meg var noe som sku bossest fra nordsjøen, der kaster dei ting som virker helt fint uten og tenker seg om.. uten om denne kabelen kankje :p

Lenke til kommentar

Vel det finnes en haug av HDMI-kabler!

Fra Hjemmekino sine sider: (kilde link)

DMI-versjonene

Siden den første versjonen av HDMI ble lansert er det kommet en rekke utvidelser til standarden. Nedenfor finner du en oversikt over de forskjellige versjonene.

HDMI 1.0

Den første versjonen ble lansert desember 2002 og støttet:

* Oppløsning opp til 1920 x 1080 60Hz

* 8 kanals 192Khz/24-bit audio

HDMI 1.1

Ble lansert may 2004 og man fikk følgende ekstra egenskaper.

* Støtte for DVD-Audio

* Støtte for MPCM

HDMI 1.2

Ble lansert august 2005 og man fikk følgende ekstra egenskaper.

* overføring av 1-bits audioformater som SACD

* Type A kontakt for PC ble tilgjengelig

* Mulighet for at PC-kilder kunne bruk RGB fargeområde med mulighet for å støtte YCbCrCE fargeområde

HDMI 1.3

HDMI versjon 1.3 ble lansert juni 2006 og har en del forbedringer i forhold til tidligere versjoner. Forandringene er:

* Mulighet til opptil 30, 36 eller 48bits fargedybde mot tidligere 24 (8 bit pr farge)

* Mulighet for automatisk Lip-Sync korreksjon

* Mulighet for å sende Dolby TrueHD eller DTS Master Audio fra spiller for dekoding i receiver.

HDMI 1.3a

HDMI versjon 1.3a ble lansert november 2006 og har en del tekniske forbedringer som ikke har noen betydning for brukerne, men har også fått utvidet støtte for HDMI CEC for blant annet volumkontroll og timerkontroll. Derfor har de fleste produktene med HDMI CEC funksjonalitet versjon 1.3a

Så du har litt å velge mellom.

Når du kommer til prisen så finner du litt av vert, du kan komme opp i 1000,- kr eller ned til 100,- kr versjonen.

Bilde viser noen forskjellige typer:

121777-2309p111-2b.jpg

Altså det finnes mange som ser helt forskjellige ut, når jeg kjøpte min kostet den rundt 300,- kr eller så var det 600,- kr.

Har en Logic3 HDMI kabel til min PS3 og den funker helt fint!

Vis jeg ikke tar helt feil er det 1.3 eller 1.2.

Da jeg kjøpte min var det en god kabel se forhandlerne men de sier alle varer er gode for få solgt de :p

Men tror det var "offical" kabel til PS3, hadde ihvertfall noen merker osv...

Om du velger 1M, 2M eller 3M er ikke farlig bare den fungerer!

Håper dette kunne hjelpe deg :)

EDIT:

Så kanskje du burde passe på hvilken kabel du velger?

Det finnes jo forskjellige versjoner som det ble sagt fra Hjemmekino.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

eak2k: 99% av alle hdmi kabler som blir solgt i dag støtter HDMI 1.3 og dette brukes ikke av ps3 engang. Dette har blitt diskutert og avklart på forumet tidligere, en 50kroners kabel fra clas Ohlson gjør samme nytten som en på 700kr.. Dette er og vist i tester men ja skal ikke gå lenger inn i det :)

om du har mulighet for å skaffe en hdmi kabel kjapt og billig så er det jo en grei måte å utelukke/bekrefte om det er der feilen ligger i hvertfall :)

Lenke til kommentar
Vel det finnes en haug av HDMI-kabler!
Fra Hjemmekino sine sider: (kilde link)

DMI-versjonene

Siden den første versjonen av HDMI ble lansert er det kommet en rekke utvidelser til standarden. Nedenfor finner du en oversikt over de forskjellige versjonene.

HDMI 1.0

Den første versjonen ble lansert desember 2002 og støttet:

* Oppløsning opp til 1920 x 1080 60Hz

* 8 kanals 192Khz/24-bit audio

HDMI 1.1

Ble lansert may 2004 og man fikk følgende ekstra egenskaper.

* Støtte for DVD-Audio

* Støtte for MPCM

HDMI 1.2

Ble lansert august 2005 og man fikk følgende ekstra egenskaper.

* overføring av 1-bits audioformater som SACD

* Type A kontakt for PC ble tilgjengelig

* Mulighet for at PC-kilder kunne bruk RGB fargeområde med mulighet for å støtte YCbCrCE fargeområde

HDMI 1.3

HDMI versjon 1.3 ble lansert juni 2006 og har en del forbedringer i forhold til tidligere versjoner. Forandringene er:

* Mulighet til opptil 30, 36 eller 48bits fargedybde mot tidligere 24 (8 bit pr farge)

* Mulighet for automatisk Lip-Sync korreksjon

* Mulighet for å sende Dolby TrueHD eller DTS Master Audio fra spiller for dekoding i receiver.

HDMI 1.3a

HDMI versjon 1.3a ble lansert november 2006 og har en del tekniske forbedringer som ikke har noen betydning for brukerne, men har også fått utvidet støtte for HDMI CEC for blant annet volumkontroll og timerkontroll. Derfor har de fleste produktene med HDMI CEC funksjonalitet versjon 1.3a

Så du har litt å velge mellom.

Når du kommer til prisen så finner du litt av vert, du kan komme opp i 1000,- kr eller ned til 100,- kr versjonen.

Bilde viser noen forskjellige typer:

121777-2309p111-2b.jpg

Altså det finnes mange som ser helt forskjellige ut, når jeg kjøpte min kostet den rundt 300,- kr eller så var det 600,- kr.

Har en Logic3 HDMI kabel til min PS3 og den funker helt fint!

Vis jeg ikke tar helt feil er det 1.3 eller 1.2.

Da jeg kjøpte min var det en god kabel se forhandlerne men de sier alle varer er gode for få solgt de :p

Men tror det var "offical" kabel til PS3, hadde ihvertfall noen merker osv...

Om du velger 1M, 2M eller 3M er ikke farlig bare den fungerer!

Håper dette kunne hjelpe deg :)

EDIT:

Så kanskje du burde passe på hvilken kabel du velger?

Det finnes jo forskjellige versjoner som det ble sagt fra Hjemmekino.

Som du ser av spesifikasjonene på HDMI 1.0 så har altså HDMI 1.0 fra 2002 alt man trenger for å få toppoppløsningen (1080p, 60hz) og topplyden fra PS3 (24bit, 192khz i 8 kanaler).

Men for kabler kan det bli litt feil å se på disse standardene/utviklingen av HDMI standarden som helhet fordi egentlig så er alt som kreves av HDMI Licensing for å få lov til å bruke HDMI-logoen deres på en kabel, er at de takler en hastighet på 75MHz, noe som tilsvarer bruk av oppløsningene 720p/1080i. Dette er da minimiumskrav. Men er kablene merket med 1080p eller HDMI 1.3 eller lignende, så kan man forlange at de SKAL greie øverste oppløsning også. MEn min erfaring er at de fleste korte billigkabler greier 1080p også i tillegg til det de må gjøre.

Det er ikke så fryktelig mye å passe på engentlig synes jeg når man kjøper HDMI-kabel. Med mindre de skal gå over ganske lange strekk da. Virker ikke kabelen er det bare å gå å bytte den egentlig. Og virker den, så er det ikke noe å hente på å kjøpe en dyrere.

Men mindre trådstarter har gjort noe helt merkelig så virker det som om han har fått en kabel som ikke funker, og det hender jo i blant at man er uheldig og får feilvare.

Lenke til kommentar

tror ikkje eg har gjort noe veldig merkelig.. kabelen kjem fra ein platform, av ka grun til at den ikkje var i bruk lengre vet eg ikkje.. eg såg vel bare på de som og slippe kjøp av hdmi kabel, siden dei pleier og koste litt. vel uten om på clas ohlson da :)

så vidt eg husker så funket den ikkje så bra på tv tunneren helle når eg prøvde den der.

Lenke til kommentar
eak2k: 99% av alle hdmi kabler som blir solgt i dag støtter HDMI 1.3 og dette brukes ikke av ps3 engang. Dette har blitt diskutert og avklart på forumet tidligere, en 50kroners kabel fra clas Ohlson gjør samme nytten som en på 700kr.. Dette er og vist i tester men ja skal ikke gå lenger inn i det :)

om du har mulighet for å skaffe en hdmi kabel kjapt og billig så er det jo en grei måte å utelukke/bekrefte om det er der feilen ligger i hvertfall :)

Jo, PS3 har HDMI 1.3

Lenke til kommentar

Jo, PS3 har HDMI 1.3

Hvilke funksjoner av HDMI 1.3 er det som PS3 bruker som ikke dekkes av spesifikasjonene for HDMI 1.0?

Lenke til kommentar

Virker ikke som om det er så mange her som vet hva de snakker om..

HDMI technology is termed as “all or nothing” technology. Either the signal is strong enough to give a high quality picture, or it is not strong enough. If the signal is not strong enough, then either picture distortion or no picture at all will be the result.
Lenke til kommentar
Jo, PS3 har HDMI 1.3

ja jeg vet jo det.. men den bruker det ikke.. ennå hvertfall :) la oss håpe det endrer seg.

vi er vel mange som har påpekt det allerede.. ? samme hva kabelen koster bare signalet kommer frem..

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

Synes egentlig dette høres ut som det samme problemet jeg har med min TV. Du får ikke til å velge 1080P dersom du velger manuelle innstillinger? Jeg får nemlig ikke HD hvis jeg velger automatisk oppsett, men med manuelle innstillinger får jeg det altså til. Har akkurat samme problemet med 360-en. Problemet der er bare at manuelt oppsett ikke er mulig, så der kan jeg ikke bruke HDMI-kabel.

Lenke til kommentar

HDMI technology is termed as “all or nothing” technology. Either the signal is strong enough to give a high quality picture, or it is not strong enough. If the signal is not strong enough, then either picture distortion or no picture at all will be the result.

Det er nok riktig det fra tid til annen, men ved å delta i diskusjonen så kan man jo lære mer om emnet.

Om du veit hva du snakker om er ikke så lett å si i og med at du kun har klippet og limt inn noe andre har skrevet. ;)

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...