raathass Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Hei Min ADSL2+-linje fra NGT ble plutselig ustabl og etter en lang og informativ samtale med teknisk support på lille julaften ble vi enige om at jeg skulle få ny router med oppgradert FW (Speedtouch 546i). Den har nå kommet og linja er beinstabil (og vi har klart å presse ut litt høyere hastighet). Gleden overskygges dessverre av et mystisk problem. Etter routeren har jeg koblet en gigbit switch fra 3com og denne er kokblet til to PC-er, et trådløst accesspunkt og en HP Laserjet 4050 med JetDirect 600N. Alt fungerer godt bortsett fra at printeren mister kontakten med nettverket et par minutter etter at den er skrudd på. Det er ikke mulig å printe og jeg får ikke pinget interfacet. Eneste medisin når den har gått inkognito er å enten restarte routeren eller printeren (men etter nye to minutter forsvinner den ut i intet igjen). Routeren kjører DHCP og både den gamle og den nye har samme konfigurasjon (så langt jeg kan se). Printeren er gitt fast IP slik at jeg kan printe med lokal driver rett til IP-porten. Den ene PC-en har også fast IP men den fortsetter å være tilgjengelig til evig tid. Både printer og PC har fått IP _i_ DHCP-rangen, men såpass langt opp at det aldri skal bli noen konflikt. Jeg har forsøkt å modifisere routeren slik at IP-rangen er mer begrenset men det fikk jeg ikke til (den ville ikke lagre endringene mine...). Noen som har en ide om hvorfor Speedtouch med 7.x firmware skal oppføre seg annerledes enn den gamle med 6.x på dette området? Jeg har for ordens skyld satt inn den gamle routeren og da fungerer alt bra (bortsett fra at linja er ustabil). Hint om hvordan jeg skal fortsette å feilsøke tas i mot med takk (NGT har avvist ansvar og sier de kun supporterer nettverk med en PC pr router). Jeg har behov for å nå maskiner hjemme via Remote Desktop, etc og håper jeg slipper å sette inn en ny router og således bæle med dobbel NAT-ing og greier (nå er jeg på tynn is her :-) ). /t Lenke til kommentar
raathass Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Nå har jeg fått enda en v7-router fra NGT men den kutter forbindelsen til skriveren etter enda kortere tid. Jeg får pinget i perioden fra den har fått opp LAN og en stund mens den forhandler med DSL, men så er det stopp. Ingen som har en fjerneste anelse? Skriveren er brukt på sikkert 6 nettverk i løpet av de siste årene og det har aldri vært noe som helst tull med den. Som angitt under har jeg også testet to ulike Jetdirect 600N i printeren og begge oppfører seg likt... /t Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå