Gå til innhold

Gå fra RAID 0 til S-ATA?

Anbefalte innlegg

Hei

Har hatt en Dell XPS 420 i ett år. Godt fornøyd med ytelsen, men har vært plaget endel med RAID-feil i det siste. Harddiskene er to WD 320 GB i et RAID 0-oppsett. Et raskt Google-søk avslører at XPS 420 plages mye av slike feil, og den generelle anbefalinen er å gå fra RAID 0, som er standardoppsettet, til vanlig SATA. To raske spørsmål:

1. Hvordan reformaterer jeg RAID 0-diskene/partisjonen? Er vel et must å få fjernet alt innholdet på diskene før jeg går over til et SATA-oppsett.

2. Hvordan går jeg frem for å få 2 x 320 GB i SATA i stedet for et RAID 0-oppsett?

Føler meg nokså flau over at jeg ikke har klart å finne svarene på nettet, men jeg har som vanlig stor tiltro til at dere kan trå hjelpende til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sansynligvis inn i BIOS eller tilsvarende. Jeg vet ikke hvordan innstillingene er på ditt hovedkort, men du burde finne det i BIOS under disk innstillinger.

Når du oppløser et raid-0 vil all informasjon i raidet forsvinne, så ta backup før du gjør dette.

Lenke til kommentar

Om data ikke er viktig så er det bare som sagt å disable RAID i BIOS.

For å bevare data på RAID 0 så blir det verre, du vil da ha rundt 750Gb harddisk eller større så bruker du Acronis True Image for eksempel til å speile dataene fra RAID 0 arrayet og til 750Gb disken før du deretter bruker den disken.

Dette vil være eneste måten siden 2x 320Gb i RAID 0 = 640Gb med plass, og jeg antar du har brukt nesten all plassen eller mer enn 320Gb.

Har du brukt totalt mindre så kan du speile fra 750Gb harddisken i dette eksemplet og tilbake til en av de 320Gb diskene men det blir fort mye ekstra jobb.

Lenke til kommentar

Har nå oppløst RAID 0-volumet, og begge 320 GB-diskene er nå konfigurert til SATA. Et nytt problem oppstod imidlertid da jeg skulle installere Vista på SATA-0-disken.

Under installasjonsmenyen kan jeg velge mellom HD'ene jeg vil installere Vista på, valgmulighetene er de to 320 GB-diskene (SATA-0 og SATA-1), samt en gammel SATA-disk på 300 GB (SATA-4). Sistnevnte disk står oppført som "primary". Når jeg forsøker å installere Vista på en av de tidligere RAID-diskene får jeg beskjed om at "this computer's hardware may not support booting to this disk. Ensure that the disk's controller is enabled in the computer's BIOS menu". Jeg har satt begge diskene på "on" i BIOS, uten at det har hjulpet. Jeg har også prøvd å sette en av de to tidligere RAID-diskene som primary i BIOS, men finner ingen steder hvor jeg kan gjøre dette. BIOS finner SATA-0 og SATA-1 diskene under "drives", men ikke under "boot sequence".

Det hjelper heller ikke å koble fra den gamle SATA-disken, ettersom PC'en da nekter å boote, også fra DVD-ROM'en, pussig nok; jeg får beskjed om at "SATA-4 not found".

Lenke til kommentar

Fikk koblet fra den gamle disken uten at booting-problemet oppsto nå. Problemet med at jeg ikke får innstallert på en av de gamle RAID-diskene består fortsatt, men. Får samme beskjed om at "this computer's hardware may not support booting to this disk. Ensure that the disk's controller is enabled in the computer's BIOS menu". Herre!

Endret av henrikmain
Lenke til kommentar

Virker på meg som om at Vista er litt lat og redd og gjenkjenner at disken er opprinnelig en RAID disk og derfor nekter å la deg fortsette.

Du må finne en måte å formatere disken på før du prøver å la Vista sniffe på den, typisk Windows greie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...