larstuva Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Hei, har en kone som driver sitt enkeltpersonforetak. Har flere oppdragsgivere hun reiser til. Driver innen veiledning, opplæring og holder kurs. Jeg ser hun kun fakturerer de timeme hun er hos oppdragsgiver, men sitter like mye hjemme og jobber og forbereder lager handlingsplaner for oppdragsgiver osv.., men som noen er så syntes hun at hun ikke kan fakturere for dette. Jeg ser at det blir reint snillisme, eller dumsnillhet og en vurdering å gå til en fast jobb kan for henne kanskje være en løsning. Hva er "normalt" for andre som driver selv. Hva kan forventes at hun fakturerer. takknemelig for svar. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Tid man bruker på et oppdrag skal faktureres. Synes det er innlysende, og ikke trenger å begrunnes. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Eller dekkes gjennom høyere timespris dersom det ikke er direkte relatert til det enkelte oppdraget. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Det kommer jo an på hva hun har regnet inn i timeprisen. Jeg har drevet litt med undervisning, og har tatt betalt for antall timer undervist. I praksis er timetallet det dobbelte, nokså nøyaktig. Derav timepris. Se på andre som jobber med undervisning / kurs. Som jeg kjenner til går det på fastpris, eller timepris. Timeprisen min tidligere arbeidsgiver krevde, var vel rundt 1.600,-. Dette i 2000-2002. Så etter mitt hode gjør din kone rett. Spørsmålet er jo hvilken timesats hun tar. Eventuellt burde hun lage til egen pris for reise/overnatting, men ikke for for- og etter-arbeid. Lenke til kommentar
larstuva Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Det kommer jo an på hva hun har regnet inn i timeprisen.Jeg har drevet litt med undervisning, og har tatt betalt for antall timer undervist. I praksis er timetallet det dobbelte, nokså nøyaktig. Derav timepris. Se på andre som jobber med undervisning / kurs. Som jeg kjenner til går det på fastpris, eller timepris. Timeprisen min tidligere arbeidsgiver krevde, var vel rundt 1.600,-. Dette i 2000-2002. Så etter mitt hode gjør din kone rett. Spørsmålet er jo hvilken timesats hun tar. Eventuellt burde hun lage til egen pris for reise/overnatting, men ikke for for- og etter-arbeid. Lenke til kommentar
larstuva Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Det kommer jo an på hva hun har regnet inn i timeprisen.Jeg har drevet litt med undervisning, og har tatt betalt for antall timer undervist. I praksis er timetallet det dobbelte, nokså nøyaktig. Derav timepris. Se på andre som jobber med undervisning / kurs. Som jeg kjenner til går det på fastpris, eller timepris. Timeprisen min tidligere arbeidsgiver krevde, var vel rundt 1.600,-. Dette i 2000-2002. Så etter mitt hode gjør din kone rett. Spørsmålet er jo hvilken timesats hun tar. Eventuellt burde hun lage til egen pris for reise/overnatting, men ikke for for- og etter-arbeid. Hun fakturerer kr.500 pr time og jobber min 2,5 time pr. fakturert time, Hun fakturer kr.500 pr. time, og jobber min 2,5 time pr. fakturert time.. det blir da ikke stort igjen. Hun sitter dessuten med en svært god kompetanse innen sitt felt og får særdeles gode tilbakemeldinger fra sine fornøyde oppdragsgivere. Ser at dette blir ulønnsomt slik hun nå tar betalt for sin innsats.. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Hun fakturerer kr.500 pr time og jobber min 2,5 time pr. fakturert time, Hun fakturer kr.500 pr. time, og jobber min 2,5 time pr. fakturert time.. det blir da ikke stort igjen. Hun sitter dessuten med en svært god kompetanse innen sitt felt og får særdeles gode tilbakemeldinger fra sine fornøyde oppdragsgivere. Ser at dette blir ulønnsomt slik hun nå tar betalt for sin innsats.. Fullstendig umulig å overleve økonomisk på noe slikt. Trekker en vekk diverse sosiale utgifter/forsikring/... så sitter hun igjen med smuler. Knapt nok til å dekke lunsjen Hadde det vært meg, ville jeg ha tredoblet, minst, nå i første omgang. Og ta en tur til et oppegående regnskapsfirma med samvittighet (ehh, vanskelig å finne, men de finnes, og trenger ikke være en av "de store") for å sette opp et regnestykke for hvilke utgifter en reelt må bake inn i prisen. Det er i deres interesse at hun tar riktig pris, både så hun får inn nok til å dekke utgifter, samt at hun ikke priser seg ut av markedet. Det er jo endel en skal dekke: Leie av kontor (med hjemmekontor skal du leie av deg selv), telefon, bil/transport, regnskapsfirma/revisor, arbeidsklær, pensjons-/skade-/syke-/ufør-forsikring, reklame/representasjon... Listen er lang, og det er lett å hoppe bukk over noe, men skal hun ha sjanse til å leve av det, og leve permanent av det, så må hun sette opp et slikt regnestykke. Ønsker henne lykke til! Det er spennende å være sin egen arbeidsgiver, og ekstra spennende er det å lykkes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå