Gå til innhold

Klokke Amd Tbird 1.4GHz

ulyd

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en ulåst Amd Tbird 1.4Ghz og et Abit kg7-lite hovedkort. Har fått den til å gå på 1.6Ghz, men da vil henger maskinen i 3dmark2001. Den vil heller ikke gå stabilt på 1.55, den henger etter ca 20min loop i 3dmark2001. Da jeg prøvde på 1.6 brukte jeg fsb på 139 og multiplier på 11.5. Da startet windows helt greit. Men prøvde jeg 133x12 så nektet den å boote windows i det hele tatt. Noen forslag til hvordan jeg kan komme høyere?

Nå kjører jeg på 1.55 med 135x11.5. Idle-temp ligger på 37 grader, så kan ikke skjønne at temperaturen setter noen sperrer for øyeblikket.

En annen ting jeg lurer på er om det spiller noen rolle hvor høyt volten står over normalt. Er det sånn at en spesiell voltstyrke passer en spesiell hastighet, eller bør jeg bare bruke så mye volt som mulig?

Hilsen en nybakt overklokkker som trenger noen tips.

[ Denne Melding var redigert av: ulyd på 2002-01-19 09:01 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ang voltinstilling er det som følger:

mer spenning (volt) utvikler mer varme høyere temperatur (dette viste du sikkert allerede).

Høyere klokkefrekvens på prosessoren din gjør at den må ha mer "drivstoff" for å gå stabilt.

det er ingen fasitsvar på hvor høy spenning feks din 1.4 GHz trenger når den kjører på X klokkehastighet, det er individuelt for hver enkelt prosessor.

du går fram ved at du begynner på standard klokkehastighet. Prøv så å klokke litt og litt opp. når du merker at maskinen blir ustabil, hever du spenningen litt. så klokker du til den blir ustabil på DEN spenningstyrken igjen, og så øker enda et hakk. slik fortsetter du til den ikke vil mer.

bedre kjøling gjør at du oppnår lavere temperatur på prosessoren, dette gjør at den klokker mer på en viss voltstyrke osvosv

er du med

noen ganger hjelper det faktisk å senke spenningen.

se her for mer informasj:

http://www.overklokking.no/cpu/tempvolt/index.html

Lenke til kommentar

Høyere spenning = Bedre stabilitet og høyere temp. Idle temp er ikke viktig, det er maks-tempen du må se på. Overklokker du vil jeg si at den ikke bør være over 50-60 grader. Ligger maks-tempen under dette kan du jo øke den, er ganske sikker på at du vil få bedre stabilitet da. Er maks-temp for høy er det bedre kjøling du må tenke på, grilla t-bird er ikke særlig gøy. Maks temp kan du finne ved å la maskina gå en halvtimes tid med sisoft sandra burn-in (bare cpu.test), stabtest, eller lignende programmer. Det går vel an å bruke 3dmark som en test også, men det gir ikke helt maks temp.

Og forresten, jo høyere fsb, jo høyere ytelse. Etter at du har funnet ut ca hvor mange mhz maskina klarer stabilt, prøv å senke multiplier og still opp fsb slik at du har omtrent samme hastighet. Det tar ofte litt tid å finne optimale innstillinger...

Lykke til

Lenke til kommentar

Har kjørt en 10minutters sisoft sandra burn-in loop med cpu multi-media benchmark. Da får jeg 44 grader som maks cpu-temperatur både av via hardware monitor og mbm5. Hele systemet virker stabilt og fint, kjører på 139x11.5. Men i 3dmark2001 har maskinen en lei tendes til å henge seg. Kan det være at mitt geforce2mx400 kort ikke klarer å henge med i svingene?

Takk for all hjelp :smile:

Lenke til kommentar

Prøv å slå av agp 4x i bios hvis det står på. Det måtte jeg gjøre for å få mitt Geforce 2 pro kort til å være stabilt på fsb over 133 ihvertfall. Hadde det ikke vært for det h******* nettverkskortet så kunne jeg kjørt fint på 150, kanksje over, men må nøye meg med 145 nå :sad:

Lenke til kommentar

Jeg har satt ned til 2x agp i bios, men det hjelper ikke. Jeg får ikke maskinen til å gå 100% stabilt på 1.6GHz. Jeg kommer heller ikke over 139MHz fsb.. uten at jeg kan fatte og begripe hvorfor. Hva kan være årsaken til det? At jeg har cas2.5 ddr-ram og ikke cas2?

Av kort som står i maskina står et gf2mx400, 3com nettverkskort, creative live 5.1 og noe rask av et tvkort. Kan det være noen av disse som gjør at jeg ikke kommer høyere?

Takk for all hjelp.

- å sovne 1m unna en delta black label vifte gir dotter i øra -

Lenke til kommentar

Jeg har samme cpu og abit kg7 hk. som kjører på 1600 MHz stabilt. 139/11,5 ved 1,85 V

for å få cpu´en stabil på denne hastigheten må du, for det første ha god nok kjøling, og skru opp speningen på cpu´en i bios. min var også ustabil til den fikk den ekstra 0,1 V. husk at mer spenning på cpu´en = mer varme

Lenke til kommentar

Jeg fikk kjørt sisoft sandra burn-in test, og da hadde jeg en max temp på cpu på 45 grader og 22 grader på chipsett. Så jeg kan ikke skjønne at det er kjølingen det skal være noe i veien med (Thermalright SK6 og Delta Black Label - 85m3/h).

Har satt på max voltstyrke i bios også, mbm5 sier at cpu får 1.92V (ikke 1.85 som det står i bios)

Noen som vet hva som må til? er det ram'en min?

hilsen en som _vil_ ha 1.6GHz stabilt. :smile:

[ Denne Melding var redigert av: ulyd på 2002-01-21 09:34 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...