Gå til innhold

Gitar Feedback problem

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem med uønsket ''feedback'' mellom gitar og amp.

Jeg spiller i band og får mye feedback mellom gitar og amp når vi skal øve og sånt.

Har en Eagle SIL-70 el.gitar, Roland Cube 60 amp og en Boss MT-2 Metal Zone

Vurderer og kjøpe meg bedre utstyr til konfirmasjonen i vår.

Noen som vet hvordan jeg blir kvitt mye av feedbacken?

Er det pickupsene eller elementet i ampen som har skylda?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som kan være noe av problemet, er at pickupsene i gitaren kan være mikrofoniske. Det kan du kontrollere ved å låne en annen gitar, skru til omtrent samme lyd, og se om problemet er der da, også.

En annen indikator er at hvis man kan "snakke" inn i pickupene, og man hører stemmen sin, så er de det. Dette krever litt erfaring, da alle pickups er mikrofoniske i større eller mindre grad, så da må man vite hva som er akseptabelt.

Det man vanligvis gjør for å fjerne problemet, er at man vokser pickupene. Tar jeg ikke feil, så har ikke du en dyr gitar, slik at en slik operasjon trolig koster mer enn den smaker, så sant du ikke velger å forsøke selv. Noe slikt er ikke det første "moddeprosjektet" man bør gi seg i kast med. Det krever en del kunnskap, og en del utstyr. Pickupene må for eksempel plukkes ut av gitaren.

Lenke til kommentar
Det som kan være noe av problemet, er at pickupsene i gitaren kan være mikrofoniske. Det kan du kontrollere ved å låne en annen gitar, skru til omtrent samme lyd, og se om problemet er der da, også.

En annen indikator er at hvis man kan "snakke" inn i pickupene, og man hører stemmen sin, så er de det. Dette krever litt erfaring, da alle pickups er mikrofoniske i større eller mindre grad, så da må man vite hva som er akseptabelt.

Det man vanligvis gjør for å fjerne problemet, er at man vokser pickupene. Tar jeg ikke feil, så har ikke du en dyr gitar, slik at en slik operasjon trolig koster mer enn den smaker, så sant du ikke velger å forsøke selv. Noe slikt er ikke det første "moddeprosjektet" man bør gi seg i kast med. Det krever en del kunnskap, og en del utstyr. Pickupene må for eksempel plukkes ut av gitaren.

Spiller småkonsert på ungdomsklubben her jeg bor, og da er det jo greit å spille høyt uten feedback.

En gang det var ''storkonsert'' og en fyr fikk låne ampen, fikk han også mye feedback. Han ble litt overrasket så det ut som :p Men han brukte en eller annen Ltd signatur fra Kirk Hammet.

Tenkte å kjøpe meg et Randall RX120DHS 120W Half Stack for å få høyere og bedre lyd, og senere kjøpe meg ny gitar.

Men først skal jeg undersøke pickupsene nærmere.

Hvor kan jeg få vokset mikrofonene?

Spiller Hard Rock- Metal ( pantera, metallica o.l ) har konfirmasjon om noen få måneder og tenkte å kanskje investere i noe utstyr som er verdt å ha.

Lenke til kommentar
Med de tilleggsopplysningene du gir, kan det kanskje like gjerne være gain- og eqinnstillingene dine som er litt ekstreme. Forsøk å flytt litt på deg, stå et annet sted i forhold til forsterkeren, og skru ned det som står på "10" et par- tre knepp..

Okei, takk for svar. Blir vel å kjøpe meg bedre utstyr senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...