CCola Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Hjelp! Okei, hadde et emne for noen dager siden hvor jeg trodde jeg hadde problemer med noe drivere med skjermkortet, eller noe i den duren.. Vel, jeg reformaterte hele maskinen, og la alle drivere osv inn på nytt. Før jeg formatere begynte plutselig noe inne i PC'en å pipe forferdelig. Fra jeg startet Pc'en, til jeg slo den av, ca 4-5min kunne den pipe. Først trodde jeg det var harddisken, men jeg er ikke helt sikker på hvor lyden kommer ifra. Så jeg googlet litt, og fant ut at i 99% av tilfellene er det en av viftene som er på vei til helvette. Såee, hva skal jeg gjøre!? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
CCola Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Okei, har sjekket litt mer rundt nå.. Om jeg spiller CS holder FPS'en seg oppe i 100 i omtrent 1-2minutter. Da begynner det å pipe en eller annen plass. MEN! Om jeg legger PC'en ned på siden, slik at den ligger horisontalt da spretter FPS'en opp til 100 igjen, og maskinen slutter å pipe! Jeesus, noen som har IDEA? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Har du ein løs 6pin-kontakt inn til skjermkortet? Korleis vil du beskrive lyden? Digital BIOS-ish eller som ein mekanisk friksjon? Lenke til kommentar
CCola Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Hmm.. En konstant digital biosish lyd ja.. Skal sjekke ALT av kontakter osv nå. Takk for svar! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Sjekk om det kommer ifra skjermkortet. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Okei, nå har jeg sjekket alt av kabler osv, og alt var som det skulle.. Lyden kommer ikke ifra skjermkortet. Klarer ikke heelt å høre, men det er fra enten 2 mulige vifter, eller harddisken. Lager harddisken en slik pipelyd? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Om harddisk kræsjer så ville du høyrt ein klikkelyd og mindre frekvent lyd. Det er nok trolig hovedkortet som streiker, men jeg ville ikke vurdert det nå. Hold på GPU-viften og evt. HK-viften. Om det ikkje er løysningen så må du vurdere CPU-viften, men den må du aldri stanse i fart. Edit: Eg ville ikkje stoppet CPU-viften i den faren at temperaturen kan bli for høy. Endret 9. januar 2009 av Blomsterbob Lenke til kommentar
CCola Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Viftene går som de skal ser det ut som.. Og akkurat nå prøvde jeg å kjøre CS igjen. Spilte i 30sek før det stoppa helt opp, og jeg hørte samme lyd (på CS) om og om igjen. Jeg fikk dog sett et bilde rett før jeg ctrl-alt-del'et ut av spillet, og da hadde jeg 22000MS, og 20 FPS. Er det ingen måte det er konkret mulig å finne ut hva som er galt? Lenke til kommentar
CCola Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Okei, jeg ble lei av pipinga og har rett og slett koblet fra lyden. Tror nok den kommer fra det elektroniske som er koblet til hovedkortet via den lille speaker kontakten man kobler i. Det ble iallfall stilt når jeg tok ut den. Er det hovedkortet det er noe galt med da? Eller kan det være noe annet som er koblet PÅ hovedkortet liksom? Altså.. ALT? Takker for svar! Lenke til kommentar
HammerBro Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hvis du mistenker at du har et problem med harddisken kan du ta et søk etter feil med HDtune. Har dessverre ingen andre erfaringer med programmet annet enn at jeg fikk vite at jeg hadde en "frisk" HD. Last ned: http://www.hdtune.com/ Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Har du ein løs 6pin-kontakt inn til skjermkortet? eneste jeg har hørt piper sånn er 6-pin til gpu. du har ikke en annen 6 pin du kan prøve som fulgte med skjermkort? Lenke til kommentar
CCola Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Hvis du mistenker at du har et problem med harddisken kan du ta et søk etter feil med HDtune. Har dessverre ingen andre erfaringer med programmet annet enn at jeg fikk vite at jeg hadde en "frisk" HD. Last ned: http://www.hdtune.com/ Fikk også at jeg hadde frisk HD. Vet du/noen andre om lignende programmer for CPU/GPU? Det hadde vært meget hjelpsomt. Leifeinar: Har ikke her nei.. Ikke som fulgte med skjermkortet iallfall. Eneste er jo en annen fra strømforsyningen. Men nå restarter sikkert maskinen snart! Lenke til kommentar
CCola Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Okei! Nå tror jeg at jeg har funnet løsningen! Pipingen kom rett og slett av fordi CPU'en var for varm! Og dette fordi en av festene på stock-vifta var blitt løs, og CPU'en ble dermed for varm. Jeg har bestilt ny kjøler, så jeg kan skrive senere om problemet ble løst om det er behov for det. Det er dette jeg tror iallfall. Testet det ved å kjøre CS og å holde kjøler ned mot CPU'en med fingeren, og det hjalp endel. Nå skjønner jeg også hvorfor det ble bedre om jeg la PC'en horisontalt ned på gulvet. Men som sagt, har bestilt nytt kabinett, kjølepasta, og ny kjøler til CPU. Men, jeg har ett spørsmål da: Kan CPU'en ha blitt skadd siden jeg hadde maskinen på mens det biipet til den slo seg av? Og er det noen måte å sjekke opp dette på? Takk takk for alle svar! Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Forundrer meg ikke at pipingen forsvant når du la ned maskinen da ja. Når du har byttet kjøler, kjør f.eks noen tunge programmer som Prime95/Orthos osv. og se hva som skjer. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Jess, 3DMark06 fungerer også greit vil jeg tro? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå