tørrfisk Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Begge cd spillerne i min X3 gikk til skogen samtidig av ukjent grunn. De måtte skiftes ut og jeg måtte betale full pris hos bilforhandler (som jeg også kjøpte bilen hos). Bilen er 4 år gammel og forhandleren mener derfor at jeg ikke har reklamasjonsrett, siden garantien er på 3 år. Har jeg krav på å få refundert beløpet jeg betalte? Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Bilstereo, uansett om det er ferdig montert eller ettermontert, har man i Norge 5 års reklamasjonsrett på. Jeg vil si du har krav på å få fremsatt dette som en reklamasjonsak, så er det opp til produsenten av anlegget å vurdere om det skal dekkes eller ikke. Mest sannsynlig vil du få dette dekket etter min oppfatning. Refundert beløp får du ikke, men reparert eller byttet i nytt skal du. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Spørs litt hva som er feil. Selv på hjemmestereo defineres laseren som en slitedel, som ikke omfattes av reklamasjonsretten, men en garanti dekker som regel dette. Dersom det er feil på en del som er tenkt å vare "evig", skal reklamasjonsretten dekke. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 har du hørt om den velkejnte videospiller dommen zanta? reklamasjonsretten på et produkt gjelder hele produktet ikke deler av dette. med det hendige unntaket av batterier. en laser som er en essensiell del av cd-spiller/dvd-spiller omfattes av den generelle reklamasjonsretten på produktet. som i dette tilfellet er 5 år. denne saken hadde antagligvis passet bedre i forbrukerrett delen av forumet. Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Dette var gode nyheter. Spilleren er proprietær BMW (integrert i dashen). Skal prøve å kreve verkstedet for utlegget mitt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 har du hørt om den velkejnte videospiller dommen zanta? reklamasjonsretten på et produkt gjelder hele produktet ikke deler av dette. med det hendige unntaket av batterier. en laser som er en essensiell del av cd-spiller/dvd-spiller omfattes av den generelle reklamasjonsretten på produktet. som i dette tilfellet er 5 år. denne saken hadde antagligvis passet bedre i forbrukerrett delen av forumet. Har hørt om den, ja, men den betyr ikke at "reklamasjonsretten på et produkt gjelder hele produktet ikke deler av dette": Slitedeler som bremseskiver på en bil, luftfilter i en varmepumpe, etc, omfattes selvsagt ikke, og det blir et definisjonsspørsmål om laseren, som er en aktiv komponent, omfattes. Jeg har diskutert dette med feilmottaket på Elkjøp for et par spillere, og har endt opp med å kassere den gamle spilleren mot en veldig god pris på en ny. Uansett, det er bryet verdt å prøve, kanskje BMW er mer samarbeidsvillige enn Elkjøp... Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 bremseskiver og luftfilter kan ikke sammenlignes med en laser i en cd-spiller. iallefall ikke her. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 har du hørt om den velkejnte videospiller dommen zanta? reklamasjonsretten på et produkt gjelder hele produktet ikke deler av dette. med det hendige unntaket av batterier. en laser som er en essensiell del av cd-spiller/dvd-spiller omfattes av den generelle reklamasjonsretten på produktet. som i dette tilfellet er 5 år. denne saken hadde antagligvis passet bedre i forbrukerrett delen av forumet. Fkjl dekker batterier også, like mye som den dekker banaer og pærer. Spørsmålet blir bare hvor lang reklamasjonstid en skal ha og hva en kan forvente seg av varen. Batterier, feks til bærbare har 2 år så vidt jeg husker fra FTU. har du hørt om den velkejnte videospiller dommen zanta? reklamasjonsretten på et produkt gjelder hele produktet ikke deler av dette. med det hendige unntaket av batterier. en laser som er en essensiell del av cd-spiller/dvd-spiller omfattes av den generelle reklamasjonsretten på produktet. som i dette tilfellet er 5 år. denne saken hadde antagligvis passet bedre i forbrukerrett delen av forumet. Har hørt om den, ja, men den betyr ikke at "reklamasjonsretten på et produkt gjelder hele produktet ikke deler av dette": Slitedeler som bremseskiver på en bil, luftfilter i en varmepumpe, etc, omfattes selvsagt ikke, og det blir et definisjonsspørsmål om laseren, som er en aktiv komponent, omfattes. Jeg har diskutert dette med feilmottaket på Elkjøp for et par spillere, og har endt opp med å kassere den gamle spilleren mot en veldig god pris på en ny. Uansett, det er bryet verdt å prøve, kanskje BMW er mer samarbeidsvillige enn Elkjøp... Nå definerer ikke loven noe som slitedeler, ei heller utelater noe på slikt grunlag, så hvor du har ordet slitedeler = untatt reklamasjonsrett fra, det aner jeg ikke. Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Nå definerer ikke loven noe som slitedeler, ei heller utelater noe på slikt grunlag, så hvor du har ordet slitedeler = untatt reklamasjonsrett fra, det aner jeg ikke. Jeg er også av den oppfatning at ting som defineres som slitedeler, ikke er dekt av garantien i utgangspunktet. Så det er ikke lovfestet? Skal til forhandleren på mandag. Skal holde dere oppdatert om hvordan det går. Takker for all hjelp så langt Det er virkelig folk som har peiling her. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Nå definerer ikke loven noe som slitedeler, ei heller utelater noe på slikt grunlag, så hvor du har ordet slitedeler = untatt reklamasjonsrett fra, det aner jeg ikke. Jeg er også av den oppfatning at ting som defineres som slitedeler, ikke er dekt av garantien i utgangspunktet. Så det er ikke lovfestet? Skal til forhandleren på mandag. Skal holde dere oppdatert om hvordan det går. Takker for all hjelp så langt Det er virkelig folk som har peiling her. Hva garantien sier er for så vidt irrelevant, det er et supplment som skal gi bedre rettigheter enn de lovfestete. Jeg antar (les: antar) at noen "smarte" forhandlere fant opp begrepet slitedeler, og så brukte det slik at det ble en myte. I forbrukerkjøpsloven så er det irrelvant om jeg kjøper et batteri til Nikon kameraet mitt, eller om jeg kjøper en 8800 arte, begge er dekket av lovet, men det er forskjell i hva jeg kan forvente av de to. Dog er det ikke slik at den ene gjenstanden ikke er "dekket" med reklamasjonsrett, og andre er det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå