Gå til innhold

Hva er Linux?

Anbefalte innlegg

Ok...jeg så denne filmen på YouTube nettopp:

Og det slo meg...hva er egentlig Linux? Ja, jeg vet det er et gratisopperativsystem som er veldig populært å bruke selv om det bare har noen få prosent brukere på verdensbasis så skjønner jeg ikke hva som er så bra med det.

Hvorfor er det bedre enn Mac?

Endret av CP-Monkey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er Linux?

- se min egen post og Smif sin ang emnet.

- er et fullstendig feil spørsmål. Bør heller være "Er linux bedre enn OS X for meg?" og så kan du starte å teste sjøl, i steden for å plage oss her med spørsmål vi ikke kan svaret på siden vi ikke vet hva du krever av ditt operativsystem :p

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Linux er, teknologisk sett, ikke noe dårligere, i noen tilfeller bedre, enn Windows og MacOS. I praksis er det et fullverdig alternativ om du i linux har tilgang til software som kan gjøre det du vanligvis bruker en datamaskin til. På enkelte områder har du et større utvalg av software til linux enn til andre plattformer. På andre områder er Windows og Mac overlegne (f.eks videoredigering, bildebehandling).

Det er også et "politisk" aspekt. Linux er ikke et "gratisoperativsystem", det er fritt, åpent, og har en lisens som sørger for at det vil fortsette å være slik for all framtid.

Som du kanskje skjønner, så er det ikke mulig å bestemme, objektivt sett, om et OS er bedre enn et annet.

Lenke til kommentar

DU eier Linux like mye som alle andre, det er DIN programvare. Dette betyr at vi som mennesker jobber sammen mot nye høyder, i steder for såkalt 'stolpeinnovasjon' der en rekke utviklere sitter hver for seg og gjør akkurat det samme (og til tider med samme middelmådige resultat) - tenk kommersiell (og konvensjonell) programvareutvikling.

...denne gjennomsiktigheten (du har jo innsikt i alt av kildekode osv) gjør det jo også fantastisk mye deiligere å jobbe med som (hobby)tekniker, og du kan også vite med sikkerhet hva programmet gjør (f.eks. hvorvidt det sendes bruksrapporter, trigges popups eller hva det måtte være i tillegg til det du forventer programvaren skal gjøre).

Lenke til kommentar
Ok...jeg så denne filmen på YouTube nettopp:

Og det slo meg...hva er egentlig Linux? Ja, jeg vet det er et gratisopperativsystem som er veldig populært å bruke selv om det bare har noen få prosent brukere på verdensbasis så skjønner jeg ikke hva som er så bra med det.

Holdt seminar på TG08 om akkurat dette spørsmålet. Er et seminar på 2 og en halv time ca, og dekker det meste av Linux som desktop og hvilke fordeler det har ovenfor Windows.

http://www.hardware.no/artikler/film_innforing_i_linux/51325

Lenke til kommentar

en par kommentarer.

@CP-Monkey

det er ikke et operativsystem men en kjerne i en operativsystemfamilie (GNU/Linux). "Mac" er heller ikke et operativsystem. jeg går utifra du dermed mener «hvorfor er [GNU/Linux operativsystem] bedre enn [Mac OS X]», noe det ikke er. alle operativsystem har sine styrker og svakheter. til noe bruk er GNU/Linux operativsystem bedre enn Mac OS X, til andre ting er Mac OS X bedre.

@Sokkalf^

det - såfremst vi mener de mest populære GNU/Linux operativsystem - ér faktisk et gratis operativsystem. dersom vi mener Linux så er det også et gratis stykke programvare.

Lenke til kommentar
@Sokkalf^

det - såfremst vi mener de mest populære GNU/Linux operativsystem - ér faktisk et gratis operativsystem. dersom vi mener Linux så er det også et gratis stykke programvare.

Det kan være gratis, eller det kan koste penger. Som regel er det jo nettopp gratis, men det er ikke skrevet i stein at det ikke kan koste penger, det er rett og slett ikke det som er poenget verken med Linux eller GNU. Jeg bare påpeker at det finnes en forskjell på freeware og free software (hvor "free" i førstnevnte betyr gratis, men i sistnevnte betyr fri).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...