panzerwolf Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (Mulig denne skulle vært i "Ny PC"-kategorien, men nå skal jeg endelig sette opp en maskin med Linux som hovedmål så da føler jeg det er best å spørre her) Nå som Wine er i versjon 1.0 og Virtuabox støtter 3D bedre og bedre, er det vel på høy tid å gjøre noe seriøst ut av mine årelange Linux-planer. Når økonomien i tillegg er på bedringens vei, vurderer jeg å investere i litt HW før regningene tar alt igjen Men, jeg trenger råd for å få alt til å gå så knirkefritt som mulig til valg av plattform. Det jeg trenger er CPU, hovedkort (m/ minne) og skjermkort. Ser for meg en løsning fra AMD pga pris/ ytelse samt at jeg ønsker å støtte AMD litt siden de sliter. Men er Intel en langt bedre løsning, kan jeg gjerne sikte meg inn på det også. Skal ikke ha det beste av det überbeste, men holder jeg meg til 4-5 høvdinger bør jeg ha råd til ny PSU også. CPU Ønsker firekjerner rett og slett fordi Linux skalerer bra på flere kjerner og mtp. potensielle virtuelle maskiner vil dette være en fordel. Så denne bare velger jeg ut i fra pris/ ytelse. Hovedkort Her er jeg usikker ettersom de består av så mange komponenter gjerne fra forskjellige leverandører. Aller helst ville jeg hatt et med AM2+ og PCI-X grunnet et SCSI-RAID-kort jeg har. Er dog usikker på om jeg kommer til å bruke dette kortet (Dell PERC 320) da det ikke går så bra med Seagate-diskene jeg har til det. Uansett, sliter med å finne komboen AM2+, PCI-X og AMD790-brikkesettet. Støtte for Crossfire eller SLI eller ikke en nødvendighet. Men jeg ser enkelte hovedkort med integrert skjermkort søtter Hybrid Crossfire og at det står kun Vista. Vet noen om Linux støtter/ vil støtte dette? I såfall er det mulig jeg venter med skjermkort og kjører det integerte inntil videre. Skjermkort Heller mot AMD/ ATI pga deres kraftige økning i Linux-støtte. Men er og kommer Nvidia til å holde seg best går jeg gjerne for det. Radeon 4850/70 ser ut til å gi mye for pengene. Kommer til å kjøre 64-bit OS, i første om gang Ubuntu (bombe...) da jeg kjenner den distroen best. Diskene til /, /home, swap og lager for virtuelle maskiner og annet snacks, vil være på SCSI (har også et Adaptec 29160N). Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Gå for mest mulig intel med unntak av skjermkort, hvor jeg anbefaler AMD/ATI. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Når det gjelder HW til linux kan du etterhvert velge nesten hva du vil. Det "viktige" for en linux maskin er hastigheten på cpu /ram og selvfølgelig disken. Grafikkortet har lite å si. Men med wine har det noe å si igjen. Har selv bla. intel q6600 og 4870 som fungerer flott. Støtte for to grafikkort kommer om ikke så alt for lenge. Virtualbox støtter kun eksperimentell opengl, altså lite praktisk du kan bruke dette til foreløpig. Konklusjonen er enkel: Linux krever ingen spesiell hardware, amd/ati fungerer 100%. Resten av anbefalinger blir altså en hardware diskusjon uten linux som et argument. Mer spesiell hw kan kreve litt mer fokus (tv-kort, avanserte lyd-kort osv.) Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Takker for svar! Fant et hovedkort til Intel som har støtte for PCI-X, så mulig jeg går for det, men får se an pris/ ytelse også når det nærmer seg. Når det gjelder mer spesiell HW, har jeg noe av det fra før, men skal ikke kjøpe noe nytt, så det får briste eller bære. Hvor mye minne bør jeg går for? Har tenkt på 4GB (hvorav kanskje 2 til virtuell maskin), men kan godt vurdere mer om det trengs. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) 4gb "holder" til ubuntu. Jeg har det selv og fungerer bra medvirtuelle maskiner også. Tror du skal ha en del å finne på før du trenger mer enn 4gb. Men minne er billig så skader aldri med mer, iallefall ikke hvis du konstant skal kjøre 2gb til en virtuell maskin. Endret 12. januar 2009 av Smif Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Ja, mulig jeg må ha en virtuell kjørende en stund for å få ferdig noe gamle videoredigeringsprosjekter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå