Gå til innhold

Virtualisering - Kjøre WinXP i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei!

For flere år siden kjørte jeg Windows XP i GNU/Linux gjennom VMware, og nå kunne jeg tenke meg å gjøre det samme siden jeg hater å måtte boote Windows for å sjekke noe der (noe jeg svært sjelden trenger), men jeg lurte på om det finnes noen gratis/frie-alternativer til VMware som gjør jobben? Gjerne noe som ligger i repositoriene til Ubuntu, og gjerne noe som kan kjøre Windows 7.

Takk.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville bare også gi tommelen opp til VirtualBox. Har utelukkende brukt dette virtualiseringsprogrammet min tid med Ubuntu, og nå når 2.1 støtter 64bit OS og eksperimentell 3D er det bare enda bedre.

Vet og at du får VMWare Server til *nix, og dette er og gratis. Hvis det skulle være av interesse å forsatt bruke VMWare.

atlef.

Endret av atlef
Lenke til kommentar

Glimrende, tusen takk for tips. VB funker utmerket. Lastet ned siste versjon fra nettsiden, null problem siden det var en .deb for Ubuntu 8.10 :)

Måtte bare legge til en linje i /etc/fstab for å få USB til å fungere, som det er beskrevet her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=946268

Driver å laster ned Windows 7 Beta. Har lest at den skal fungere i VB, og at man også kan klare å legge inn "Guest additions". VB skal vel liksom støtte HW-3D, og det må vel fungere for at Windows 7 skal bli noe særlig å se på. 3D fungerer glimrende i Ubuntu (NVIDIA) så håper det fungerer i Windows 7.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Spilling går meget dårlig/tregt pga. manglende grafikkstøtte. Den nyeste VirtualBox støtter eksperimentelt openGL men direktX vil ikke fungere..... enda.

De jobber nemlig med saken :)

Og ja, du må installere windows på nytt. Virtualisering betyr at du få en helt ny pc inni OS'et ditt. Putter du inn XP cden din og booter den virtuelle pc'en starter xp installasjonen.

Lenke til kommentar

Da var Windows 7 Bete oppe også (screenshot). Måtte installere "Guest Additions" i Vista-kompitabel-modus og kjøre installasjonen som administrator. MS har som kjent delt ut gratis-utgaver med CD-key som er gyldig til august.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...