Gå til innhold

Begynner å bli lei. Innvandrere og bråk

Anbefalte innlegg

Det er dobbelt så mange ikke-vestlige innvandrere som begår kriminelle handlinger, men det er fortsatt bare en liten brøkdel av alle innvandrere som gjør det. Det er 2-3 av tusen nordmenn, og 5-6 av tusen ikke vestlige innvandrere. Det vil si at det 995 av tusen innvandrere som ikke er kriminelle.

Geir :)

Her skiller du mellom vestlig og ikke-vestlige innvandrere, hvorfor det?

Etter min mening er muslimske innvandrere overrepresentert på pøbel-statistikken. Jeg er ingen rasist, jeg er for innvandring, men jeg synes det er skremmende at et par av argumentene fra american history x faktisk gir litt mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

La meg sitere min kjære frauolainen;

- Fighting for peace is like fucking for virginity.

http://www.dagbladet.no/2009/01/12/nyheter...ptoyer/4336209/

Faen meg ikke syndt i de. Skulle faen meg ha stått der dobbelt så lenge om det hadde vært opp til meg, de jævla pøblene. De kommer til å få et klapp på skuldra før de får gå fri. Ingen straff annet enn den garasjen der, så såpass får de faen meg tåle etter å ha ramponert hovedstaden.

Lenke til kommentar
Det er dobbelt så mange ikke-vestlige innvandrere som begår kriminelle handlinger, men det er fortsatt bare en liten brøkdel av alle innvandrere som gjør det. Det er 2-3 av tusen nordmenn, og 5-6 av tusen ikke vestlige innvandrere. Det vil si at det 995 av tusen innvandrere som ikke er kriminelle.

Her skiller du mellom vestlig og ikke-vestlige innvandrere, hvorfor det?

Etter min mening er muslimske innvandrere overrepresentert på pøbel-statistikken. Jeg er ingen rasist, jeg er for innvandring, men jeg synes det er skremmende at et par av argumentene fra american history x faktisk gir litt mening.

Fordi statistikkene viser et markert skille mellom de to gruppene. Vestlige innvandrere er ikke mer kriminelle enn nordmenn (i noen tilfeller endog mindre), ikke-vestlige er det desverre. Det er en relevant problemstilling. Slår man vestlige og ikke-vestlige innvandrere sammen "pynter" man på tallene.

Det skal dog understrekes at en del av forskjellen kan forklares demografisk. En del av disse innvandrergruppene domineres av unge menn med lav inntekt, altså samme sosiale grupper som er overrepresentert også blandt nordmenn. Korrigere man for det så blir forskjellen mindre, men fortsatt reell.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Send dem hjem igjen! De har ingenting her å gjøre når de oppfører seg slik. Stopp all innvandring, visst ikke kommer norge til å bli en muslimsk stat innen 15 år.

Vel, om bildet er mulig en smule mer nyansert en som så er det forsatt grunn til bekymring.

Hevder innvandrerne kommer i flertall i 2029

Oslo vil ha en overvekt innvandrere innen 20 år, hevder Human Rights Service. De anklager Statistisk sentralbyrå for å sminke innvandrerprognosene når de ikke løfter fram dette.

08a1-19_44035q.jpg

I en ny rapport som ble lagt fram i går, hevder Hege Storhaug og Rita Karlsen i Human Rights Service (HRS) at Statistisk sentralbyrå (SSB) lar andre hensyn gå foran plikten til å levere tall og analyser så objektivt som mulig. HRS har ved bruk av tallene til SSB kommet fram til at Oslo vil ha en overvekt innvandrere – mennesker som ikke er etniske norske – innen år 2029. Human Rights Service sår i en kronikk i Dagsavisen i dag tvil om innvandringen er økonomisk lønnsom. HRS hevder at 55 prosent av sosialbudsjettet i hovedstaden går til ikke-vestlige innvandrere. HRS frykter at konsekvensen av et Oslo der innvandrere er i flertall kan gå på bekostning av verdier som likestilling, likeverd, religiøs frihet og ytringsfrihet.

Lenke til kommentar

Oslo's befolkning er på ca 575 000 mennesker. Av dem er 25% innvandrere, altså ca 145 000, og dermed 430 000 etnisk norske.

Om vi antar at den etnisk norske befolkningen er konstant betyr det at innvandrerbefolkningen må tredoble seg for å nå samme antall, det vil si å øke med rundt 300 000 på 20 år. Det er 15 000 årlig, fordelt på innvandring og fødselsoverskudd.

Kan det skje? Kanskje. Om fjoråret var representativt for tallene fremover, så kan det bli en realitet. Nå var fjorårets tall riktignok ekstraordnære, med over 14 000 asylsøkere, mot 5-7000 de siste årene, pluss like mange i familiegjenforening. Det er over 30 000 det, eller en befolkningsvekst på 0,6%. Det er nok ikke flere enn vi ville greid å å integrere, så lenge de ble fordelt jevnt utover befolkningen. Da ville det betydd en ny elev i hver 5. skoleklasse. Eller 2 pr klasse i løpet av hele grunnskolen.

Men det blir de ikke. Utfordringen er fortetningen i deler av Oslo. Norge kan nok ta imot 30 000 innvandrere årlig, men Oslo tåler neppe 15 000 av dem, så lenge de havner i de samme bydelene som de siste årenes asylanter.

Nå er dette en lek med tall. HRS har ikke færre ukjente i sin ligning enn alle andre som spå om fremtiden. Siden størsteparten av innvandringen freover er asylsøkere (edit: siden vi kan anta at finanskrisen bremser arbeidsinnvandringen) og i neste omgang familiegjenforening, står og faller resultatet på utviklingen av asyltallene.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Dette er den romantiske versjonen Geir, selv om du uttaler at det kan skje hvis fjorårets rekord innvandringen forsetter har vi ingen klare indikasjoner (annet en antagelser) på at innvandringen til Norge vil bremse. HRS kommer også med uttalelser som tilsier at SSB ikke fremlegger disse tallene da de er "kjøpt og betalt" om dette stemmer kan vi ikke lenger ta SSB som en seriøs aktør.

Lenke til kommentar

Jeg flyttet fra Oslo for 15 år siden, men kan desverre ikke skryte på meg at det var på grunn av innvandringen.

At du synes min fremstilling er "romantisk" kan jeg leve med, Robert (eh). Normalt strever jeg etter å være realistisk i min omgang med statistikkene, hverken romantisk eller pessimistisk. Jeg baserer meg forøvrig på UDI's tall.

Er det i kronikken i papirutgaven HRS beskriver SSB som "kjøpt og betalt"? (Jeg finner det ikke i artikkelen i nettutgaven i farten.) I så fall, kan du poste hele setningen/avsnittet i sin sammenheng?

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt ikke noe å skyte av heller Geir?! Jeg synes det også er leit at mange gir opp, men har selv følt de negative aspekter ved ukontrollert innvandring og skjønner hvorfor folk ikke oker mer. Å være en romantiker bør ikke nødvendigvis være negativ i alle sammenhenger, men en dose realisme bør alltid følge med. Dette med "kjøpt og betalt" var ikke fremlagt i klarttekst, men det lå mellom linjene, i feks disse sitatene:

SSB virker politisert. Byrået trekker i en retning i synet på innvandring – at det ikke er et problem at innvandrerbefolkningen øker, sier de to når Dagsavisen ber dem utbrodere kritikken.
Vi synes det er merkelig at SSB selv ikke lanserer slike tall, brutt ned på byer og andre enheter. Oslo, som i dag har over 21 prosent ikke-vestlige innvandrere, vil få over 50 prosent i løpet av 20 år. Drammen vil følge like etterpå. Dette får vi fram ved hjelp av SSBs tall, men SSB går ikke ut med det.
Når selv det høyeste alternativet til SSB ligger under de siste årenes reelle innvandring, er det klart at noe ikke stemmer. Det høyeste alternativet synes å være det mest realistiske. Men burde ikke det være litt sånn "wow, det var høyt", spør Karlsen og Storhaug.

Et annet aspekt er de sosiale forskjellene som bare blir større og større.

HRS hevder at 55 prosent av sosialbudsjettet i hovedstaden går til ikke-vestlige innvandrere. HRS frykter at konsekvensen av et Oslo der innvandrere er i flertall kan gå på bekostning av verdier som likestilling, likeverd, religiøs frihet og ytringsfrihet.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...