DusteLars Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Jeg har tenkt til å ta lett lappen. Så lurte jeg på om det er mulig å kjøre 125ccm atv på lett lappen? Har lest litt her og der, men ikke funnet noe ordentlig svar. Kansje noen her som har peiling? Lenke til kommentar
War Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Ja. Det er det som er "lettlappen" Det er ikke kubikkcm som avgjør det men HK 125 cc 16HK trur jeg, da er det også lov med 60cc 16HK selv om det neppe finnes. Lenke til kommentar
DusteLars Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Så grensa er 125ccm, 16hk, 150kg? Så må den vel selvfølgelig være registrert som lett-sykkel. Lenke til kommentar
Petter Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Ja.Det er det som er "lettlappen" Det er ikke kubikkcm som avgjør det men HK 125 cc 16HK trur jeg, da er det også lov med 60cc 16HK selv om det neppe finnes. man får 50cc med opptil 28hk Endret 10. januar 2009 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
War Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) man får 50cc med opptil 28hk Ja men ikke registrert som moped i norge!I tyskland kjører man moped med 50cc-80cc med opptil 28hk Med 50cc med 28hk hadde du rullet ut som mellomtung sykkel fra biltilsynet. Det som man kjører med mellom 18-21år. Endret 10. januar 2009 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
DusteLars Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Flere synspunkter eller meninger? (Så grensa er 125ccm, 16hk, 150kg? :?) Endret 9. januar 2009 av DusteLars Lenke til kommentar
mjo101 Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Flere synspunkter eller meninger? (Så grensa er 125ccm, 16hk, 150kg? :?) 15 hk mener jeg det er .. Man får bare 50 cc med 28 hk som er lagd for bane. Har selv en yamaha crosser som har 32 hk og den er 80 cc og litt trimmet. Men aldri i livet om jeg hadde greid og fått det i yamaha tzr`en min, den kan jeg vel greie og presse opp i 12-13 hk med sylinder. Lenke til kommentar
DusteLars Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Men er det noen begrensning på tyngda? jeg har hørt 150kg. max... Er det noen som kan fortelle meg hvilke av de viktigste spesifikasjonene kjøretøyet må være innenfor for å kunne registreres som lett-sykkel? En liten oppramsing... Endret 9. januar 2009 av DusteLars Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 slik som jeg har fått med meg reglene på dette så kan en ATV enten registreres som 1. moped 2. traktor eller 3. bil. for type en så er det jo maks 50kubikk og konstruktiv hastighet på 45Km/T(?) som gjelder denne kan jo da kjøres på mopedlappen, for nr 2 trenger man traktorlappen denne har konstruktiv hastighet på 40 hvis jeg husker korrekt og kan komme med forskjellige skilt typer for indikere om den kun har lov å krysse vei eller kan kjøres på vei. så kommer vi til nr 3. denne kan kjøres på vanlig motorsykkel førerkort eller førerkort på bil (klasse B). nå klarer jeg ikke finne kilder på mine påstander her(har leita litt og finner lite til ingenting), det eneste jeg har funnet er flere diskusjoner på forumet som går på ca det det samme og som konkluderer slik som jeg gjorde her Lenke til kommentar
mjo101 Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 slik som jeg har fått med meg reglene på dette så kan en ATV enten registreres som 1. moped 2. traktor eller 3. bil.for type en så er det jo maks 50kubikk og konstruktiv hastighet på 45Km/T(?) som gjelder denne kan jo da kjøres på mopedlappen, for nr 2 trenger man traktorlappen denne har konstruktiv hastighet på 40 hvis jeg husker korrekt og kan komme med forskjellige skilt typer for indikere om den kun har lov å krysse vei eller kan kjøres på vei. så kommer vi til nr 3. denne kan kjøres på vanlig motorsykkel førerkort eller førerkort på bil (klasse B). nå klarer jeg ikke finne kilder på mine påstander her(har leita litt og finner lite til ingenting), det eneste jeg har funnet er flere diskusjoner på forumet som går på ca det det samme og som konkluderer slik som jeg gjorde her Dette høres ut som det stemmer.. mener og ha hørt det samme. Kjøp deg heller en lett sykkel ! Lenke til kommentar
tommyher Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 www.statensvegvesen.no ?? Moped: 2,5hk, 50ccm og 100kg ?? er ikke helt sikker her heller, men noe i den duren. Lett mc: 15hk, 150kg, 125ccm Middels mc: 34kw, 260kg vist eg husker rett Tung: unlimited for å kjøre atv, må du ta m147 sertifikat, m146 er moped. men tror det bare er et lite kurs som skiller de. Før alt er traffikalt grunnkurs, noe som du trenger for å ta alle slaks klasser, alt fra moped til semi-trailer. Moped er omtrent 4-5 timer som er et egent kurs som er på 2-3 dager og rimelig lett (kan være feil) lett mc er 3t teori som heter: mc sikkerhet. deretter teoriprøven, så er det 4 obligatoriske timer som er: 3t praktisk og 1t teori. og vist du trenger fler timer, sier læreren ifra om dette. etter det er det oppkjøring. lett-middels: då er det bare 4timers banekurs (vertfall på max i bergen) så er det 8timers obligatoriske timer (6t kjøring og 2t teori), så er det en ny oppkjøring. er det fra moped til middels mc, må du ta all teorien på lett mc før du kan ta det som er fra lett til middels mc. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 m147 går på 4-hjuls moped. 4-hjulinger som ikke går inn under den kategorien klassifiseres som bil (man kan av an eller annen grunn kjøres på vanlig motorsykkellappen i tillegg til bil lappen) og derfor kan man ikke kjøre det på lett mc lappen. slik jeg har oppfattett det iallefall. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Ja.Det er det som er "lettlappen" Det er ikke kubikkcm som avgjør det men HK 125 cc 16HK trur jeg, da er det også lov med 60cc 16HK selv om det neppe finnes. Her var det mye feil. Svaret er nei, man får ikke kjørt en 125ccm ATV på A1 lappen. Kubikk avgjør jo, på lik linje som hk. Det er 125ccm og 15hk som er grensen. Lenke til kommentar
War Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Editerer da nittedal ikke følger samme regler som resten av landet Endret 11. januar 2009 av War Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) da var da svært til feil informasjon som atpåtil er off-topic. førerkort type A1 er et førerkort som etter foreskriften om førerkort paragraf 3-4 gjelder for: Førerett i klasse A1 gjelder for:1. Lett motorsykkel med eller uten sidevogn. 2. Tohjuls moped. For kjøring i Norge omfatter føreretten i tillegg klasse M kode 147. Dersom mopedens egenvekt er over 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift), må føreren være fylt 18 år. kilde en lett motorsykkel er etter vegvesenets definisjon: Klasse A1 (lett motorsykkel) Denne klassen gjelder føring av lett motorsykkel (slagvolum høyst 125 ccm og effekt på høyst 11 kW) med eller uten sidevogn kilde og 11kW er rimelig nøyaktig 14.75124 Hestekrefter (iallefall i følge omregingsprogrammet på min N82) og som sagt tidligere over 50 kubikk på firhjulingen så må man ha klasse B (eller a tror jeg). fant også en side hos veivesenet som det står følgende på: Hvilken førerrett må jeg ha for å kjøre ATV? Svar: Du må vite hva ATV'n er registrert som og du må inneha førerrett for den førerkortklassen. For å kjøre trehjuls- eller firehjuls motorsykkel, kreves klasse B. kilde spørsmål fire fra toppen og en atv er så vidt jeg vet definert som en 4 hjuls motorsykkel, hvis dee ikke er definert som moped da. *edit* skriveleif og tillegg en liten kommentar til det War sa om mellom og tung motorsykkellappen tatt fra samme side som jeg fant det om lett lappen: Klasse A (tung motorsykkel) Gjelder føring av motorsykkel generelt (med eller uten sidevogn) dersom du har fylt 21 år eller har hatt klasse A i 2 år. eller : Gjelder føring av mellomtung motorsykkel (med eller uten sidevogn) dersom du ikke har fylt 21 år og heller ikke har hatt klasse A i 2 år. En mellomtung motorsykkel har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg. Klasse A gir førerrettighet også for: * moped * snøscooter med eller uten tilhengersledes hvis førerkortet er utstedt før 1. juli 2006 * tilhenger til motorsykkel (med slagvolum over 125 ccm) godkjent for trekking. Endret 9. januar 2009 av stich_it Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Jeg har tenkt til å ta lett lappen. Så lurte jeg på om det er mulig å kjøre 125ccm atv på lett lappen? Har lest litt her og der, men ikke funnet noe ordentlig svar. Kansje noen her som har peiling? Hei Nei, det kan du ikke. Men du kan kjøre en atv med 50ccm, vekt under 150kg og regga som moped. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 www.statensvegvesen.no ?? Moped: 2,5hk, 50ccm og 100kg ?? er ikke helt sikker her heller, men noe i den duren. Lett mc: 15hk, 150kg, 125ccm Middels mc: 34kw, 260kg vist eg husker rett Tung: unlimited for å kjøre atv, må du ta m147 sertifikat, m146 er moped. men tror det bare er et lite kurs som skiller de. Før alt er traffikalt grunnkurs, noe som du trenger for å ta alle slaks klasser, alt fra moped til semi-trailer. Moped er omtrent 4-5 timer som er et egent kurs som er på 2-3 dager og rimelig lett (kan være feil) lett mc er 3t teori som heter: mc sikkerhet. deretter teoriprøven, så er det 4 obligatoriske timer som er: 3t praktisk og 1t teori. og vist du trenger fler timer, sier læreren ifra om dette. etter det er det oppkjøring. lett-middels: då er det bare 4timers banekurs (vertfall på max i bergen) så er det 8timers obligatoriske timer (6t kjøring og 2t teori), så er det en ny oppkjøring. er det fra moped til middels mc, må du ta all teorien på lett mc før du kan ta det som er fra lett til middels mc. Uthevede felt er rettet litt på Vet ikke riktig om det er noen vektgrense, men mopeden jeg hadde veide vel 111kg (?) startklar (03´Derbi GPR50R) Grensen går vel på 34 eller 36hk? Aktså ikke KW Dette innlegget er kun ment som konstruktiv kritikk, og jeg er som sagt ikke 100% sikker i min sak, så fint om noen kan bekrefte/avkrefte. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Pluggen: moped har maksvekt på 150kg(minus batterienes vekt ved eldrift) iallefall før du er 18 så vidt jeg kan finne ut. mellomtung sykkel har ikke mer en 25kW(som er 33,52555 hk), så står det i foreskriften om førerkort. §2-2 punkt 2 2. Mellomtung motorsykkel: Mellomtung motorsykkel er en motorsykkel som har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg når motorsykkelen ikke defineres som lett motorsykkel. Lenke til kommentar
andre her Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 slik som jeg har fått med meg reglene på dette så kan en ATV enten registreres som 1. moped 2. traktor eller 3. bil.for type en så er det jo maks 50kubikk og konstruktiv hastighet på 45Km/T(?) som gjelder denne kan jo da kjøres på mopedlappen, for nr 2 trenger man traktorlappen denne har konstruktiv hastighet på 40 hvis jeg husker korrekt og kan komme med forskjellige skilt typer for indikere om den kun har lov å krysse vei eller kan kjøres på vei. så kommer vi til nr 3. denne kan kjøres på vanlig motorsykkel førerkort eller førerkort på bil (klasse B). nå klarer jeg ikke finne kilder på mine påstander her(har leita litt og finner lite til ingenting), det eneste jeg har funnet er flere diskusjoner på forumet som går på ca det det samme og som konkluderer slik som jeg gjorde her du har rett på nr 2 det veit eg for eg holder på med traktor lappen nå Lenke til kommentar
HondaOlav Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) man får ikke kjørt en 125ccm ATV på A1 lappen.Kubikk avgjør ? 125cc og "kubbik" er ikke det samme ulla? Man får kjøre en 125 ccm ATV så lenge den ikke har over 15-16hk Man kan også kjøre en 250ccm ATV så lenge den heller ikke har over 15-16hk KW var grensen da jeg tok lappen og ikke CCm 16-32 og uendelig som lett mellom og tung Kjøpte en honda shadow med 32HK 600CCm kunne også kjøpe en honda med 800CCm pga den hadde under 33HK ccm og cubikk er det samme ja. 15 hk er grensa, det samme gjelder antall ccm, 125 er max. Man får ikke kjøre 250ccm med 15 hk, fordi det er for mye ccm. Det er mye forskjell på mellomtung-, tung- og lett- lappen, du kan kjøre en 200ccm med 34hk, eller f.eks. en 600ccm med 34 hk på mellomtung, dette gjelder ikke lett-mc, de kan ha max 125ccm slagvolum og max 15 hk. Endret 11. januar 2009 av HondaOlav Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå