Trond-Eirik Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Heisann Har en HTPC med en 500GB disk. Har lyst på mer ytelse og mer stillegående disk. Vil også teste ut Windows 7. Tenkte jeg skulle slå dette sammen og beholde den gamle disken (og hele HTPC oppsettet), og installere Windows 7 på en SSD disk. I første omgang vil kun den disken være i bruk. Når ting fungerer planlegger jeg å bruke SSD disken til Windows 7 og programfiler, mens jeg bruker den gamle 500GB disken til å lagre tv-opptak m.m. Ønsker å holde et litt fornuftig budsjett, la oss si maks 1500, helst mindre. Jeg vil ikke gjennomføre dette for enhver pris. Om det ikke finnes en SSD disk innenfor prisklassen som er bra til formålet så avventer jeg heller (og bruker en billig tradisjonell disk til testingen) Ser for meg en disk på rundt 30GB++ Er det noen som kan anbefale en disk? TEK Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Vent noen dager til det kommer tester av Ocz Vertex serien. Hvis de holder det de lover blir en slik perfekt for deg! Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Enig med whitefire. Et annet alternativ er en Mtron Mobi 3525 eller 3535 (2,5" og 3,5"). For 32GB koster disse ca 1800kr på multicom, og disse er SLC og har god ytelse. 1800kr for en 32GB SLC SSD skal du vente en stund på, så dette er egentlig et veldig godt kjøp, men båndbredden er lavere enn hva OCZ core og de andre nye SSDene har. Hvis det du er ute etter fra disken er mer responsivitet i windows, og at programmer åpner raskere, så får du veldig mye utbytte av Mtron Mobi, og i generell bruk er det mulig den blir omtrent like rask som OCZ vertex. Hvis vertex imponerer derimot så kan det være den leverer en del bedre, så hvis du har tid så ville jeg ventet på reviews. Lenke til kommentar
Trond-Eirik Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Tror jeg holder en knapp på en 30GB Ocz Vertex. Litt kjedelig at den ikke er på lager noe sted. Blir ikke gjort noe med det denne helga da :-( Takk for input! Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 For sikkerhetsskyld kommer de med en som er mye raskere senere i år. Mistenker at den blir dyr da den har internt quad raid. Hva nå enn det er. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 For sikkerhetsskyld kommer de med en som er mye raskere senere i år. Mistenker at den blir dyr da den har internt quad raid. Hva nå enn det er. De tar bare 4 av de gamle SSDene og raider de inne i et 2,5" eller 3,5" kabinett... Eller eventuelt på et PCIe kort. Lenke til kommentar
Talgtapp Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg sitter også å lurer på å kjøpe ssd til mitt nye system, men er ikke interessert i å bruke stort mer enn 1500.- Er det noen av de nye hovedkortene som har gode kontrollere eller vil man ikke få utbytte av ssd uten ekstra kort? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Kontrollerne som sitter på hovedkort med Intel ICH 8, 9, eller 10 sørbro KAN ha problemer med å gi god ytelse på SSD. Noen av disse capper topfarten til 60 eller 80MB/s, i andre tilfeller capper de skrivehastigheten og gir maks lesehastighet rundt 100MB/s. Ofte kan dette fikses med firmware oppgradering (bios flash eller kontroller driver oppdatering). Hvis det ikke kan fikses er det fortsatt mulig å få veldig god ytelse fra en SLC SSD med lavere maks overføringshastighet som heller fokuserer på accesstime og random IOPS, derfor vil de gi mye bedre ytelse til oppstart av windows og programmer enn større og billigere SSD som fokuserer på maks kopieringshastighet. Disse koster mye mer pr GB, men i 32GB verson finnes det noen av de som har akseptabel pris (mtron mobi 3500 f.eks. 32gb til 1800 på multicom). (edit, trykkleif) Endret 14. januar 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå