Gå til innhold

Hvor ofte får man reise hjem?

Galexon

Anbefalte innlegg

Hvor ofte får man egentlig reise hjem under førstegangstjeneste?

Jeg bor rett utenfor Stavanger, og om jeg får det som jeg vil, skal jeg nok tjenestegjøre

i nordligere strøk. Jeg er ganske knyttet til hjemstedet mitt, og ønsker derfor å reise hjem så ofte som mulig. Jeg har hørt rykter om at en har så og så mange betalte hjemreiser. Kan man disponere disse som man selv ønsker, selvsagt med hensyn til militære aktiviteter som øvelser osv. ?

Er sjansen stor for at man får reise hjem til jul, om man f.eks tjenestegjør i Hæren?

Søsteren min skal konfirmeres neste vår, får man reise hjem når det er slike spesielle ting, som skjer en gang? Ville jo selvsagt betydd mye for både meg og familien min om jeg var hjemme under konfirmasjonen hennes.

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at du skal tjenestegjøre i Hæren da. Sånn som jeg har det nå så får jeg bestemme i særdeles liten grad når jeg har perm, dette er det troppsjefen som legger opp til. Du har 7 gratis hjemreiser som blir fastsatt av befalet, og en 8 flyreise som du får "bestemme selv". I mitt tilfelle har jeg fått høre at den blir felles den også... Ellers så skal du ha 20 permdager i løpet av året, men det er mer en veiledning, er ikke helt sikker på om du har KRAV på de 20 dagene, men du kan ikke ta de ut som du selv vil.

Når det kommer til konfirmasjon så er det vel det som går under "velferd B". Dvs at hvis det ikke krasjer så alt for gæli så vil du få den permen innvilga. Andre kritiske ting som f.eks. dødsfall og familie som er dødende er "velferd A" som i praksis nesten betyr at du SKAL hjem så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Du har 7 gratis hjemmreiser + 1 velferdsperm (som også er betalt av army'n)

Jeg har vært i militæret i 5 måneder og har hatt 3 hjemreiser.

Tilsammen har jeg hatt godt over de 20 dagene jeg har krav på. De 7 gratis hjemmreisene er det kompani/eskadron eller bataljonssjef som bestemmer, velferdspermen kan du bruke når du vil.. så lenge det ikke kræsjer med viktig utdanning eller øvelser. Du kan også søke om noen dagers perm, men får du den innvilget er det du som må betale og sørge for transport.

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar
Det stilles egentlig ganske strenge krav til når en kan få bruke velferdspermen sin.

Så lenge du har et greit befal og det ikke kolliderer med viktige ting så skal det gå greit. Men "når man vil" var kanskje å ta litt hardt i. Velferdspermen ikke brukes i sammenheng med dødsfall/bryllup osv hvis det er det du tenker på. Det går som velferdsperm type A så den reisen får du sponsa uansett.

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar

Permordninger varierer alt etter tjenestested. Ved litt regning kommer jeg frem til at jeg hadde nesten 100 permdager det året jeg var inne.

edit: men i utgangspunktet har du krav på 21 dager og 7 gratisreiser. De fleste får en ekstra 8. reise, men dette er ikke noe du har kav på (vi fikk den ihvertfall ikke).

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...