Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Praktiske ting man må avklare før et samboerskap?

Anbefalte innlegg

Da er vi uenige, rett og slett. Ikke på alt, langt derifra, men jeg er ikke enig i at man med den største selvfølge skal betale på samboerens lån akkurat som om dette var et vanlig leieforhold. For det er det ikke.

Endret av Snirfle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom en eier leiligheten og den andre kjøper seg inn så mener eg verdistigningen(eller tapet) faller på begge. Dersom den ene eier mens den andre betaler husleie så mener eg at verdistigningen skal tilfalle eier. Men dette kommer litt ann på hvordan man deler det. Deler man alt 50/50% mener eg man også skal dele alt.

Lenke til kommentar

Det er ikke aktuelt for meg å kjøpe meg inn i leiligheten. Banken ville ikke være med på en slik løsning. Så intill vi kjøper oss noe sammen, så har ikke jeg den muligheten.

Om jeg betaler halvparten av lånet, maten, bilen osvosv, eller om jeg betaler "bare" hele bilen, maten, kabeltv osv.osv, spiller jo liten rolle. Vi gjør det som er enklest, at han betaler på huslånet + strøm , mens jeg betaler stort sett alt annet.

Vi har ligget på 11.500 hver i månedlige utgifter. Nå som renta har gått ned såppass mye må vi snart revurdere fordelingen vår, siden han plutselig betaler flere tusen mindre i mnd på huset, mens mine utgifter stort sett er like høye.

Jeg betaler gjerne 50/50, siden vi om vinteren tjener like mye, men nå som fordelingen tipper mer mot 40/60 bør vi vel rette det opp igjen slik at jeg ikke betaler så mye mer enn han.

Må legge til at jeg ikke føler at jeg "taper noe" på å bo hos typen og betale 50/50 selv om jeg ikke får kjøpt meg inn i leiligheten. Jeg hadde jo ikke betalt mindre akkurat for å leie en leilighet og bo der alene , og det er mye kosligere å bo sammen med typen :)

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar

Eg forstår hva du mener. Problemet er som du har opplevd, han får automatisk fradraget og rentebesparelsen. Nå betaler du mer enn hva han gjør. Det han betaler for lånet(huset) er avdrag + renter - fradrag. Med andre ord tipper eg at du har betalt mer en han på fellesen enn hva han har gjort. Og derfor kan det bli tidkrevende å gjøre det slik og måtte regne krone for krone for å sørge for at det er rettferdig.

Dersom man derimot deler de utgiftene som gir andre konsekvenser så er det mye enklere å forholde seg til og det blir automatisk rettferdig ved renteoppgang/nedgang og fradrag(siden du ikke kommer til å eie på papiret må dette gjøres manuelt).

Strømregningen er jo også noe som varierer i forhold til prisindekser og sesong så der kan man tape og vinne alt etter. Det enkleste blir å dele slike ting i to. Med mindre det går fra en felles konto.

Og dette er ofte greit nå. Man er jo sammen, man er glad i vedkommende og pengene er felles allikevel. Men hva med den dagen dere kanskje skal gå hver deres vei? Da er det veldig surt å oppdage at det har vært skjevt fordelt.

Lenke til kommentar

Da kan jeg jo tenke at dersom jeg skulle bodd alene i en leilighet i byen, så hadde jeg måttet betale minst like mye , og fremdeles ikke hatt noe igjen :)

Vi har snakket om å opprette felles konto for regninger og lån og slik, men vil vente til vi kjøper hus sammen . Vi har vært på leting etter hus en stund, men har vel så smått begynt å se på hustegninger og tomter istedet (må være deilig å ha noe helt nytt!)

Han er ikke en som sløser med penger, så om han sitter igjen med 8000 en mnd som han kan sette på sparekonto, får jeg jo nytte av pengene en gang når han finner ut at han f.eks vil kjøpe ny tv, hjemmekino eller noe annet som også kommer meg til gode. Hadde vært litt verre hvis han sløste bort alt han ikke brukte på fellesutgifter på "dritt" :)

Lenke til kommentar
Jeg er på vei inn i et samboerskap med en utrolig nydelig jente, men det er første gang jeg skal bo sammen med en kjæreste permanent og jeg lurte da på hvilke praktiske ting man burde avklare før man faktisk flytter sammen.

Noen tips og erfaringer?

Mnja, i en vilkårlig rekkefølge:

* Det økonomiske er blitt tatt opp av flere. Det er spesielt viktig dersom dere skal anskaffe noe av stor verdi i fellesskap (slik som f.eks. bolig).

* Bli enige om en rekke, tja, skal vi si sentrale spørsmål i livet -- vil dere ha barn? På samme tidspunkt i livet? Ønsker dere å satse på karriere? Har en av dere Drømmen (med stor 'D') i livet som vil kreve store ressurser? Har dere samme smak når det gjelder ting som dere må/vil ha felles sammen (interiør, mat, osv.)? Har du og partneren livssyn som vil komme i konflikt? (religion, abort, osv.).

* Kanskje en tenkepause der dere prøver å legge merke til hverandres styggeste uvaner og tenke over hvordan det blir å se disse uvanene dag inn og dag ut. Noen har allerede vært inne på det -- å bo under samme tak innebærer en rekke justeringer i hverdagen. F.eks. at man ikke lenger har en praktisk mulighet til å si "Nei, i dag vil jeg være helt for meg selv", med mindre man har nok boligareal til å stenge seg selv ute ift. partneren. Vil partneren din akseptere at du regelmessig holder på med ditt (uansett om det er snakk om PS3-spilling, pianotimer, strikking eller sykkelmekking) uten at du vil se/treffe vedkommende på X antall døgn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...