Gå til innhold

[Løst]booter ikke etter install av linux mint?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå finner pc'en disken men GRUB finner ingen kjerne å boote. (finner ikke partisjonen)

Hvordan partisjonerte du disken under installasjon av mint?

Du kan redigere hviken partisjon GRUB skal boot ved å trykke 'e' et par ganger ved grub-menyen eller noe.

Du kan også installere hele GRUB på nytt: Guide her (se nederst under "Konfigurer oppstartmenyen")

Lenke til kommentar

sdb1\boot 150mb

sdb5\ 4000

sdb6\usr 6000

sdb7\var 4000

sdb8\home 66000

sdb9\swap 1000

vet ikke helt hvorfor den hopper fra 1 til 5 mellom boot og \ .får ikke gjort noe med det.?

husker ikke helt hvor mange mb jeg tok på vær.men er vel rekkfølgen som betyr no?

men det jeg gjorde annerledes nå under install var at jeg la oppstart filene på boot partisjonen,dette hadde jeg ikke gjort tidligere(default var hda0eller no).så tror det kan være derfor det ikke ble funnet noe boot.?

Endret av mEhE`
Lenke til kommentar

Grunnen til at den hopper rett til 5 er at 5-9 er logiske partisjoner, altså ikke definert i mbr på disken, men i begynnelsen av en spesiell primær partisjon (extended partition) som inneholder alle de logiske partisjonene (hvis jeg ikke husker helt feil).

Grunnen til at det ikke fungerte første gangen kan f.eks være at grub ikke var installert til mbr eller en partisjon merket "boot".

Tror du skal prøve deg på å installere grub på nytt (det er neppe nødvendig å installere hele systemet igjen).

Lenke til kommentar

prøvde følgene i terminalen:

sudo grub

find /boot/grub/stage1

da kommer det opp (hd1,0)

root (hd1,0) edit:(burde jeg kansje skrive sdb1 her?)

da kommer det ikke opp no

¨

setup (hd1) (sdb1 her også?)

da kommer dette opp:

Checking if "/boot/grub/stage1" exists... yes

Checking if "/boot/grub/stage2" exists... yes

Checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5" exists... yes

Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd1)"... 19 sectors are embedded.

succeeded

Running "install /boot/grub/stage1 (hd1) (hd1)1+19 p (hd1,0)/boot/grub/stage2

/boot/grub/menu.lst"... succeeded

Done.

etter restart

kommer det opp error 17: cannot mount selected partition

hva gjør jeg nå? jeg kommer inn i kernel\grub menyen eller hva folk kaller det.noe jeg kan gjøre der?

Endret av mEhE`
Lenke til kommentar

etter litt prøving å feiling fant jeg ut at den booter når jeg starter den med hd0.0

men hvordan kan jeg få den til og permanent boote fra hd0.0 og ikke hd1.0?

nå må jeg trykke "e" under oppstart og endre til hd0.0 og så trykke "b"for at den skal boote disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...