mEhE` Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 har installert linux mint 6 som eneste OS. men etter installasjonen var ferdig tok jeg restart og da kommer det opp insert a bootable device.. hm..hvorfor booter ikke Mint opp? jeg kan kjøre livecd`en. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Fordi BIOS ikke finner disken din som du skal boote fra. Sjekk innstillingene der aller først. Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 jo bios finner disken. har nå prøvd å partisjonert og reinnstallert på ny.istedefor boot device not found kommer the opp: grub loading please wait error 15¨ hva er dette? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Nå finner pc'en disken men GRUB finner ingen kjerne å boote. (finner ikke partisjonen) Hvordan partisjonerte du disken under installasjon av mint? Du kan redigere hviken partisjon GRUB skal boot ved å trykke 'e' et par ganger ved grub-menyen eller noe. Du kan også installere hele GRUB på nytt: Guide her (se nederst under "Konfigurer oppstartmenyen") Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) sdb1\boot 150mb sdb5\ 4000 sdb6\usr 6000 sdb7\var 4000 sdb8\home 66000 sdb9\swap 1000 vet ikke helt hvorfor den hopper fra 1 til 5 mellom boot og \ .får ikke gjort noe med det.? husker ikke helt hvor mange mb jeg tok på vær.men er vel rekkfølgen som betyr no? men det jeg gjorde annerledes nå under install var at jeg la oppstart filene på boot partisjonen,dette hadde jeg ikke gjort tidligere(default var hda0eller no).så tror det kan være derfor det ikke ble funnet noe boot.? Endret 9. januar 2009 av mEhE` Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Grunnen til at den hopper rett til 5 er at 5-9 er logiske partisjoner, altså ikke definert i mbr på disken, men i begynnelsen av en spesiell primær partisjon (extended partition) som inneholder alle de logiske partisjonene (hvis jeg ikke husker helt feil). Grunnen til at det ikke fungerte første gangen kan f.eks være at grub ikke var installert til mbr eller en partisjon merket "boot". Tror du skal prøve deg på å installere grub på nytt (det er neppe nødvendig å installere hele systemet igjen). Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) prøvde følgene i terminalen: sudo grub find /boot/grub/stage1 da kommer det opp (hd1,0) root (hd1,0) edit:(burde jeg kansje skrive sdb1 her?) da kommer det ikke opp no ¨ setup (hd1) (sdb1 her også?) da kommer dette opp: Checking if "/boot/grub/stage1" exists... yes Checking if "/boot/grub/stage2" exists... yes Checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5" exists... yes Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd1)"... 19 sectors are embedded. succeeded Running "install /boot/grub/stage1 (hd1) (hd1)1+19 p (hd1,0)/boot/grub/stage2 /boot/grub/menu.lst"... succeeded Done. etter restart kommer det opp error 17: cannot mount selected partition hva gjør jeg nå? jeg kommer inn i kernel\grub menyen eller hva folk kaller det.noe jeg kan gjøre der? Endret 9. januar 2009 av mEhE` Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 etter litt prøving å feiling fant jeg ut at den booter når jeg starter den med hd0.0 men hvordan kan jeg få den til og permanent boote fra hd0.0 og ikke hd1.0? nå må jeg trykke "e" under oppstart og endre til hd0.0 og så trykke "b"for at den skal boote disken. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Så du kommer inn i menyen, men må trykke "e" og endre til hd0,0 for å boote etterpå? Da er løsningen meget enkel, bare gjør samme endringen i /boot/grub/menu.lst etter at du har kommet inn i systemet for å gjøre den permanent. Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 når jeg prøvde og komme inn på menu.lst via terminalen er menu siden helt blank.? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Skriv: sudo gedit /boot/grub/menu.lst Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 jippi...endelig takker for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå