Gå til innhold

Prosjekt: Lage en egen distro

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har begynt å leke litt med tanken på å lage en egen distro. Mest for moroskyld såklart , men jeg tviler ikke på at man vil lære mye av dette. Jeg lurer derfor på om det er noen som er interessert i å bli med på noe sånt? Ser for meg at vi blir en liten gruppe som pusler med distroen på våre forskjellige områder når vi har tid. Kanskje et par stk som driver med generell tilpasning og en grafisk ansvarlig?

Jeg har ingen erfaring med å lage en egen distro, jeg er kun en ivrig linux bruker som vil lære mer og samtidig få til et prosjekt rundt dette. Dere som eventuelt er interessert bør ha en del erfaring med linux, operativsystemer generelt og være dedikert interessert i dette. Selv er jeg en sisteårs dataingeniørstudent og kunne tenke meg noen i lignende situasjon. Du bør altså være ferdig med VGS.

Oppfyller du kriteriene mine, men synes det høres for avansert ut ta en titt her:

http://www.informationweek.com/news/softwa...cleID=205917063

Vi skal altså tilpasse en allerede eksisterende distro, ikke kode et nytt OS :D

Virker dette interessant? Send meg en PM eller skriv her tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke lag en ny distro. det er bare irriterende. alle distroene er helt like. bare forskjellige pakker av programvare. og det som er mest irriterende er at når en kis finner på et bra kontrollpanel eller pakkebehandler eller what evv, så føler han at han MÅ lage en distro basert på at kun den lille tingen er forskjellig fra andre distroer. hva med å bare slippe det stykket programvare istedenfor? ARG.

men ja, rant over. poenget mitt er: lag noen nyttige verktøy, og del den med resten av oss. ikke lag en ny "distro" som er helt lik alle andre, bare med andre forhåndsinstallerte verktøy. hva er poenget med f.eks Debian +/- tre programmer som man kan bytte ut selv uansett?

dersom du/dere bare skal lage en distro som har de forhåndsinstallerte pakkene du/dere trenger, så lykke til. men ikke del den med oss andre. vi trenger ikke flere distroer. dersom dere derimot lager noe det er *behov* for, f.eks et gjennomført GNU/Linux OS på et språk det ikke finnes GNU/Linux OS, eller lignende - så sier jeg kudos!

se forøvrig http://www.instalinux.com

Lenke til kommentar

Jeg er _veldig_ enig med Indietrash. Huk dere på et prosjekt som trenger folk, start et eget prosjekt for å lage noe som ikke eksisterer, sleng dere på å jobbe med en allerede eksisterende distro, eller noe i den retningen. Da vil dere

a) Lære langt mer enn om man lager en egen distro (som i de aller aller fleste tilfeller bare blir en klone av en allerede eksisterende distro) og

b) Gjøre noe som faktisk er nyttig, og som miljøet til syvende og sist vil ha svært god nytte av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...