dan83 Skrevet 9. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2009 Fanget to meget vakre områder i sør vest hellas med mitt fuji s6500fd!! Bildene er tatt i raw(utenom bilde av det største fossefallet) og deretter behandlet via lightroom, så hvis det er noe jeg kunne gjort annderledes så er det bare til å si ifra!! All kritkk skal være velkommen Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 9. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2009 Jeg skal la være å kommentere de to første da det var det siste jeg falt for. En herlig stemning her. Liker de mystiske trærne. Men det er noe med lyset i forgrunnen som sier "turistfoto", og jeg blir litt forstyrret av den store steinen som stikker ut der. Bortsett fra det så kan jeg ikke komme på noe negativ. Et fint bilde. Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 9. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2009 Det siste der er vel en ypperlig kandidat for HDR? Eksotiske bilder, men jeg synes de lider litt av mangel på bevisst komposisjon. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 9. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2009 Det siste der er vel en ypperlig kandidat for HDR? Helt enig. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 9. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2009 Alle tre var riktig så eksotisk! Likte best nr.2 jeg, det var noe med myrvannet og det rene fossefallet som slo meg.. Syns de to andre også var fine, men jeg personlig føler jeg fikk best oversikt i den nevnte favoritten. Hadde forresten aldri kunnet gjette at det er Hellas! Bra bilder:) Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. januar 2009 Det siste der er vel en ypperlig kandidat for HDR? Eksotiske bilder, men jeg synes de lider litt av mangel på bevisst komposisjon. hei når det gjelder komposisjonen, så var egentlig dette det beste jeg fikk til ut av omstendighetene, siden det var vann overalt..hehe Når det gjelder HDR, så er det mulig du har rett,men jeg vet man også kan oppnå HDR "effekt" ved bruk av ND gratuated filtere og til en viss grad også med polariserings fltere! Derfor så tror jeg heller at jeg går mere den "veien" etter hvert Har enda en versjone her, men det kan kanskje virke litt rotete etter noens smak!? Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. januar 2009 Larsenio: Siden du også er glad i natur bilder, så annbefaller jeg deg på det sterkeste å etter hvert skaffe deg polariserings filter(sikulært) og NDG filtere. Dette vill forbedre de fleste landskapsbilder, spesielt under visse situasjoner( når det er vedlig lyst/sol) Husker du den linken jeg ga til deg, fra photo. net? Fleste parten av disse bildene er ikke HDR, men bevisst bruk av NDG filtere Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 9. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2009 Aha! Takker for tipset. Har UV-filter påmontert hele tiden, vil dette hjelpe noe særlig, eller er det mest for sollys? De bildene på Photo.net trodde jeg virkelig var HDR:) Tøft, må vurdere å gå til anskaffelse av et av disse filterne! Og forresten likte jeg det siste bildet ditt også, syns ikke det ble for rotete. Siden jeg ikke har lest meg opp på teknikker & hva man skal/ikke skal ha md i et bilde, føler jeg at det jeg liker blir opp til hjertet, og ikke hva hjernen har fått beskjed om ikke å like Jeez, tror jeg må ta meg en øl... Bra bilder iallefall! Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. januar 2009 Aha!Takker for tipset. Har UV-filter påmontert hele tiden, vil dette hjelpe noe særlig, eller er det mest for sollys? De bildene på Photo.net trodde jeg virkelig var HDR:) Tøft, må vurdere å gå til anskaffelse av et av disse filterne! Og forresten likte jeg det siste bildet ditt også, syns ikke det ble for rotete. Siden jeg ikke har lest meg opp på teknikker & hva man skal/ikke skal ha md i et bilde, føler jeg at det jeg liker blir opp til hjertet, og ikke hva hjernen har fått beskjed om ikke å like Jeez, tror jeg må ta meg en øl... Bra bilder iallefall! sant nok, men ved bruk av polariserings filtere så får man ofte litt klarere/sterkere farger og mer detaljer i gjenstander som reflekterer, som vann osv + at man unngår utbrent himmel ved sol skinnsdager=)(gir mer blå himmel) NDG filterer derimot er meget bra å bruke når man tar bilder ved solnedganger osv, siden de vill sørge for at forgrunnen ikke blir undereksponert og viser derfor mer detaljer i forgrunnen, blant annet... Råder deg til å søke litt på nettet, så finner du sikkert en bedre forklaring der Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 9. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2009 Ok, skal søke opp utover vinteren:) Har begynt å ta bilder i RAW, (som også var et råd her innefra) men har litt oppstartsproblemer, dvs sliter med å få hentet dem opp i photoshop for fargejustering/cropping osv. Har såvidt prøvd medfølgende program fra Pentax. Men det er litt ehh.. annerledes,(Pentax photobrowser/laboratory så jeg får vel ta tiden til hjelp her også. Må bare takke deg og dere andre her inne , i samme slengen , for at dere hjelper meg og andre til å bli en bedre hobbyfotograf Lenke til kommentar
Carny Skrevet 9. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2009 Det er så mange kommentarer at jeg ikke orket å lese dem alle, så du får ha meg unnskyldt om noe er blitt nevnt før. Det første har mye grønt og muligens litt for mye blått fargestikk i seg. Komposisjonen er helt grei, men langt fra fantastisk. Det andre har helt klart potensiale, men jeg tror ikke du utnyttet mulighetene fult ut. Det er mange elementer du kunne knyttet sammen mer spennende. Jeg prøver ofte å bevege på meg fra side til side, fram og tilbake, for å finne en vinkel jeg er fornøyd med. Det siste er helt klart det beste. Liker hvordan linjene leder inbydende innover i bildet. Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 9. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1056060&hl= om filter,og da spesielt UV , ellers vil jeg anbefale en side der det er samlet fotografer fra hele verden ,som tar endel bra bilder ,noen er kanskje noe overdrevet fotoshoppet ,men bildene er tildels meget bra : timecatcher.com Det er også beskrevet utstyr ,blendere og lukkertider ,noe som jo kan være nyttig å merke seg . Endret 9. januar 2009 av Rodswinger Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. januar 2009 carny: jeg er glad du nevnte at bilde nr 1 har litt for mye grønt, det var det jeg "ville" høre.Var nemlig litt usikker på dette selv=) Når det gjelder komposisjonen på bilde nr 2, så er jeg også enig at den kunne være bedre, men det var det beste jeg fikk til ut av omstendightene pgr av at området var helt oversvømt.... slik at det er sagt!! Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) carny: jeg er glad du nevnte at bilde nr 1 har litt for mye grønt, det var det jeg "ville" høre.Var nemlig litt usikker på dette selv=) Når det gjelder komposisjonen på bilde nr 2, så er jeg også enig at den kunne være bedre, men det var det beste jeg fikk til ut av omstendightene pgr av at området var helt oversvømt.... slik at det er sagt!! Er denne versjonen bedre? Jeg har senket grønnfargen litt via lightroom og økt eksponeringen og skarpheten bitte litt!! Edit: tror ikke det er blåttfargestikk, den litt blålige fargene kommer nok pgr av vannet og fargen på buskene som er i området...det er naturlig med andre ord! Endret 9. januar 2009 av dan83 Lenke til kommentar
Carny Skrevet 10. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg tror ikke du hadde trengt å øke eksponeringen. For meg ser det fremdeles ut som det er både grønt og blått fargestikk i bildet. Hvis du ser på histogrammet for hver fargekanal finner du fort ut om noen farger er utbrente/gir fargestikk eller ikke. Lenke til kommentar
steelplix Skrevet 10. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 Likte bilde 3 veldig godt.. Det er et flott motiv, og "stien" innover skaper dybde:) Mvh Asbjørn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå