Gå til innhold

Beste skjermkort for under 2000,-

Anbefalte innlegg

Hallois!

Utstyr:

Hovedkort: Gigabyte 945P-S3 Socket 775

RAM: OCZ 4GB DDR2

CPU: Intel Core 2 Duo E6600 @ 2.4 GHZ

PSU: Hiper Modular 580W

GPU: GeForce 8800 GTS 640MB

Jeg har lyst til å oppgradere skjermkortet, og lurer på hvilket som er å anbefale? Helst under to ekornskinn, men om det gir en vanvittig økning i ytelse er jeg villig til å bla opp et par hundrelapper til. Har sverget til Nvidia hele livet, men om Ati er det som duger for tiden kan jeg prøve det. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss, flere enn meg som er oppe kl 4 om natten. Ikke dårlig. :) Så det er SAPPHIRE RADEON HD4870 512MB GDDR5 750MH PCI-E 2.0 DUAL-DVI HDCP som gjelder skjønner jeg. Har sett litt på dette kortet, men har også sett noen som har hatt problemer med det. Men det er det jo altid. Har en Hiper Modular 580W PSU av god kvalitet.. den har levert varene i lange baner så langt. Tror du den holder til dette kortet?

Lenke til kommentar

Sapphire hadde litt problemer med biosen på én batch av disse kortene. Men det var tilbake rundt juni tror jeg. Sannsynligheten for å få et slikt kort er nå svinnende liten. Kjøpte selv et slikt kort rett før jul og har ikke opplevd noen problemer.

Det skal ikke være noe problem med PSU-en din.

Lenke til kommentar

Om du vil ha nvidia er det mulig å finne ett core216 gtx260 for omtrent 2k med ca. 800MB ram og finfin physx-støtte, hvis du passer på demovareseksjonen til forskjellige butikker, ellers legg på noen hundrelapper. Ytelse ati/nvidia i denne prisklassen er forholdsvis jevn, men med din gamle cpu kan kansje physx-støtte være noe å tenke på. Har du 2 16x pcispor på hovedkortet ditt kan du med nvidia bruke 8800gts-en din til physx, hvis ikke kan du kjøre physx på gtx260-en der du finner ut at det yter bedre.

Hvilken oppløsning spiller du i? Om du spiller i vesentlig mer enn 1680x1050 bør du se på kortene med mer enn 512MB minne, dette er nok foreløpig men mer minne gir brukbar spillytelse lenger på høye og ekstreme oppløsninger. Ikke det at ett enkeltkort til 2k idag takler ekstreme oppløsninger bra på max, men litt innstillinger går bra. gtx260-en min klarer å holde flyt i ut3@2560x1600, og der flyter det bedre med physx, siden det avlaster e6600-en min.

Lenke til kommentar

Au hadde også en hiper 580 watt, den døde etter ett år^^ Mulig det var fordi jge kjørte stakkaren hardt med crossfire da:P Men ja ser også på skjermkort, tenker jeg går til slutt for 4870, men usikker på 1 GB eller 512 MB. Og har også sett at sapphire har problemer, mulig jeg går for annet merke:/

Lenke til kommentar

Takk for gode innlegg! Jeg har en 22" med 1680x1050 oppløsning. (Mulig at jeg oppgraderer til en 24" med 1920x1200 oppløsning snart)

Så hvis jeg har to PCI-E spor, kan jeg bruke 8800 GTS kortet til physx? Det var jeg ikke klar over. Jeg får spørre om hvordan man setter opp det hvis det blir aktuelt. Vil 8800GTS kortet trekke mye strøm om man kun bruker det til physx?

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

Ytelse forskjellen på 4870 til 4870x2 er såpass minimal på alt under full HD at det er bare å glømme sant? Og i det tilfelle kan man vel muligens klokke 4870 litt?

Angående 280 GTX, jeg har nemlig sykt lyst på single core. Så vil ikke en pris forskjell på 2000 til 3500 kr være i nærheten av hvor stor forskjell det er på ytelse på alt under full hd?

Sorry for at jeg stjeler topicen din, men må bare få 100% klarhet siden jeg bestiller kort i natt:P

Lenke til kommentar
Siden physx ikke vil belaste ett 8800gts spesielt mye når cpu-en ellers bremser frameraten kan du klokke ned det og strømforbruket vil bli forholdsvis lavt.

Sounds good. Vil jeg merke en stor forbedring ifra min 8800 GTS? Spiller som sagt i 1680x1050. Mest spill som Farcry 2, litt FSX, Civ 4 BTS.. ganske variert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...