Slikape Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 I dag tidlig skjedde det plutselig ingen verdens ting da jeg vred om nøkkelen i tenningslåsen. Bilen, en Nissan Almera 1999 har stått ca ett døgn. Jeg testet batteriet, og det viste seg å være fullt. Noen som vet hva som kan ha skjedd? Det har for øvrig vært et massivt snøfall det siste døgnet. Lenke til kommentar
otis Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Om alt er helt død akkurat i det du vrir om nøkkelen, så kan det være løs batteripol sko. Men det kan også være defekt startmotor. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Jeg går ut ifra at alt er som normalt før du vrir om tenningen og at bilen har vanlig girkasse? Du kan prøve å ta en hammer og gi startmotoren et skikkelig kakk i enden, kan hjelpe hvist innslaget ikke står helt slik den skal. Funker ikke det så har du et problem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Hva er det som ikke funker? Er det bare starteren som ikke går? Får du lamper i dashen når du setter på tenningen, eller er alt svart. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Det er mye det kan være. Er det liv i bilen din ellers? Får radio og lys strøm? --> Blir strøm levert til bilen Om alt ellers virker normalt så har enten startmotoren kilt seg fast, da hjelper kanskje hammertrikset. Dette skjer gjerne om tannjulene begynner å bli litt slitt, da kan de plutselig kile seg fast i "feil" stilling når startmotoren kobler inn mot motoren. Ellers... Defekt tenningslås (siste hakket virker ikke), en ledning som har hoppet av et sted, mye det kan være. Begynn gjerne med å sjekke det viktigste, har starteren 12V på den store tilførselsledningen? Prøve å "tyvkoble" 12V til releinngangen til starteren med en ny kabel fra batteriet, og se om den drar rundt da. Gjør den det virker i alle fall starteren, og feilen ligger ett sted mellom tennningen og starteren. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 fikk det problemet der på en suzuk sj413 i fjorvinter, midt i skogen. Da var det en smelesikring som var såpass irret at det ikke var kontakt i skjøten, tok 4-5 timer å finne feilen Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hvis det overhodet ikke kommer strøm til bilen (ingenting skjer når du vrir om tenningen og skrur du på lyset forblir det mørkt) ville jeg først og fremst sjekket sikringsboksen. Er sikringene i orden kan du så sjekke jordingskabelen. Det er den som går fra minuspolen på batteriet til jord, enten i karroseriet, rammen eller direkte til motoren. Ved f.eks. mange kaldstarter der startmotoren har måttet gå en del før motoren har startet kan det ha gått varmgang i kabelen på grunn av stor strømgjennomgang. Dessverre blir flere biler levert med jordingskabel som holder akkurat, men kun det. Da skal det ikke så alt for mye til å overbelaste denne. Festene til jord kan få dårlig kontakt eller selve kabelen kan svi seg. Rett før jul opplevde jeg at selv død bil, selv ikke kupelyset virket i den ene bilen min. Å prøve å starte den nyttet ikke, ingenting skjedde. Sikringene var OK. Men så merket jeg at hvis jeg slo døra hardt igjen fikk jeg lys i dashbordet noen få sekunder. Samtidig kom det gnistrelyder fra motorrommet. Jordingskabelen var lunken og det gnistret godt inni da jeg beveget på den. Tok den av og klippet den opp for inspeksjon, kobberet var svartsvidd tvers gjennom og det sto generelt dårlig til. Den nye kabelen er i litt grovere dimmensjon, så tviler på at noe slikt vil skje igjen med det første Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå