Gå til innhold

AVG og slette tracking cookies i opera

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Bruker AVG og Opera, siste versjoner av begge.

I noen opera-versjoner varsler AVG ganske ofte om at det har slettet en tracking cookie (heter normalt OPR***.tmp)

og cookien legger seg i samme opera mappe hver gang.

I siste opera versjon har dette varselet kommet tilbake, og når jeg åpner nye sider og lignende så popper varselet om at AVG har slettet en tracking cookie opp igjen.

Cookien blir slettet som den skal, men er det mulig å sette AVG opp slik at den sletter disse uten å varsle?

Utrolig irriterende hvis man åpner nye sider ofte og må bekrefte slettingen 6-8-10 ganger i minuttet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker AVG og Opera, siste versjoner av begge.

I noen opera-versjoner varsler AVG ganske ofte om at det har slettet en tracking cookie (heter normalt OPR***.tmp)

og cookien legger seg i samme opera mappe hver gang.

I siste opera versjon har dette varselet kommet tilbake, og når jeg åpner nye sider og lignende så popper varselet om at AVG har slettet en tracking cookie opp igjen.

Cookien blir slettet som den skal, men er det mulig å sette AVG opp slik at den sletter disse uten å varsle?

Utrolig irriterende hvis man åpner nye sider ofte og må bekrefte slettingen 6-8-10 ganger i minuttet...

Last ned Ccleaner gå på valg--> avansert ta vekk krysse på "Bare slett filer som er eldre en 48timer" så trykker du på Renser :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Problemet er ikke å fjerne dem, AVG sletter dem fortløpende.

Problemet er at når jeg surfer så spretter et digert vindu opp for å varsle om at AVG har slettet en tracking cookie.

såvidt jeg vet er det en cookie som registrerer surfevaner.

Historikken legger seg i opera`s Verktøy/Avansert/Infokapsler.

disse tracking cookiene dukker opp under navn som doubleclick.net, adtech.de osv og kommer bl.a på startsiden, diskusjon.no, google, osv osv dvs standardsider egentlig.

Mener det var en avhuking i AVG som man kunne velge å ikke bli varslet når tracking cookies ble slettet, men ser ikke hvor.

Var kanskje en innstilling i opera?

disse pop-upene har kommet og gått i ulike opera versjoner, og i den siste er de tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Problemet er ikke å fjerne dem, AVG sletter dem fortløpende.

Problemet er at når jeg surfer så spretter et digert vindu opp for å varsle om at AVG har slettet en tracking cookie.

såvidt jeg vet er det en cookie som registrerer surfevaner.

Historikken legger seg i opera`s Verktøy/Avansert/Infokapsler.

disse tracking cookiene dukker opp under navn som doubleclick.net, adtech.de osv og kommer bl.a på startsiden, diskusjon.no, google, osv osv dvs standardsider egentlig.

Mener det var en avhuking i AVG som man kunne velge å ikke bli varslet når tracking cookies ble slettet, men ser ikke hvor.

Var kanskje en innstilling i opera?

disse pop-upene har kommet og gått i ulike opera versjoner, og i den siste er de tilbake igjen.

Det skjedde aldri når jeg hadde avg. Veldig rart. Merker du andre problemer med dataen?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Nei, masinen er garantert ren.

Dette er cookies som dukker opp når man surfer.

Adtech ligger f.eks på åpningssiden til diskusjon.no, og når jeg er inne på diskusjon sine ulike forum så spretter det opp ett avg vindu som sier at avg har slettet en tracking cookie fra adtech.

Startsiden har sin doubleclick, som også er vanlig på mange andre sider.

Vet at jeg forrige gang kunne slå av denne varslingen, og la de bli slettet fortløpende uten å varsle om det hver gang, men husker ikke hvor.

Som sagt så har ulike operaversjoner gjort at avg viser slike varsler, og jeg leste en gang om hvordan man kunne slå av dette.

Lenke til kommentar
Nei, masinen er garantert ren.

Dette er cookies som dukker opp når man surfer.

Adtech ligger f.eks på åpningssiden til diskusjon.no, og når jeg er inne på diskusjon sine ulike forum så spretter det opp ett avg vindu som sier at avg har slettet en tracking cookie fra adtech.

Startsiden har sin doubleclick, som også er vanlig på mange andre sider.

Vet at jeg forrige gang kunne slå av denne varslingen, og la de bli slettet fortløpende uten å varsle om det hver gang, men husker ikke hvor.

Som sagt så har ulike operaversjoner gjort at avg viser slike varsler, og jeg leste en gang om hvordan man kunne slå av dette.

Dette tror jeg kan hjelpe deg LINK

Endret av riskake90
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ja, men der var løsningen å slå av eller på søk etter og detektering av cookies.

Jeg synes det er greit at det søkes etter dem og at de blir slettet, mange nettsider krever også at cookies er aktivert.

Problemet er at jeg ikke trenger et megavindu som popper opp hver gang en slik tracking cookie er funnet og slettet.

Mener man før kunne fjerne en warn when cookies are detected eller noe lignende i avg slik at avg fortsatt fant og slettet dem, men at det ble gjort i stillhet.

I prinsippet burde det også vært opplyst (også på diskusjon.no) at nettsiden er ad supported, og gjerne hva de tyske eierne bruker infoen til utover å tilpasse reklame til egne surfevaner.

Er vel litt paranoid nå, men etterhvert som det blir brukt mer og mer tracking cookies overalt bruker jeg mer og mer tid på å stenge ned vinduer om at tracking cookies er slettet.

Litt teit når man skal skrive ett lite innlegg og man i nesten hver setning må avbryte skrivingen pga disse adtech cookiesene som avg finner.

Lenke til kommentar
Ja, men der var løsningen å slå av eller på søk etter og detektering av cookies.

Jeg synes det er greit at det søkes etter dem og at de blir slettet, mange nettsider krever også at cookies er aktivert.

Problemet er at jeg ikke trenger et megavindu som popper opp hver gang en slik tracking cookie er funnet og slettet.

Mener man før kunne fjerne en warn when cookies are detected eller noe lignende i avg slik at avg fortsatt fant og slettet dem, men at det ble gjort i stillhet.

I prinsippet burde det også vært opplyst (også på diskusjon.no) at nettsiden er ad supported, og gjerne hva de tyske eierne bruker infoen til utover å tilpasse reklame til egne surfevaner.

Er vel litt paranoid nå, men etterhvert som det blir brukt mer og mer tracking cookies overalt bruker jeg mer og mer tid på å stenge ned vinduer om at tracking cookies er slettet.

Litt teit når man skal skrive ett lite innlegg og man i nesten hver setning må avbryte skrivingen pga disse adtech cookiesene som avg finner.

da er alt i orden?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Er like langt.

Egentlig er det to ting jeg vil:

1 -Finne tilbake til funksjonen hvor man kan velge at tracking cookies blir slettet i stillhet uten at det popper opp et megavindu som bekrefter at det er skjedd.

2 -Ideelt sett la nettsidene som bruker tracking cookies informere bedre om dette.

Diskusjon.no kunne f.eks hatt en linje eller to omtrent som dette:

Diskusjon.no vil informere om at diskusjon.no bruker det tyske firmaet adtech på diskusjon.no sidene.

Adtech legger inn en tracking cookie på din maskin for å registrere bla-bla-bla.

Tracking cookien fra adtech kan fritt slettes fra nettleserens cookies mappe.

Jeg VET at slike cookies ikke er direkte farlige, men de trigger endel antivirus og lignende slik at det popper opp info vinduer om at de er funnet og slettet og så må man bekrefte osv.

Det er irriterende, og ettersom flere og flere sider bruker tracking cookies bruker hver enkelt mer og mer tid på å bekrefte slike slettinger.

Jeg ser også at ulike versjoner av opera trigger mer eller mindre av disse tracking varslene, uten at jeg kan se hvorfor.

Lenke til kommentar
Er like langt.

Egentlig er det to ting jeg vil:

1 -Finne tilbake til funksjonen hvor man kan velge at tracking cookies blir slettet i stillhet uten at det popper opp et megavindu som bekrefter at det er skjedd.

2 -Ideelt sett la nettsidene som bruker tracking cookies informere bedre om dette.

Diskusjon.no kunne f.eks hatt en linje eller to omtrent som dette:

Diskusjon.no vil informere om at diskusjon.no bruker det tyske firmaet adtech på diskusjon.no sidene.

Adtech legger inn en tracking cookie på din maskin for å registrere bla-bla-bla.

Tracking cookien fra adtech kan fritt slettes fra nettleserens cookies mappe.

Jeg VET at slike cookies ikke er direkte farlige, men de trigger endel antivirus og lignende slik at det popper opp info vinduer om at de er funnet og slettet og så må man bekrefte osv.

Det er irriterende, og ettersom flere og flere sider bruker tracking cookies bruker hver enkelt mer og mer tid på å bekrefte slike slettinger.

Jeg ser også at ulike versjoner av opera trigger mer eller mindre av disse tracking varslene, uten at jeg kan se hvorfor.

Det er det som er så rart.. Jeg kjenner mange som bruker avg og de har ikke det problemet du har. De får ikke masse trackin cookies. Kan du bruke ccleaner å rense med den? Da sletter den masse cookies. gå på valg, innstillinger og ta vekk krysset ved "bare slett midlertidligere filer som er eldre 48timer." så renser du.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Som sagt så er det ikke noe problem å rense dem, vet både hvilken mappe de havner i og mappa blir uansett tømt etter hver økt, samt at adaware og lignende sletter resten og så sjekker jeg manuelt på toppen.

Dessuten så sletter AVG disse tracking cookiene fortløpende, så sånn sett er det ikke noe problem.

Saken er at når jeg surfer på nettet, dukker disse tracking cookiene opp fortløpende.

F.eks når jeg besøker diskusjon.no dukker en tracking cookie fra adtech opp, samme som reklamebanneret på diskusjon.no sin forside viser.

Når disse tracking cookiene prøver å legge seg i opera sin cookie mappe, så spretter et vindu opp med en advarsel fra AVG om at en tracking cookie er oppdaget, hva den heter, og så får man de vanlige valgene med bl.a move to vault alternativet.

Men i samme vindu står det også at tracking cookien allerede er slettet av AVG, så derfor er det ingenting å flytte til vaulten.

Defor er det bare å stenge ned vinduet.

Har en mistanke om at siden tracking cookien blir slettet, så forsøker adware firmaet å legge inn samme cookie påny og påny, og at det er derfor man får så mange varselvinduer fra avg.

De to enkleste stedene å trigge avg med dette er startsiden.no, som AVG varsler og sletter om "doubleclick" på, og diskusjon.no, hvor AVG varsler og sletter fra adtech.

Opera nettleseren har en liste/historikk med disse i verktøy->avansert->infokapsler, og selve cookiene blir lagret (om ikke antiviruset sletter dem) i opera sine profilmapper.

AVG på sin side har tools->advanced settings hvor man under appearance kun kan velge å slå av/på ulike tray notifications.

Disse varslene har kommet og gått med ulike opera-versjoner (kjører 9.63 idag) og er altså tilbake i denne versjonen.

Jeg hadde akkurat samme problem tidligere, da leste jeg på et forum at man kunne slå av ett eller om "varsle om cookies" ett eller annet.

Siden da har både AVG og opera kommet i nye drakter, og finner ikke slike valg nå.

Det er altså greit at bruk av cookies er aktivert, og jeg vil at AVG skal finne og slette cookies (og det gjør det helt glimrende) men AVG trenger ikke varsle med et stort popup vindu hver gang det finner en tracking cookies, kun slette den i stillhet.

Jeg vet jo heller ikke hva de enkelte samler inn av info.

Jeg har en mistanke om at de mest aktive får slike tracking cookier siden utsenderen da har størt sannsynlighet for å få mest mulig info og kan tilpasse mest mulig reklame, men da hadde det vært greit å vite hvor mange innlegg f.eks man kan ha før man får cookies, eller om alle får men ikke alle har aktivert varsling av slike ting/klart å slå det av.

På hjemmesiden? til adtech:

http://www.adtech.com/Home

så har de også samme på icq, bl.a, så icq brukern burde også få tracking cookie fra adtech.

Og ja, det burde kanskje vært bedre informert om at diskusjon.no sine sider er reklamefinansiert og at den enkelte bruker "overvåkes" med tracking cookies for å tilpasse reklamen til den enkelte bruker.

Tror ikke det i seg selv er så farlig, men som tidligere nevnt så blir det irriterende når flere og flere bruker tracking cookies og man dermed får flere og flere varselvinduer opp fra antiviruset.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har allerede sett den, men den slår av/på selve søket etter tracking cookies, og det er kjekt å ha.

Før var det et lignende valg et sted hvor man kunne velge hva AVG skulle VARSLE om, og da kunne man velge at AVG skulle søke, finne, og slette dem men at det skulle skje i "stillhet" dvs uten at det poppet opp ett info/varsel vindu hver gang AVG slettet en tracking cookie om at AVG hadde gjort nettopp det.

Virker som om AVG kanskje har fjernet det alternativet for at det skal generere flere advarsler og at man dermed skal få inntrykk av at AVG er bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...